Škoda Scala si svojí oficiální světovou premiéru odbyla na konci minulého roku v Tel Avivu. Tento nástupce modelu Rapid je také celkem trefně označován jako „mladoboleslavský Golf“ nebo jako „Octavia hatchback“.
Já jsem si aktuálně v rámci týdenního testu mohl vyzkoušet model disponující základní výbavou Ambition se silnějším litrovým přeplňovaným tříválcem o výkonu 85 kW a klasickým šestistupňovým manuálem.
Dynamický exteriér
Vnější vzhled nové Scaly vychází z konceptu Vision RS, který po stránce designu nabídl opravdu velmi povedené a futuristicky vyhlížející tvary. Tento koncept nás tedy historicky nechal nahlédnout do budoucí podoby nové Scaly. A už v té době bylo jasné, že se máme rozhodně na co těšit.
Scala si toho ve výsledku z konceptu Vision RS odnesla poměrně hodně. Nepůsobí sice tak mohutně a agresivně, ale její zaměření na dynamický vnější projev je zde jasně patrné.
Přední partie vozu disponuje poměrně širokou maskou, ze které vychází klínovité horizontálně orientované lampy. V jejich horní partii je pak umístěný ledkový pruh sloužící pro denní svícení a blinkry, pro Scalu jasně čitelný a rozpoznatelný prvek. Přední nárazník je pak ve své spodní části výrazně vykrojen, toto vykrojení pak přechází do samostatných otvorů, které zlepšují samotné proudění vzduchu okolo vozu.
Boční profil je pak celkem umírněný, k jeho oživení přispívají přední a zadní lampy, které se v této partii celkem hojně opticky uplatňují, dále pak chromovaná lišta odkazující se svým zalomením na tvar zadních lamp.
Nejzajímavější se pak pro mne stala zadní partie Scaly, jejím hlavním motivem je dvojice zalomených horizontálně orientovaných lamp. Jejich tvar a zalomení navazuje na geometrii celé zadní partie. Horizontalita a dynamické prvky hrajou v této části vozu jednoznačně hlavní roli. Scala je pak prvním vozem, které celkem hrdě disponuje samostatným nápisem „Škoda“ nikoliv pouze logem v rámci této partie.
Celkový vnější vzhled vozu musím tedy hodnotit jednoznačně kladně, oceňuji celkové tvary vozu, která jsou vyvážené, decentní a dynamické.
Prostorný interiér
Interiér Scaly, to je kombinace známé „škodovácké“ klasiky s dynamickými prvky, které se tvarově odkazují na exteriér vozu. Jistá hravost a zmiňovaná dynamika se odehrává například v samotných tvarech výdechů klimatizace, které byly u testovaného vozu navíc doplněny o elegantní červenou linku.
Ergonomie interiéru je stejně jako jeho zpracování na velmi vysoké úrovni. Vnitřního prostoru je všude dostatek, a to i na zadních pozicích. Pracovat s vnitřním prostorem „škodovka“ jednoduše dlouhodobě umí.
Palubní deska vozu působí opticky čistým a elegantním dojmem, k tomu přispívá také minimalizace tlačítek pro ovládání klimatizace. Ta některé své ovladače deportovala přímo na hlavní displej infotainmentu. Toto celkem úsporné a známé řešení přináší jisté zjednodušení a přehlednost samotné palubní desky.
Přístrojový štít před řidičem testovaného kousku nabídl plně digitální zobrazení tzv. „virtuální kokpit“, který disponuje hned pěti podobami jeho vzhledu a úhlopříčkou 10,25 palce. Displej palubního infotainmentu disponoval již tradičně dobrou grafikou zobrazení, překvapivě pak absencí integrované navigace.
Středový tunel byl vybaven pákou klasického šestistupňového manuálu s velmi příjemným a přesným chodem. Dále pak ovladači parkovacího asistentu, systému start x stop a v případě testovaného vozu také ovladačem pro volbu jízdního režimu. V rámci středového panelu pak nová Scala, celkem nadčasově, nabízí také konektory pro vstup USB-C.
Nejen přední, ale také zadní pozice nabídnou mnoho prostoru jak nad hlavou, tak pro nohy, respektive kolena. Zadní pozice umí být navíc vyhřívané, nechybí zde ani další konektory USB-C.
Velmi zajímavým prvkem samotného interiéru byla prosklená panoramatická střecha, která nabídne opravdu velkou prosklenou plochu. Prosklení je navíc vybaveno roletkou, která se celkem netradičně odvíjí odpředu dozadu.
V duchu automobilky pak nová Škoda Scala nabídne také prostorný a dobře přístupný zavazadlový prostor o objemu 467 l.
Scala a její motorizace
Nová Škoda Scala se aktuálně nabízí v „litrové“ a „jedenapůllitrové“ benzínové motorizaci, dále pak ještě s naftovou šestnáctistovkou. 1.0 TSI je k dostání s výkonem 70 nebo 85 kW, 1.5 TSI s výkonem 110 kW a naftová 1.6 TDI s výkonem 85 kW.
Já jsem aktuálně vyzkoušel silnější z dvojice přeplňovaných tříválcových litrů, a to motorizaci s výkonem 85 kW a s manuální šestistupňovou převodovkou. Testovanou motorizaci chválím za její tichý a kultivovaný chod. Její tříválcový zvukový projev pocítíte opravdu až ve vyšších otáčkách. Jedinou její stinnou stránkou jsou pak samotné rozjezdy, zde se dočkáte lehké absence výkonu a čekání na zátah turba. Jinak ale tuto motorizaci hodnotím jako adekvátní a dostačující parametrům tohoto vozu.
Podvozkově působí nová Scala velmi jistým dojmem, testovaný kousek navíc disponoval možností volby jízdních režimů a s tím tedy spojenou přítomnost adaptivního podvozku. Scala pak poskytuje klasické jízdní režimy Eco, Normal, Sport a Individual. V individuálním režimu personalizujete jednotlivá nastavení týkající se samotného pohonu, řízení, podvozku nebo adaptivního tempomatu. Režim Sport pak jistě oceníte, zlepší se totiž reakce motoru na plynový pedál a samotný motor působí daleko živějším dojmem. Zároveň díky adaptivnímu podvozku dojde k jeho celkovému „ztvrdnutí“, které sebou přináší o „fous“ více jistoty v zatáčkách.
Scala není nikterak těžkým vozem, adekvátnost testované motorizace se potvrzuje také ve spotřebě, která se v rámci týdenního testu pohybovala okolo hodnoty 5,6 l / 100 km.
Závěrem
Nova Škoda Scala se v základním provedení, tedy ve výbavě Ambition, litrovou tříválcovou motorizací o výkonu 70 kW a pětistupňovým manuálem nabízí již od 369 900 Kč včetně DPH. Mnou testovaný kousek disponující silnějším tříválcem, tedy výkonem 85 kW pak startuje na částce 394 900 Kč včetně DPH.
Předpokládám, že novou Škodu Scala budeme nejen na našich komunikacích vídat opravdu hojně. Jedná se totiž o vůz, který nabídne „škodováckou“ prostornost a dobrou ergonomii v kontextu s kvalitním zpracováním samotného interiéru. Dále nám nová Scala nabízí také celkem šmrncovní a dynamicky střižený kabát. A nakonec musím pochválit i testovanou motorizaci, jejíž projev je sice lehce nevýrazný, ale pro každodenní užití, více než dostačující.