Test Toyoty Highlander 2.5 Hybrid i-AWD – sedmimístné rodinné SUV, které umí být i úsporné

4

Toyota Highlander se v aktuální čtvrté generaci dostala i na evropský trh. Toto „obří“ sedmimístné SUV tedy dorazilo také k českým zákazníkům a my jsme měli možnost prověřit ho v pravidelném týdenním redakčním testu.

Foto: Jan Horský

Americké proporce a japonský střih 

Mé první seznámení s vozem probíhá na parkovišti právě při jeho přebírání do redakčního testu. Najít ho nebylo vůbec složité, jednoduše jdu k největšímu kousku na parkovací ploše. Tradiční rituál obcházení vozu a kontroly případných „šrámů“ nyní trvá o poznání déle, protože Highlanderu je jednoduše hodně. 

Jeho příslušnost primárně k americkému trhu, sedmimístná specifikace a kategorizace SUV z něj činí vůz úctyhodných proporcí a rozměrů. Ty jsou v případě Highlanderu zjemněny tradičním japonským střihem, který vozu dodává slušnou optickou dynamiku.

Přední partii dominuje objemná maska a vysoko posazené světlomety.  Ty se obdobně jako ty zadní výrazně propisují do boční partie, na které je zcela logicky nejpatrnější velikost celého vozu. Proporčně je pak tato partie vyladěna k dokonalosti. Značný přesah zadní části vozu ladí se zbytkem celé boční partie. V rámci zadní části hrají prim elegantně tvarované světlomety, nebo efektní lízátko zadního okna. 

Čtvrtou generaci Toyoty Highlander hodnotím po stránce vnějšího designu velmi pozitivně. Toyota zde povedeně skloubila objemné proporce vozu s aktuálním rukopisem automobilky, kterému nechybí smysl pro vyvážené proporce a dynamický střih.

Foto: Jan Horský

Kvalitně zpracovaný a prostorný interiér  

Prostorný interiér je ve stylu značky Toyota doprovázen příjemnými materiály a kvalitním zpracováním. Avizovaná prostornost je všudypřítomná. Přední pozice nabídnou bohatě dimenzovaná sedadla, druhá řada pak dostatek prostoru ve všech směrech. Nastupování do třetí řady je řešeno přes posuvné sedáky v druhé řadě. I když Highlander disponuje úctyhodnými vnějšími rozměry, nastupování do třetí řady vyžaduje trochu cviku a jisté ohebnosti. Nízká pozice sedáků třetí řady činí toto sezení spíše nouzové, v případě dětských pasažérů dobrodružné. Objem zavazadlového prostoje je odvislý od pozice sedáků třetí řady. Sedmimístná specifikace nabídne 241 l, klasická pětimístná pak 658 l objemu. 

Objemné palubní desce v našem případě dominoval displej palubního infotainmentu o uhlopříčce 12,3 palce. Displej je společně s klasickými ovladači a výdechy klimatizace integrován do jednoho panelu, který je součástí nápaditého tvarování palubní desky. Prostředí a grafika palubního infotainmentu je na můj vkus až zbytečně složitá a zasloužila by si lehkého zjednodušení. Kaplička přístrojů nabídne klasický analogový rychloměr a „siloměr“, oboje pak doplněné o centrální digitální displej. Mohutný středový tunel je vybaven voličem automatické převodovky s tradičně sametovým chodem, dále ovladačem pro volbu jízdního režimu, ovladačem ruční brzdy, systému auto-hold, vypínání kontroly trakce, čistě elektrického režimu a aktivace režimu TRAIL. Samozřejmostí jsou držáky na nápoje a objemný úložný prostor pod loketní opěrkou.

Mohlo by vás zajímat:  Ford Focus ST 2.3 Ecoboost 280k – vystoupení ze stínu RS

Tradiční fortelnost a kvalitní zpracování interiéru je v případě Highlanderu doplněno o bohatě dimenzovaný vnitřní prostor. Aktuální generaci je tedy po této stránce máloco vytknout.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy 

V rámci evropského trhu se o pohon Toyoty Highlander stará poslední, tedy čtvrtá generace, hybridního pohonného ústrojí, které již dobře známe z dříve testované „Ravky“. 

Jeho základ tvoří atmosférický benzínový řádový čtyřválec o objemu 2,5 litru, který je doprovázen dvojicí elektromotorů. Již tradičně je každý z elektromotorů umístěn u jedné z náprav vozu. 

Benzínový čtyřválec je v Highlanderu naladěn na 140 kW výkonu a 239 Nm točivého momentu. Přední elektromotor poskytne 134 kW výkonu, zadní pak 40 kW. Celkový kombinovaný výkon hybridního pohonného ústrojí se tak dostává na celkem slušnou hodnotu 182 kW. Samozřejmostí je přítomnost baterie, která má v případě Highlanderu kapacitu 6,5 Ah. Elektrická energie je zde ve formě jistého pomocníka, kdy čistě elektrickou jízdu Highlander také zvládá, ve výsledku ale celkem omezeně. Překročení limitní rychlosti, či absence výkonu přichází velmi brzy a do hry přichází klasický spalovací motor.

Mohlo by vás zajímat:  Test Mazda CX-30: Jeden z posledních mohykánů jde cestou, od které se ostatní dávno odklonili

Neberte to ale jako výtku, protože Toyota má své hybridní pohonné ústrojí již dost odladěné. Jeho fungování je velmi komfortní a plynulé. Velmi evidentně mu pak svědčí klidná, rozvážná a předvídavá jízda, za kterou se vám vůz odvděčí nízkou spotřebou, v našem případě se jednalo o průměrnou hodnotu okolo 7,0 litrů na 100 km.

Benzínová motorizace je směrem do kabiny sice velmi dobře odhlučněna, bohužel ani v Highlanderu se nevyhnete nepříjemného monotónního zvuku motoru při prudké akceleraci. V tu chvíli pak funguje plynový pedál jako jakýsi „ovladač hlasitosti“, protože čím hlouběji tlačíte pedál do podlahy, tím hlasitěji se ozývá avizovaný ne zcela libozvučný projev benzínového 2,5 litru. I tato hybridní „neduha“ však přispívá k celkové úsporné jízdě, jistá předvídavost a práce s plynovým pedálem hraje do karet komfortnímu a úspornému jízdnímu projevu tohoto přes dvě tuny vážícího vozu.

Mohlo by vás zajímat:  Jak jezdí Kia e-Soul a proč byl dojezd podstatně menší než na papíře

Vůz disponuje klasickými jízdními režimy Eco, Normal a Sport, v případě Highlanderu však žádné výrazné změny v chování vozu nečekejte. Díky dvojici elektromotorů a s nimi spojený pohon AWD je zde navíc režim Trail, který upravuje chování pohonu všech kol při jízdě v terénu.

Podvozkově vůz stojí na modulární platformě, kterou sdílí společně s modely RAV4 a Camry. Samotný podvozek včetně řízení celkem úspěšně maskují váhu a objemné rozměry vozu. Jedninou stinnou stránkou jízdního projevu se stávají občasné rány, které přicházejí od zadní nápravy při přejíždění nerovností. Ve většině ostatních situacích je však jízdní projev Highlanderu nadmíru komfortní a výkonově adekvátní.

 

Foto: Jan Horský

Závěr

Jednořádkový ceník modelu Highlander informuje celkem jasně. Vůz je aktuálně k dispozici pouze s testovaným 2,5 litrovým hybridem a s automatickou e-CVT převodovkou. Na výběr máte tedy pouze ze třech stupňů výbavy. Základní Comfort startuje na 1 399 000 Kč, střední Prestige na 1 550 000 Kč a vrcholnou výbavu Executive pořídíte od 1 800 000 Kč včetně DPH.

Oblíbenost kategorie SUV má jednoznačně rostoucí charakter, sedmimístná specifikace je pak jen přidanou hodnotou daného výběru. Není tedy divu, že Toyota zkouší uspět s tímto „americkým japoncem“ také na evropském trhu.   

Toyota Highlander aktuální generace je velmi komfortním vozem s prostorným a kvalitně zpracovaným interiérem, jeho další předností je rozumná spotřeba, a to díky hybridnímu pohonnému ústrojí čtvrté generace. K jeho slabším stránkám pak řadím občasné rázy od zadní nápravy a vyšší pořizovací cenu.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora