Jak fungují zapalovací cívky, kdy je čas pro výměnu a na jaké problémy si dát pozor?

Male Specialist Replacing Ignition Coil Old Nozzles

Auta jsou sice stále modernější, ale některé klasické prvky a součásti zatím nahradit nelze. Řeč je o zapalovacích cívkách, které jsou nezbytností zážehových motorů. Jak vlastně fungují a proč jim v autě věnovat pozornost?

Pojem zapalovací cívka by měl znát každý už z autoškoly. Stejně tak by měl každý vědět, jak tato součást spalovacích zážehových motorů funguje. Princip je poměrně jednoduchý, jelikož klíčovou funkcí je naakumulování zapalovací energie, která následně přechází do zapalovací svíčky – kterou už mnozí znají o mnoho lépe.

Existuje několik variant

Princip fungování zapalovacích cívek tedy známe. S tím souvisí i fakt, že mohou existovat v několika provedeních. U starších vozidel bylo běžné řešení takové, že se používala jedna pro celý motor, od čehož se postupně začalo upouštět. U vozů současných se spíše setkáme se samostatnými cívkami, pro každý válec motoru. Toto řešení funguje na principu sdružení cívek do společné zapalovací lišty. Jsou ale i řešení vícejiskrová, která jsou určená pro několik válců naráz.

Problémy mají hned několik projevů

Pokud zapalovací cívky nefungují tak, jak by měly, může se objevovat několik problémů, které snadno identifikuje i laik. Jedním z takových může být i vyšší spotřeba paliva, jelikož nedostatečný její výkon je nahrazován tím, že je použito více paliva. To, že si auto bere více, než je běžné, nebo než tomu bylo v minulosti, může mít samozřejmě příčin o něco více. Cívky ale svou roli také mohou hrát roli. Je proto na místě sledovat hodnoty palubního počítače a stylu jízdy, a pokud je spotřeba vyšší, je na místě stav cívek zkontrolovat.

Mohlo by vás zajímat:  Mercedes uvádí třídu C pro modelový rok 2015

Častým projevem možné závady ale mohou být i komplikace s výfukovým systémem. Známé je takzvané „střílení“, v krajních situacích doprovázené také plameny. Možná to může vypadat velmi efektně, ale z dlouhodobého hlediska se jedná o cestu k problémům, které končí drahými opravami. Důvodem tohoto jevu je jednoduše to, že se do výfuku může dostávat nespotřebované palivo z motoru. Opomenout nelze také nepojízdnost vozidla, za kterým krom jiných důvodů může stát i nefunkčnost zapalovacích cívek. Jednoduše tak, že není k dispozici jiskra, která by zapálila směs v motoru, což je nezbytný krok k jeho činnosti a chodu. Ten proto zhasíná a auto se stává nepojízdné.

Mohlo by vás zajímat:  Půjčka na auto nemusí být chybou, jde o lepší volbu než dělání kompromisů

Oprava? Nejčastěji výměnou

Pokud je mechanikem diagnostikována právě porucha na zapalovacích cívkách, řeší se oprava nejčastěji výměnou. Trh s náhradními díly je poměrně bohatý a tak dnes není problém pořídit typ určený do konkrétního vozidla. Zapalovací cívka Denso je vhodná pro vozy značek Citroen, Toyota, ale i Daihatsu, Peugeot nebo Subaru. A to mluvíme jenom o jednom konkrétním typu, což jasně potvrzuje určitou univerzálnost, napříč několika modely.

Při výběru správné zapalovací cívky hraje roli hned několik faktorů. Základem je konkrétní typ vozidla, u kterého hraje roli především rok výroby a také použitá motorizace. Ty se mohou v průběhu let měnit, různé úpravy mohou být spojeny také s faceliftem, proto je na místě správně zvolit konkrétní typ. Vhodným postupem, který dokáže eliminovat chybovost při výběru, je použití takzvaného VIN kódu, který je přesným identifikátorem jakéhokoliv auta.

Důvodů poškození je několik

Jedině dokonale funkční zapalovací cívky jsou zárukou toho, že i samotný motor a tedy i auto bude fungovat tak, jak má. A jaká jsou možná rizika pro tuto nezbytnou součást zážehového motoru? Škodí jim řada věcí. Mohou to být i neúměrně vysoké vibrace, které se následně negativně podepíší jak na stavu samotného vinutí, tak se mohou podepsat také na izolaci samotné cívky. Ta poté přestává fungovat tak, jak se od ní očekává. Rizikem ale může být také nadměrné přehřívání. Dlouhodobý stav následně vede k tomu, že nejsou schopny správně rozvádět elektřinu, která je potřeba k tvorbě jiskry, tedy zapálení směsi paliva.

Mohlo by vás zajímat:  Jaká další automobilka oznámila, že definitivně zruší turbodiesely? A ke komu se přidala?

Jedním z dalších důvodů poškození je i klasická věc, jako je opotřebení. Pravidelné používání, kombinované se stářím auta a počtem najetých kilometrů se pochopitelně podepíše na tom, že po delší době mohou zapalovací cívky přestat pracovat tak, jak mají. A jelikož s tím mohou být spojeny právě problémy, které byly vypsány výše, je na místě jejich kontrolu a případnou výměnu nezanedbávat. Investice do nich může být často nižší a výhodnější, než řešit budoucí opravy se vzniklými souvisejícími problémy.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora