Test Aprilia SR GT 125: Tenhle skútr nemusí zůstávat jenom ve městě

Img 20221020 Wa0003

Při prvním pohledu na tento skútr je jasné, že se nejedná o typický usedlý městský stroj, kterých jsou v dnešní době plné ulice. Vzhledově se jedná o dobyvatele také trochu odlišného typu komunikace. A takto to bylo také podáno při oficiálním představení tohoto stroje – doslova. Italové zkrátka mají novou hračku na skákání přes obrubníky.

SR GT je k mání ve dvou motorizacích, a to 125 a 200 ccm. V každé z těchto motorizací ještě ve variantě Sport. Ta se však liší pouze barevným provedením. Testovali jsme variantu 125, a to v klasickém barevném provedení černo-stříbrné.

Vzhledově je tato kombinace celkem povedená, ale poněkud usedlá. Zato varianta Sport s červenými ráfky je za mě daleko lepší. Dojem z tohoto stroje vzdáleně připomíná enduro – samozřejmě ho jen opravdu evokuje. Pořád se bavíme o skútru, ale při troše představivosti se to hodně nabízí.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Subaru Forester XT
Foto: Tomáš Dunajčík

I co se týče ergonomie, je v mnohém odlišná od městských bratříčků. Široká řídítka, odpružení vpředu, teleskopická hydraulická vidlice se zdvihem 120 mm, vzadu dvojitý hydraulický tlumič s nastavitelným předpětím se zdvihem 102 mm. Vpředu 14palcové kolo, vzadu 13palcové kolo. Tohle už celkem láká vzít „eserko“ někam na pole.

Tím se dostáváme k jízdním vlastnostem. Pozice těla je díky širokým řídítkům o trochu jiná než na klasické koncepci skútru. Ale za mě plusové body. Prostoru pro nohy je také dostatek a ani při jízdě ve dvou nejsou pasažéři nijak ošizeni. Sedlo je prostorné a vcelku pohodlné. Na můj vkus poněkud menší prostor pod sedlem, ale i s tím se dá přežít. Jelikož při testu nebylo úplně nejideálnější počasí, musím ocenit přední kapotáž, protože ta odvádí hodně dobrou práci. Při menším dešti je řidič v suchu a nijak není omezen ani výhled.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën Saxo VTS

A co vlastně jízda po asfaltu, krom příjemného sezení, nabízí? Motor o objemu 125 ccm a výkonu 11 kW má příjemný chod, na rozjezdech hbitě reaguje, i když rukojeť plynu má hodně dlouhý chod. Jízda do kopce ve dvou už taková paráda není, ale pořád se bavíme o skútru. Co se týče podvozku, tam je hodně velké plus.

Foto: Tomáš Dunajčík

Stroj se na asfaltu, ale také v lehkém terénu chová hodně dobře. Díky odpružení v kombinaci s velkými koly a lehce offroadovým vzorkem plášťů se senzačně ovládá a člověk si jízdu po rozbitých polních cestách nebo i úzkých okreskách docela dobře užívá. Samozřejmě má své limity, ale nesmíme zapomínat, že se pořád bavíme o skútru, který je primárně určený na jiný účel než cross country.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D MIVEC

Samozřejmostí moderního skútru je i USB port pro nabíjení telefonu a volitelně také Bluetooth konektivita – ale to pro jízdu opravdu potřeba není. Ovládací prvky jsou intuitivní a LCD displej je dobře čitelný i za horšího počasí. Každopádně si dokážu představit, že tento stroj nadělá hodně parády, také dobře pobaví, ale umím si ho představit i pro každodenní jízdu, třeba jako letní dopravní prostředek pro dobrodruha bez řidičského oprávnění na velkou motorku.

V celkovém kontextu a také vzhledem k ceně od 99 900 Kč za nejlevnější model se dá ledasco odpustit. Na druhou stranu negativních stránek není tolik.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / Tomáš Dunajčík
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora