Nová pohonná jednotka 1,5 litru T-GDI pro modelovou řadu Ceed

3 Ceed Nová řada Pohonných Jednotek

Značka Kia uvádí na evropských trzích včetně České republiky novou řadu čistě benzínových pohonů pro nejprodávanější modelovou řadu Kia Ceed.

Zbrusu nový pohon Kia ‚Smartstream‘ 1,5 litru T-GDi (zkr. Turbocharged Gasoline Direct injection) byl navržen s cílem zvýšit výkon a jízdní schopnosti při současném snížení emisí. Nový spalovací motor je k dispozici pro všechna čtyři provedení modelu Ceed. Nahrazuje tak dosavadní spalovací motor 1,4 litru T-GDi, nabízený napříč celou modelovou řadou. Modelová řada Ceed zahrnuje hatchback Ceed, kombi Ceed Sportswagon, provedení ProCeed s karoserií typu shooting brake a městský crossover XCeed. Vozy řady Ceed sjíždějí z linek evropského výrobního závodu Kia ve slovenské Žilině a představují vůbec nejprodávanější modelovou řadu značky Kia v Evropě. V žilinském závodě se rovněž vyrábí nový spalovací motor 1,5 litru T-GDi, jehož produkce si nedávno vyžádala investici ve výši 70 milionů eur do rozšíření výrobní linky.

Mohlo by vás zajímat:  Naftové motory nejsou vždy ideální. U kterých udělali konstruktéři chybu?

Smartstream 1,5 litru T-GDi: vyšší výkon, lepší jízdní schopnosti i spotřeba

Nový spalovací motor 1,5 litru T-GDi je k dispozici napříč celou modelovou řadou Ceed (zahrnující hned čtyři karosářské varianty) a lze jej kombinovat buďto s šestistupňovou manuální převodovkou (6MT), nebo sedmistupňovým dvouspojkovým ústrojím (7DCT). Nová jednotka 1,5 litru T-GDi s maximem výkonu 160 k při 5500 ot/min je o 14 procent výkonnější než dosavadní spalovací motor Kia 1,4 litru T-GDi (140 k). O 4,5 procenta též narostl nejvyšší točivý moment (253 Nm v pásmu 1500–3500 ot/min).

Nový motor kromě toho využívá nejnovější technologie hnacích ústrojí Kia Smartstream ve prospěch nižších emisí a lepších jízdních schopností. Jedná se např. o plynule proměnnou periodu ventilů Kia CVVD, která upravuje časování ventilů spalovacího motoru ve prospěch vyššího výkonu při současném snížení emisí. Za nižších otáček motoru se též aktivuje nový nízkotlaký systém recirkulace výfukových plynů (LP EGR), opět ve prospěch zlepšení spotřeby paliva a emisí; ke snížení emisí pevných částic produkovaných spalovacím motorem slouží částicové filtry (GPF).

Mohlo by vás zajímat:  Opel představil další motorovou variantu Zafiry Tourer

Kia Ceed v provedení hatchback s novým motorem 1,5 litru T-GDi akceleruje z místa na 100 km/h za 8,4 s (manuální převodovka), resp. 8,6 s (7DCT). V případě provedení Kia Ceed Sportswagon a ProCeed vůz zrychluje na 100 km/h za 8,6 s (6MT), resp. 8,8 s (7DCT). Emise CO2 nicméně u všech tří provedení nyní začínají na pouhých 125 g/km (podle WLTP v kombinovaném cyklu, 6MT) – což oproti dosavadní jednotce 1,4 litru znamená pokles o 6,7 procenta.

Kia XCeed s novým motorem nyní zrychluje na 100 km/h za 9,0 s, resp. 9,2 s (6MT a 7DCT). Emise začínají na úrovni 136 g/km, což oproti modelu s jednotkou 1,4 litru T-GDi znamená pokles o 6,2 procenta (dříve 145 g/km).

Mohlo by vás zajímat:  Pozdě, ale přece. EU chce přidávat do výbavy aut bezpečnostní prvek, který řada vozů dávno má

Benzín, nafta, mild-hybridní pohon, GT: širší nabídka motorizací

Nová jednotka 1,5 litru a systémy EcoDynamics+ jsou součástí širší řady hnacích ústrojí včetně nabídky benzínových a elektrifikovaného 48V mild-hybridního ústrojí s naftovou jednotkou 1,6 litru CRDi (nově v nabídce), které jsou k dispozici pro všechny vozy modelové řady Ceed. Vedle nových hnacích ústrojí je pro Ceed i nadále k dispozici řada doposud nabízených pohonů. Model se rovněž nabízí s modernizovanou benzínovou jednotkou 1,0 litru T-GDi (100 k a 120 k), nově s nižšími emisemi CO2.

Roli nejvýkonnějších zástupců modelové řady Ceed nadále hrají provedení Ceed GT a ProCeed GT s jednotkou 1,6 litru T-GDI (204 k). Jednotka je k dispozici i pro XCeed.

Sedmiletá záruka Kia

Na všechny modely včetně nabízených pohonných ústrojí se standardně vztahuje bezkonkurenční sedmiletá záruka Kia (s omezením na 150 tis. km).

Zdroj: Kia
Jakub Horák

O Jakub Horák

Kontakt na autora: jakub.horak@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora