Aktuální vlna elektromobility již dostihla i vozy z portfolia mladoboleslavské automobilky. Konkrétně pak jde o její modely Citigo a Superb. Druhý jmenovaný, tedy Superb s označením iV, se stal mým redakčním vozem předminulého týdne.
Škoda Superb iV je plug-in hybridním vozem, který kombinuje klasický benzinový motor a elektromotor. Vůz této specifikace je dále vybaven baterií o maximální kapacitě 13 kWh a šestistupňovým DSG automatem. Testovány kousek dále disponoval výbavou Style a pohlednou kombinací bílého (moon white) lakování a světlého (lether beige) interiéru.
Modernizovaný vnější vzhled
S hodnocením vnějšího vzhledu a samotného interiéru to protentokrát bude celkem jednoduché, protože modernizovaný Superb ve verzi Sportline jsem testoval celkem nedávno.
Avizovaná modernizace přinesla Superbu velmi jemné optické korekce, převážně pak v rámci přední a zadní partie. Přední partie dostala nově tvarované fullLED světlomety s technologií Matrix. Nově je tvarovaný také přední nárazník a maska, která je protažena až k předním světlometům. U verze iV je přední maska plná, navíc vybavena výklopnou částí, která ukrývá nabíjecí konektor Mennekes.
Zadní partie dostala světla, která obdobně jako ta přední disponují technologií fullLED. Zadní světla jsou nově také vzájemně propojena elegantní chromovanou linkou. Dále tu máme nápis „Škoda“ namísto dříve používaného klasického loga. U testovaného kousku pak také plaketku s označením iV.
Samotné plug-in hybridní provedení je dostupné ve více výbavových variantách, výrazně se tedy nepropisuje do vnějšího vzhledu vozu tak, jak se tomu děje právě u jednotlivých stupňů výbav.
Modernizaci Superbu musím hodnotit jedině pozitivně, vůz zasáhla celkem decentně, přesto úspěšně, dodala mu pak jisté omlazení a v rámci přední partie také více dynamiky.
Interiér s prvky iV
Ohromná prostornost vládne interiéru Superbu samozřejmě i nadále, po modernizaci. Aktuálně testované plug-in hybridní provedení sebou přináší, obdobně jako v exteriéru, pouze minimální změny.
Palubní deska je i nadále spíše konzervativní s jednoduchým a přehledným členěním. Její zpracování a ergonomie ovládání je již tradičně na velmi vysoké úrovni. U aktuálně testovaného vozu palubní desce dominoval 9,2“ široký displej palubního infotainmentu Columbus, jehož prostředí již velmi dobře známe.
První změna Superbu iV přichází v řešení virtuálního kokpitu v kapličce přístrojů před řidičem. Ten byl u testovaného vozu plně digitální, nově však kombinuje otáčkoměr se „siloměrem“, který vás informuje o tom, zda aktuálně rekuperujete, nebo jakou silou využíváte elektromotor. Toto zobrazení, respektive „ručička“, která se zde pohybuje velmi efektně a prakticky přechází ze „siloměru“ až do otáčkoměru. Díky tomu přesně poznáte, kdy se sepne spalovací motor.
Další decentní změna plug-in hybridního provedení se odehrává vedle voliče automatické šestistupňové DSG převodovky. K již známému ovladači aktivující volbu jízdních režimů přibyly dva nové ovladače, jeden aktivující čistě elektrický režim vozu a druhý aktivující přímo sportovní režim. Volič automatické převodovky u verze iV nenabízí přepínání do sportovního režimu řazení, převodovku zde přepínáte do režimu B, ve kterém vůz znatelně rekuperuje a tím i brzdí. Vy pak velmi často nemusíte šlapat na brzdový pedál a potřebu brždění řešíte pouze rekuperací, tedy posunutím voliče směrem vzad.
Třetí a asi nejvýraznější změnou, kterou tato verze přináší je velikost zavazadlového prostoru. Ten je díky přítomnosti palivové nádrže zmenšen z původních 625 litrů na 485 litrů. Kufr však stále nabízí stejné půdorysné rozměry, není pouze tak hluboký, přesto pořád ohromný. Zmenšena musela být také samotná palivová nádrž, a to z původních 66 na 50 litrů.
Prostor pro posádku zůstal v plug-in hybridní variantě zachován. I nadále je zde místa více než dostatek, a to jak na předních, tak i na zadních pozicích.
Hybridní pohonné ústrojí
Škoda Superb iV je plug-in hybridem o jehož pohon se stará kombinace spalovacího motoru a třífázového elektromotoru. Spalovací motor zde zastupuje přeplňovaná benzínová pohonná jednotka 1.4 TSI, která dává výkon 156 koní (115 kW), samotný elektromotor pak disponuje výkonem 115 koní (85 kW). Sportovní režim pak zde rozhodně není jen do počtu, protože celkový systémový výkon Superbu iV nabízí 160 kW a kroutící moment dosahuje hodnoty 400 Nm. A to jsou rozhodně velmi zajímavé hodnoty.
Dále je tu třetí část systému, tou je baterie o kapacitě 13 kWh, která je umístěna v podlaze před zadní nápravou. K dispozici je však „pouze“ 10,4 kWh, zbytek kapacity slouží jako ochrana baterie před jejím úplným vybitím. S plně nabitou baterií slibuje výrobce dojezd až 60 „elektrických“ kilometrů, díky kterým klesají emise CO2 na hodnotu 35 g/km. Můj reálný dojezd s plně nabitou baterií, v aktuálně zimním období a při plném jízdním komfortu, se v rámci týdenního testu pohyboval lehce pod hranicí 40 – ti kilometrů.
Baterii vozu je možné dobíjet z domácí zásuvky, při jejím výkonu 2,3 kW trvá dobití cca 5-6 hodin. O poznání lepší variantou je domácí Wallbox (povinná výbava každého „pluginisty“), ten se svými 3,6 kW dobije vůz za 3,5 hodiny. Samozřejmostí je i přítomnost dobíjecího manageru včetně možnosti nastavení času odjezdu, vůz je tak připraven nabitý a zároveň vyhřátý na požadovanou teplotu ještě z elektrické sítě.
Spalovací motor a elektromotor velmi úspěšně a komfortně spolupracují s šestistupňovým DSG automatem, který v případě verze iV pohání pouze přední kola. DSG převodovka DQ400e je tříspojková a umožňuje tak odpojení spalovacího motoru od elektromotoru, následně tedy čistě elektrickou jízdu.
Jízdní dojmy
Hru čísel máme úspěšně za sebou, podívejme se na to, jak plug-in hybridní Superb funguje v praxi. Přebírání „mladoboleslavských“ vozů probíhá již tradičně v podzemních garážích jednoho nejmenovaného pražského obchodního centra.
Mé první ujeté „metry“ v tomto případě vždy patří přesunu k parkovacím hodinám, tento obvykle nudný proces je se Superbem iV o poznání zajímavější, absolvuji ho totiž v čistě elektrickém, pro okolní obecenstvo v netradičně tichém Superb módu. Nový Superb iV se „nestartuje“, ale pouze aktivuje a vždy vyráží v čistě elektrickém režimu. S avizovaným tichem to pak bohužel není tak stoprocentní, vůz totiž do rychlosti 30 km/h vydává díky generátoru zvuku E-NOISE do exteriéru velmi specifický zvuk, ten však v kabině vozu vnímáte pouze minimálně.
Po vyjetí z podzemních garáží následují první ostré kilometry. Přesun do místa bydliště absolvuji v rámci městského provozu čistě na elektrickou energii bez jakéhokoliv zásahu spalovacího motoru. Se znalostí adaptivního podvozku Superbu ho přepínám do komfortního „houpavého“ režimu, který v kombinaci s tichým elektrickým pohonem působí až uklidňujícím dojmem. V tomto čistě elektrickém režimu jsem se pak v průměru pohyboval se spotřebou okolo 18 kWh/100km.
V případě pravidelného dobíjení vás budou čekat velmi příjemné hodnoty spotřeby, vždy však odvislé od stavu nabití baterie. Já jsem v Superbu iV zaznamenal hodnoty od 1,2 l/100km až po 10 l/100km.
Stanovení spotřeby plug-in hybridního vozu je vždy celkem obtížné. Do celkem jednoduché rovnice týkající se spalovacích motorů vám nyní vstupuje mnoho proměnných, kterými jsou například stav nabití baterie, nebo počet ujetých kilometrů pouze na elektrickou energii.
A aby to bylo ještě složitější, Superb iV vám vedle čistě elektrického a automatického hybridního režimu, nabídne ještě hybridní režim, ve kterém si volíte, jak má vůz pracovat s kapacitou baterie při samotné jízdě. Může tedy udržovat stávající kapacitu, nebo baterii nabít na vámi stanovenou míru pomocí spalovacího motoru.
Nabíjet baterii spalovacím motorem se může jevit lehce podivně a neekonomicky. Osobně jsem však této situace využil při dlouhé cestě z Prahy do Ostravy, kdy jsem v rámci dálničního tempa a lehkého navýšení spotřeby částečně dobil baterii a následně přejel skoro celou Ostravu tam a zpět v čistě elektrickém režimu. Stran CO2 jako bych tedy v Ostravě nebyl :-), nemluvě o veškerých zácpách, které absolvujete bez aktivace spalovacího motoru.
Dálniční tempo do avizované Ostravy a následně s vybitou baterií jsem absolvoval za průměrných 7 l/100 km. Dobíjení baterie spalovacím motorem pak lokálně zvedlo spotřebu na hodnotu okolo 9 l/100km. Zde je však velmi důležité do jaké míry, chcete baterii nabít.
Plug-in hybridní Superb ve vás, obdobně jako u ostatních hybridů, vyvolává spíše klidný a rozvážný styl jízdy. „Čtrnáctistovka“ pod kapotou je výkonově adekvátní a většina řidičů s ní rozhodně nebude mít sebemenší problém. Superb iV při své vyšší pohotovostní hmotnosti 1730 kg nabídne celkem slušné zrychlení z 0-100 km/h za 7,7 sekundy a maximální rychlost 224 km/h.
Závěrem
V případě, že vám dává plug-in hybridní pohonné ústrojí smysl, máte kde vůz pohodlně dobíjet a do práce to nemáte tak daleko, pak pro vás může být Superb iV velmi zajímavou volbou. Verze iV totiž disponuje všemi pozitivy, které model Superb jako takový nabízí. Od líbivého vnějšího vzhledu až po velmi prostorný a kvalitně zpracovaný interiér. Další výhody přicházející s plug-in hybridní verzí jsou například nízké provozní náklady (v případě pravidelného dobíjení) nebo možnost parkování na pražských modrých zónách (zde v případě pořízení speciální registrační značky).
Líbí se mi také zvolená politika automobilky, která Superb iV nabízí, kromě varianty Scout a pohonu 4×4, ve všech stupních výbavy. Nejedná se tedy o žádný plug-in hybridní trumf, který by okupoval jen nejvyšší mety v ceníku automobilky.
Škoda Superb iV startuje se základní výbavou Ambition na 881 900 Kč včetně DPH, výbavu Style pořídíte od 916 900 Kč, Laurin & Klement od 1 055 900 Kč a sportovně střižený Sportline od 971 900 Kč včetně DPH.
Porovnejme ještě cenově verzi iV v testované výbavě Style s výkonově obdobnou benzínovou a naftovou variantou. Benzínovou Škodu Superb 2.0 TSI se 140 kW a automatickou převodovkou pořídíte od 849 900 Kč a naftovou 2.0 TDI se 140 kW a automatickou převodovkou od 899 900 Kč. V kontextu s 916 900 Kč verze iV je jasně patrné jak zajímavě je cena plug-in hybridní verze nastavena.
Ve výsledku musím konstatovat, že Škoda Superb iV mi osobně dává smysl. Samotný Superb jako takový disponuje mnoha jasnými pozitivy a verze iV mu pak při adekvátním dobíjení přináší také velmi úsporné pohonné ústrojí.