Auta s manuálem jsou u nás stále hojně rozšířená. Jejich majitelé chtějí mít při jízdě vše takzvaně ve svých rukách. Neuvědomují si však, že při řazení dělají jednu chybu za druhou. Ty je následně stojí peníze, protože auto může leckdy končit v servisu, kde ho čeká nákladná oprava. Pokud jste i vy zastánci manuálu, doporučujeme dát pozor na to, kdy a také jak řadíte. Co patří mezi hlavní chyby a klíčové problémy?
Nízké otáčky
Mnoho lidí drží motor ve velmi nízkých otáčkách. Hlavně ve snaze ušetřit palivo. Je pravdou, že otáčky samozřejmě mají na spotřebu vliv, ale extrémně nízké motoru rozhodně neprospívají a dlouhodobá jízda tímto způsobem může zkrátit životnost motoru. Proto nedávejte vyšší stupeň příliš brzy a nižší příliš pozdě.
Vysoké otáčky
Všeho moc škodí. A to platí i o otáčkách. Nejenom málo, ale i hodně otáček může motoru dlouhodobě škodit. Rozpětí otáček, ve kterých motor zvládá pracovat, je celkem velké. A my máme na mysli až situace, kdy se budete pravidelně a dlouhodobě blížit k červenému poli. Navíc ne vždy docílíte nejvyššího výkonu, jelikož ten může být u aut v rozdílných hladinách, klidně i těch nižších.
Nepoužívání jedničky
Mnoho řidičů nechce dlouho a složitě řadit, a tak se klidně rozjíždějí na dvojku. Ano, jde to, ale je třeba nejenom více zkušeností a techniky pokud jde o práci s plynem a se spojkou, ale je třeba počítat s tím, že ta může být zbytečně více namáhána. Ve snaze zjednodušit si jízdu v autě můžeme výrazně poškodit řadu věcí.
Řazení přes jednu rychlost
Je logické, že rychlostní stupně bychom měli volit postupně, jeden za druhým. Řada řidičů však řadí přes jednu rychlost. Takže například z trojky jdou hned na pětku, a to samé dělají i při podřazování. A v čem je to problém? Opět hlavně v otáčkách, které mohou rázem vylétnout až k červenému, nebo mohou naopak výrazně klesnout.
Používání síly
Síla není při řazení vždy na místě. Pokud se snažíte jednotlivé rychlosti doslova rvát pomocí řadicí páky, rozhodně tím ničemu neprospíváte. Správné řazení by mělo být spíše jemné, a pokud vše funguje jak má, stačí minimum síly, klidně jenom dva prsty a rychlostní stupeň snadno změníte na požadovaný.
Sešlápnutí spojky
Nejenom, že v autech není na ozdobu, ale je třeba ji skutečně sešlápnout téměř až dolů k podlaze. Jedině tak zajistíte nejenom bezproblémové přeřazení na jiný rychlostní stupeň, ale hlavně se vyvarujete tomu, že při svém řazení takzvaně přepočítáte zuby, když vás už samotný zvuk jasně upozorní, že to pro auto asi nebude správné.