Aktuálně testovaný model 308 je pro automobilku Peugeot rozhodně důležitý, a to nejen pro jeho velmi dobrá čísla prodejnosti. S jeho poslední třetí generací si tak vývojáři dali opravdu záležet a po delší odmlce nám tak prezentovali velmi nadčasový vůz, který nabídne atraktivní vnější vzhled, kvalitně zpracovaný interiér a v dnešních dnech také poměrně širokou škálu nabízených pohonných ústrojí.
V rámci mého posledního týdenního testu jsem tak usedl do verze disponující plně elektrickým pohonným ústrojím a také vrcholnou výbavou GT.

Exteriér
Značně slušivý designový směr udal jednotlivým modelům Peugeot 508 poslední generace. I tato generace si v nedávné době prošla tradiční modernizací, která však stran vnějšího vzhledu ladila jen jednotlivé detaily. I nadále se tak jedná o vůz nápaditých a elegantních tvarů, kterému nechybí adekvátní dávka sportovnosti.
A takový je i model 308, chcete-li 308 SW, přední partii tedy nechybí zcela typické „kly“ denního svícení, které vychází z hlavních světlometů (s možností funkce LED Matrix). Jejich úzké proporce propůjčují vozu adekvátně výrazný a sebevědomý výraz, světlomety dále vychází z objemné bezrámové masky, které dominuje logo automobilky. Za zmínku stojí také elegantní tvarování kapoty, které této obvykle nezajímavé části karoserie přináší jednoduše něco navíc.
Bočnímu profilu vozu dominuje kontrast mezi robustně tvarovanou spodní částí karoserie a dynamicky střiženou linií střechy s nízkým bočním prosklením. Tento efektní prvek je pak o něco patrnější u karosářského provedení kombi, tedy SW. Avizovaná robustnost spodních partií se navíc opírá o „vytažené“ blatníky, které vozu dodávají celkem sebevědomý a jistý postoj. Zmínit se musím také o decentních nástavcích prahů, které je vtipně nekopírují po celé jejich délce.
Zadní partie Peugeotu 308 efektně přebírá robustnost bočních partií a podporuje ji jasným horizontálním členěním. Ústředním motivem se tak stávají úzké koncové lampy, výrazně proříznuté do karoserie vozu. Světlomety nabídnou zajímavé vnitřní členění a samozřejmostí je také originální světelný podpis.
Robustní zadní nárazník je i v případě testované plně elektrické verze celkem paradoxně vybaven dvojicí chromovaných linek, které se odkazují na tradiční koncovky výfuků.
Vnější vzhled aktuální generace Peugeotu 308 je tedy velmi povedený, a líbí se mi také přístup, který z plně elektrické verze nedělá něco výjimečného. Jednoduše zde máme vůz, který svoji příslušnost k elektromobilitě oznamuje pouhým písmenem „e“ v rámci číselného označení modelu na víku zavazadelníku.

Interiér
Interiér plně elektrické verze, obdobně jako exteriér, s žádnými výraznými změnami nepřichází. I nadále se zde koná přehlídka značně nadčasového designu, který má opět svůj původ v průkopnickém modelu 508. „Třistaosma“ však pojednání svého interiéru posunula o další stupeň výše, především pak díky inovovanému infotainmentu nebo 3D přístrojovému štítu. Již tradičně interiér přichází s velmi dobrou volbou použitých materiálů a také kvalitním zpracováním.
Principu i-Cockpitu, tedy rozložení s malým volantem a kapličkou přístrojů nad ním, je zcela logicky věrný i model 308. Zachováno je také jasně horizontální rozložení palubní desky, které nejenže skvěle vypadá, ale velmi dobře funguje také ergonomicky.
Již avizovaný přístrojový štít je u nové generace pouze digitální. Vrcholné verze jsou pak navíc vybaveny digitálním přístrojovým štítem s trojrozměrnou grafikou. Zobrazovaných údajů je opravdu hodně, naštěstí jsou logicky uspořádány a graficky velmi dobře zvládnuty. Množství a rozložení jednotlivých informací pak lze do značné míry upravovat.
Inovovaný infotainment je přehledný a opět lze chválit také jeho grafické pojednání, navíc zde máme také virtuální ovladače tzv. i-TOGGLES. V konkrétním případě se jedná o pětici malých plně digitálních ovladačů sloužící jako dodatečný ovládací panel pod centrálním displejem infotainmentu. Obsazení těchto pozic je navíc libovolné, dle vašich aktuálních priorit. Pod ovladači i-TOGGLES jsou dále umístěny další klasické ovladače rychlé volby.
Středový tunel nám vedle nápaditě tvarované vrchní části nabídne startovací tlačítko, volič „směru jízdy“, ovladač jízdních režimů, parkovací brzdy a mnoho odkládacích prostorů. Nový volič automatické převodovky je prostorově nenáročný, bohužel jeho ovládání nebo například aktivace rekuperační brzdy tlačítkem nejsou za mě ani zdaleka ideální.
Kvalitní zpracování a nápaditost, to jsou přednosti interiéru poslední generace 308, k jejím slabším stránkám bohužel patří o něco horší vnitřní prostornost, kterou nejvíce pocítíte na zadních pozicích, konkrétně pak v místech pro kolena.
Zavazadlový prostor klasické, a také plně elektrické 308 disponuje objemem 412 litrů, v případě plug-in hybridního provedení je pak zavazadelník o něco menší (361 l).

Nabízené motorizace a jízdní dojmy
Peugeot 308 aktuálně nabízí širokou škálu pohonných jednotek. Vedle dnes již tradičního benzínového tříválce 1.2 PureTech (96 kW výkonu) a naftové BlueHdi patnáctistovky (96 kW výkonu) je v nabídce stále také dvojice plug-in hybridů (Plug-in HYBRID 180 a Plug-in HYBRID 225). Nově je pak vůz osazen hybridním pohonným ústrojím (Hybrid 136) a „třistaosmu“ lze nyní pořídit také jako klasický elektromobil.
Testovaná plně elektrická verze je osazena hybridním synchronním elektromotorem o výkonu 115 kW (156 koní) s kroutícím momentem dosahující hodnoty 270 Nm. Nedílnou součástí tohoto pohonného ústrojí je samozřejmě baterie o kapacitě 54 kWh (využitelných 51 kWh) propůjčující vozu oficiální maximální dojezd 416 km (WLTP kombinovaný).
Díky podpoře CCS nabíjení je možné využívat rychlonabíjecí stanice o výkonu až 100 kW. V tomto případě je možné 308 nabít z 20 na 80 % za pouhých 30 minut. Při použití domácího wallboxu (11 kW výkonu) se připravte na cca 3 h a 20 minut, z klasické zásuvky pak na 16 hodin.
Plně elektrická 308 je schopná uhánět rychlostí až 170 km/h a zrychlení na 100 km/h zvládá za 10,5 vteřiny. Z výše uvedených hodnot je pak celkem jasně patrné, že e-308 rozhodně není žádným „trhačem asfaltu“ a stejně tak nedisponuje ani pověstnými „elektrokopanci“. Nástup výkonu je však zcela typicky okamžitý a příjemně kontinuální. Maximální výkon elektromotoru je pak dostupný pouze v režimu Sport, zbývající režimy Normal a Eko výkonnost vozu již jen redukují, druhý zmiňovaný pak celkem extrémně, a to včetně přesahu do chodu topení/klimatizace.
Při sundání nohy z plynového pedálu vůz mírně rekuperuje, další poměrně výrazný stupeň rekuperace vyvoláte aktivací ovladače „B“, který je umístěn v rámci středového tunelu. Zde bych se určitě přimlouval za přítomnost „pádel“ pod volantem, kterými by v konkrétním případě šlo ovlivňovat míru samotné rekuperace.
Díky „elektrickým“ registračním značkám jsem e-308 užil opravdu dostatečně, a to včetně ucpaného velkoměsta, svižného okreskového tempa a také pro elektromobil ne zcela oblíbené dálnice. Samotný ukazatel spotřeby pak na změny jízdního profilu efektně reaguje prakticky okamžitě. Po týdenním testování se moje průměrná spotřeba ustálila na 19 kWh/100, dlouhodobá hodnota spotřeby prezentovala údaj 18,4 kWh/100 km. Reálný dojezd tohoto vozu se tedy dle výše uvedených průměrných hodnot spotřeby pohybuje spíše okolo 280 – 300 km.
Podvozek a řízení elektrické verze vykazuje obdobné chování jako u verzí s klasickým pohonným ústrojím, podvozek je tak jistý a spíše tužší, úspěšně pracující s vyšší váhou vozu. Řízení je pak příjemně „strmé“ a v kombinaci s malým volantem je tento vůz radost řídit.

Závěrem
Aktuální ceník nás informuje o dostupnosti tohoto modelu ve třech výbavových stupních, jedná se o základní ACTIVE, následuje ALLURE a samotný vrchol nabídky tvoří již tradičně výbava GT.
Peugeot 308 lze pořídit již od akčních 499 000 Kč včetně daně. V tomto případě se jedná o základ (ACTIVE) s tříválcovou motorizací PureTech 130 a manuální šestistupňovou převodovkou. V rámci základní výbavy lze pořídit také nový Hybrid 136 od akčních 585 000 Kč a slabší z dvojice nabízených plug-inů (HYBRID 180), a to od 860 000 Kč včetně daně.
Testovaná plně elektrická verze je pak dostupná od druhého výbavového stupně ALLURE, tedy od akčních 975 000 Kč. Naftové provedení (BlueHDi) je také dostupné až od tohoto vyššího výbavového stupně, s automatem tak startuje na částce 635 000 Kč včetně DPH.
V rámci vrcholného GT jsou pak v nabídce všechna pohonná ústrojí, kromě základního tříválce s manuální převodovkou. Přes cenovku jeden milion korun se nám těsně přehoupl vrcholný plug-in HYBRID 225 (od 1 025 000 Kč) a také testované plně elektrické provedení (od 1 035 000 Kč).
Peugeot 308 aktuální generace mě již v dřívějších testech jednoznačně přesvědčil o svých kvalitách. Nadčasový exteriér disponuje navíc velmi atraktivním vzhledem, a stejně tak nadčasový interiér přidává příjemné materiály a kvalitní zpracování. Vytknout tomuto vozu pak lze méně prostoru na zadních pozicích a také vyšší pořizovací ceny.
A jak je na tom „třistaosma“ v plně elektrické verzi? V rámci mého týdenního soužití s tímto vozem jsem nepřišel na žádné zásadní nedostatky, dnes již dostatečně odladěný elektrický pohon umí nabídnout slušné hodnoty reálného dojezdu doprovázené plnohodnotným komfortem pro posádku. Tedy uživatelům, kterým dává elektromobilita smysl, lze tento vůz s klidem doporučit.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora