Test Kia Proceed GT Line Plus – úsporné a praktické kombi se sportovním charakterem

0

Aktuálně jsme pro vás otestovali Kiu Proceed ve verzi GT Line Plus. Kia Proceed je povedenou stylovkou, která velmi úspěšně doplňuje portfolio modelu Ceed. Ten je totiž v nabídce buď jako klasický hatchback, nebo jako kombi pod názvem Ceed SW. Testovaný Proceed je pak koncipován jako dynamicky střižený shooting brake, tedy praktické kombi s proporcemi kupé.

Redakčním testem nám tedy prošla varianta s jedinou nabízenou naftovou motorizací 1.6 CRDi s šestirychlostním manuálem a s již zmíněným výbavovým stupněm GT Line Plus.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Důraz na praktičnost a sportovního ducha se zcela čitelně propsal do vnějšího pojetí vozu. Elegantní linie karoserie shooting brake pak plně odráží jeho charakter. 

Vůz tak v rámci boční partie kombinuje mohutnost spodní části s elegantní a dynamickou křivkou, která tvoří průběh celé střechy vozu. Boční profil je pak z celého vozu rozhodně nejzdařilejší. 

Zadní partie nabídne horizontálně orientované lampy, které jsou efektně propojeny decentní světelnou linkou. Obdobně jako boční i zadní partie nabídne značně mohutné proporce, které jsou ve spodní části zjemněny dvojicí „falešných“ koncovek výfuku, v horní partii pak velmi decentním trojúhelníkovým brzdovým světlem.

Přední partie přichází s tradičním „ceedovským“ pojednáním, které disponuje klasicky tvarovanou přední maskou, dále poměrně objemnými předními světlomety (u testovaného vozu vybaveny Full LED technologií) a dynamicky prořezaným předním nárazníkem.

Mohlo by vás zajímat:  Mitsubishi Outlander PHEV ukazuje cestu. V terénu, na silnici i ve světě technologií

Vnější pojetí testovaného modelu Proceed hodnotím jednoznačně pozitivně. Věděl bych ale ještě o hezčím kousku v rámci portfolia automobilky Kia. Tím je pak vrcholný model Proceed GT, který navíc stojí na velmi slušivých 18“ discích, dále je okořeněn červenými prvky a hlavně plnohodnotnými chromovanými koncovkami výfuku, který je navíc vybaven aktivní klapkou.

Foto: Jan Horský

Interiér

Líbivý exteriér v případě testovaného modelu Proceed následuje také povedený interiér. Jeho dobré zpracování je pak v tomto výbavovém stupni podpořeno elegantními materiály a interiér je tak na první pohled velmi pohledný.

Dalším pozitivem je pak jeho vnitřní prostornost, výborná jsou příplatková přední sedadla, která disponují bočním vedením a svojí mohutností interiér opticky velmi obohatí. Dostatek prostoru nabídne i zadní lavice, a to i v místech nad hlavou. Dynamická linka střechy tak nikterak výrazně neomezuje posádku právě na těchto pozicích.

Jediným negativem, které přináší tvar karoserie modelu Proceed, je zhoršený výhled vzad. Zadní okno je nejen malé, ale také celkem nízko posazené. A když už jsme u těch negativ týkající se interiéru, musím také zmínit černě lakované plochy, kterými disponovala palubní deska a středový tunel. Jejich povrch se jen těžko udržuje nezaprášený nebo bez otisků prstů.

Vraťme se ale k pozitivním prvkům interiéru, k těm rozhodně patří multifunkční volant, který potěší svým tvarováním a hlavně výborným zpracováním. Dále bych rád pochválil digitální přístrojový štít, stejně tak jako hlavní displej palubního infotainmentu. Oba displeje nabídnou velmi pohlednou grafiku, hlavně pak displej přístrojového štítu, jeho digitální pojetí klasických budíků je opravdu precizní.

Mohlo by vás zajímat:  Vyzkoušeli jsme jako první: Honda HR-V Sport s motorem 1.5 VTEC Turbo. Jaká je?

Objem zavazadlového prostoru je pak zcela logicky menší než u klasického kombi a to o 31 litrů. Stále však nabídne velmi slušných 594 litrů na rozsáhlém půdorysu, který je navíc vybaven dalšími úložnými prostory, pod jeho podlahou.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a aktuální jízdní dojmy

Nová Kia Proceed je aktuálně v nabídce s trojicí benzínových a jednou naftou motorizací. Benzínové motorizace zastupuje základní přeplňovaná litrová T-GDI varianta o výkonu 120 koní, dále přeplňovaná čtrnáctistovka T-GDI o výkonu 140 koní a vrcholná varianta GT je osazena přeplňovanou šestnáctistovkou T-GDI, která nabídne velmi slušných 204 koní výkonu.

Naftovou motorizaci pak zastupuje v nabídce jediná, námi aktuálně testovaná, šestnáctistovka CRDi se 136 koňmi.   

Všechny motorizace kromě základního litru jsou v nabídce jak s manuálním šestikvaltem, tak se sedmistupňovým DCT automatem.  

Námi testovaná motorizace se vyznačovala jadrnějším zvukovým projevem na volnoběh, o chlup vyšší otáčky pak její projev celkem kultivovaly. Výkon 100 kW, tedy 163 koní není v novém Proceedu na žádné vyskakování, ve většině situací má však vůz výkonu dostatek a průměrného řidiče tak plně uspokojí. Motorizaci bych ale rád pochválil za její spolupráci s dobře odstupňovaným manuálem, dále pak za její spotřebu, která se během týdenního testu pohybovala okolo 5,5 litru na 100 km.  

K dalším silným stránkám Proceedu patří podvozek, ten je pocitově spíše tužší a velmi jistý. Velmi dobře drží stopu a rozbité okresky ho rozhodně „nerozhodí“. Velmi dobré je pak jeho odhlučnění. Pochválit ale musím také samotné řízení, od kterého, přes ergonomicky dobře padnoucí volant, dostáváte jasně čitelné informace.

Mohlo by vás zajímat:  Citroën C5 Aircross láká na výjimečné pohodlí při jízdě a notnou dávku stylu
Foto: Jan Horský

Závěrem

Kia Proceed s naftou pod kapotou na mě ve výsledku udělala opravdu velký dojem, a to nejen proto, že jsem si s ní odvezl syna z porodnice. Jednoduše se jedná o velmi pohledný vůz, který je praktický, úsporný a navíc jednoduše skvěle jezdí.

Ceníkově nám nový Proceed ve výbavě GT Line a se základní litrovou motorizací startuje za akční cenu 494 980 Kč včetně DPH. Nejlevnější naftu ve výbavě GT Line pořídíte již od 619 980 Kč včetně DPH.  Námi testovaný kousek, který disponoval výbavou GT Line Plus a naftovou motorizací ceníkově startuje na částce 684 980 Kč včetně DPH.

A jak je na tom šmrncovní „gétéčko“ s přeplňovanou šestnáctistovkou? Tak to s manuální převodovkou pořídíte za akčních 724 980 Kč, s automatem pak za 774 980 Kč včetně DPH.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora