Test Kia ProCeed GT: Kombík pro táty, co mají „koule“

Img 20230718 144440

Průměrný táta to dneska nemá vůbec lehké. Když chce uspokojit praktické potřeby své rodiny, a taky trochu zvládnout svou krizi středního věku, aby si koupil dvě auta. Nebo tu je ještě jedna možnost – Kia ProCeed GT. Kombík, který potěší každého tátu, co má „koule“. On to sice názvoslovím kombík není, správně bych měl tomuto autu říkat shooting brake, ale ve výsledku je vhodné používat oboje. Shooting brake protože skvěle vypadá a kombík proto, že toho hodně pobere. A to GT? No, počkejte si…

Povedený shooting brake

Ano, tady je označení shooting brake skutečně na místě, protože na první pohled Kia ProCeed GT rozhodně nevypadá jako běžný kombík. Vypadá mnohem lépe. Už na první pohled je vidět propojení sportovnějšího, ostřejšího designu s designem kupé. Tahle kombinace na první pohled působí velmi povedeně, neokoukaně a nápaditě. Kia ProCeed GT na první pohled působí sebejistým dojmem, smělým sportovním stylem. Na voze se dobře vyjímá již nové, moderní logo Kia.  Pozornost pochopitelně přitáhne i design světlometů, propracovaná maska chladiče, originální vzhled nárazníku či jasné kontrastní prvky.

Foto: David Hampl

V řadě míst se rozhodně nešetřilo chromem, což spolu s tvarem karoserie skvěle podporuje prvotní elegantní dojem. Potom tu jsou ale i červené prvky, které jasně definují Kia ProCeed GT jako sportovnější vůz. A v případě mého testovaného kousku to není jenom „na oko“, jako v případě GT-Line verze. Já vyfasoval k testu plnohodnotné gétéčko, kde sportovnější charakter opravdu není tvořen jenom povedenými designovými prvky.

Design Kia ProCeed GT umí povedeně propojit tři světy. Ukazuje, že jde o poměrně praktický kombík, styl shooting brake podporuje originalitu a eleganci, červené a ostřejší designové doplňky zase tlačí auta do ostřejšího, sportovnějšího vzezření. Je na každém, co v danou chvíli chce vidět. Zda trochu manažerské auto, kombík pro rodinu, nebo sportovnější káru. Tomu poslednímu skvěle napomáhá GT Body Kit, který zahrnuje sportovní přední nárazník, zadní nárazník s difuzorem.

Sportovnější jednoduchost

Na můj vkus působí interiér vozu Kia ProCeed GT až možná zbytečně jednoduše. To, jak mě vzhled karoserie nalákal, trochu kazí méně odvážný a nápaditý interiér. Je pravdou, že z hlediska praktičnosti mu nemám až tolik co vytknout. Mnoho věcí je stále ovladatelných hezky „po staru“. Je tu samostatný panel pro ovládání klimatizace, včetně otočných ovladačů pro nastavení teploty. Zůstala i stará dobrá „řadicí páka“, tedy žádná tlačítka, kolébky a přepínače. Mechanicky lze ovládat většinu funkcí a vlastností vozu, a tak 10,25palcová dotyková obrazovka slouží opravdu jenom na věci, jako je navigace, hudba, telefon… Popřípadě na nastavení vlastností auta.

Mohlo by vás zajímat:  Test Opel Zafira Life 2.0CDTi Elegance: Když jí kila navíc sluší

Určitý modernější dojem z interiéru rozhodně zachraňuje 12,3palcový digitální přístrojový štít, chromové ozdobné prvky, lesklé ploch, měkčené plasty, moderní kvalitní materiály, propracovaný volant, nebo moderní prvky výbavy. V tomhle směru Kia ProCeed GT zůstala trochu na půli cesty, protože jsou místa a části interiéru, kde by určitě šlo ještě zapracovat, aby auto nepůsobilo při pohledech na pár míst až zbytečně obyčejně.

Foto: David Hampl

Co se ale rozhodně povedlo, to je důraz na sportovní nádech. Tady Kia ProCeed GT jasně ukazuje svůj charakter. Znak GT na volantu, výrazné červené prošívání například na volantu, na dekorech dveří, na voliči převodovky. Nechybí ani sportovně laděné kovové pedály, včetně kovové plochy pro odkládání levé nohy. Prošívání najdeme i na sportovně laděných sedadlech Recaro. V tomhle směru svůj charakter Kia ProCeed GT rozhodně nezapře a umí ho dát na obdiv. A jak už jsem zmínil, určitě to není jenom designem…

Jeden motor

Pokud byste měli zájem opravdu o klasický kombík, je třeba sáhnout po modelu Kia Ceed SW. Pokud ale chcete auto laděné na sportovnější notu – ať už opravdu, nebo spíše designově, musíte vzít ProCeed, který je charakteristický i svým shooting brake designem. Pokud chcete zůstávat spíše u toho designu, je možné zvolit výbavu GT-Line. V takovém případě budete mít pod kapotou motor 1.5 T-GDI o výkonu 160 koní, který je kombinovatelný s manuálem nebo automatem.

Mohlo by vás zajímat:  Test DS 4 RIVOLI E-TENSE 225 - originální a velmi schopný plug-in hybrid, který ovšem něco stojí

Když chcete, aby sportovní dojem auta nebyl jenom designový, je volba jasná. Kia ProCeed GT, tedy plnohodnotné „gétéčko“, které jsem měl v testu. V tom případě bude pod kapotou motor s objemem o decku vyšším, a to 1.6 T-GDI. Kombinovaný je výhradně s automatickou DCT převodovkou. Výkon, který nabídne, je 150 kW, tedy 204 koní.

Foto: David Hampl

Ostrá nejenom vzhledem

Kia ProCeed GT rozhodně není ostrá jenom svým vzhledem. 204 koní pod kapotou dává tušit, že se s tímhle autem bude moct udělat i trochu parády. Když se ale podíváte do papírů, zrychlení 7,5 sekundy není až tak oslňující hodnota. Papír je ale jedna věc a jízdní vlastnosti věc druhá. Tuhý, skvěle naladěný podvozek, který se při ostrých průjezdech zatáčkami nijak nenaklání, pomáhá perfektně držet jízdní stopu a dovolí realizovat průjezdy klikatých okresek v opravdu vysokých rychlostech. Najednou zjišťuji, že to nemusí být vždy jen o tom zrychlení, protože když můžu motor stále „držet pod krkem“ a nemusím před zatáčkou nijak výrazně brzdit, nepotřebuji následně nijak extrémní výkony pro návrat na původní rychlost.

Není to ale jenom o sportovněji naladěném tužším podvozku. Je to i o celkové až zcela výjimečné ochotě jít do každé zatáčky, klidně až na hranu, přitom stále bezpečné. Přitom s jistotou, že máte vše ve svých rukou a při každém pohybu volantem dobře cítíte, co se pod vámi děje a jak na to reagovat. A k tomu ten zvuk. Kia ProCeed GT je rozhodně slyšet, a to jak v režimu Normal, tak ještě výrazněji v režimu Sport. Stačí auto trochu vytočit, sešlápnout plyn a začnete si sportovnější jízdu užívat ještě více.

Foto: David Hampl

Zároveň ale umí být Kia ProCeed GT i poměrně kultivované auto. Tedy, ne hned po stisknutí startovacího tlačítka. Sousedi k mým studeným ranním startům nebyly moc tolerantní, protože jakmile motor naskočí, je výfuk několik desítek vteřin opravdu hodně slyšet. Až poté se vše optimalizuje, řekněme do normálu a v tu chvíli můžete s autem jet jako s běžným (o trochu hlučnějším kombíkem). Při rozjezdech na křižovatkách zvuk výfuku sice výrazněji slyšíte, ale jakmile jízdu ustálíte, na v obci, mimo ni, nebo na dálnici, působí zvuk výfukového potrubí celkem kultivovaným dojmem. Stačí ale dupnout na plyn a podřadit a přijde opět pořádné burácení, které vám po uvolnění plynu nedá pokoj ještě pár desítek vteřin – dokud auto „samo nezjistí“, že už pojedete zase trochu kultivovaněji.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škoda Yeti

Semistupňový DCT automat funguje skvěle, bezproblémově při běžném, standardním ježdění, na klasických klidných přesunech. V případě ostřejší jízdy se čas od času objeví jeho mezery, jako je třeba nesmyslné podřazování, až extrémní vytáčení motoru, delší prodlevy při změně rychlostního stupně. Tady je mnohem efektivnější cestou buď převodovce trochu pomoci pomocí pádel, nebo lze Kiu ProCeed GT rovnou přepnout do manuálního režimu a mít větší jistotu, že se auto bude chovat tak, jak chci já.

Pro táty, co mají „koule“

Kia ProCeed GT je v automobilovém světě zajímavý unikát. Několikrát jsem naznačil, že jde v podstatě o propojení dvou světů. A to povedené, vždy funkční propojení. Nevypadá jako tuctový kombík, přesto jde o prostorné auto. Vypadá elegantně a stylově, přitom dokáže být praktické. Má tužší podvozek a hlučný výfuk pro zážitek z jízdy, přitom skvěle zvládne i klidnější rodinné přesuny. A to vzhledem k naladění podvozku i překvapivě komfortně.

Kia ProCeed GT je prostě skvělé auto pro táty od rodin, kteří mají „koule“. Kteří chtějí auto, se kterým mohou bez problémů vyrazit na rodinné výlety a dovolené, do kterého naloží, co potřebují, které je spolehlivě a se slušnou spotřebou dopraví do cíle. A zároveň to bude auto, se kterým ze sebe na chvíli udělají kluka v bezstarostném věku kolem dvacítky, který si sedne do auta proto, aby se vyblbnou. Vzhledem k hlasitosti možný sousedé „v satelitu“ nebudou mít pro tohle bláznění pochopení, protože na režim Sport může být se správným řazením a vytáčením auto opravdu slyšet, ale co… ať si trhnou. Tohle auto za 834 980 Kč za to prostě stojí!

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora