Test LEXUS RX 350h Luxury Panoramic – ikona prémiových SUV v nové generaci

9

Lexus RX je dnes vozem s celkem bohatou historií, jehož kořeny sahají právě ke zrodu kategorie prémiových SUV. Pro samotnou automobilku je pak RX velmi důležité, a to z toho důvodu, že se jedná o nejlépe prodávané auto v rámci jejího portfolia.

Aktuální pátá generace byla světu představena již v minulém roce, na český trh se však dostala až v tom letošním. My jsme tedy aktuálně vyzkoušeli RX se základní hybridní motorizací 350h avšak s vrcholnou výbavou Luxury, která nás hýčkala po celou dobu týdenního testování.

Foto: Jan Horský

Exteriér 

Vnější vzhled páté generace Lexusu RX nese zcela typický a nadčasový rukopis aktuálních modelů automobilky, stejně tak v něm ale můžeme spatřit některé detaily, se kterými přišla již jeho předchozí generace.

Základní proporce tohoto dnes již ikonického SUV nabídnou dostatek robustních a reprezentativních tvarů. Oproti předchozí generaci se RX výrazově lehce umírnilo a příjemně „zakulatilo“.

I nadále vozu dominuje objemná přední maska, která je nyní elegantněji integrována do celé přední partie. Lexus RX i nadále disponuje sebevědomým výrazem a zcela typickým světelným podpisem předních skvěle fungujících světlometů.

V rámci boční části vozu nechybí známý detail „plovoucí“ střechy, který společně s celkovým tvarováním této partie dodává vozu dostatečnou dávku dynamiky a mohutnosti. Vyvážený a celkově líbivý dojem pak uzavírá zadní partie, které dominují světla orientovaná napříč celou šířkou vozu s integrovaným označením „Lexus“.

Foto: Jan Horský

Interiér 

Jednou z hlavních předností vozů automobilky Lexus je jejich dokonalá péče o své uživatele. V nastoleném trendu pak zcela očekávaně a jednoznačně úspěšně pokračuje také nová pátá generace testovaného RX. Už jen letmý pohled směrem do interiéru napoví mnoho o bohatě dimenzovaných vnitřních rozměrech, samotné usednutí do vozu pak prozradí více o kvalitních materiálech a jejich důkladném zapracování do interiéru, samozřejmostí je také velký smysl pro detail, který lze spatřit na mnoha místech decentního interiéru.

Začněme u samotného přístupu do vozu, nastupování a vystupování je v případě nového RX řešeno elektronicky, tedy příslušným interiérovým a exteriérovým ovladačem, tlačítkem (otevírání dveří je samozřejmě dále jištěno také klasickým mechanickým způsobem). Tento systém je tedy nejen příjemně komfortní, ale také disponuje bezpečnostním charakterem. Monitoring okolí vozu by vám totiž neměl dovolit otevřít dveře v případě, že okolo projíždí jiný vůz nebo například cyklista. V rámci přístupu do vozu je samozřejmostí také systém Easy Access, který vám usnadňuje nastupování a vystupování automatickým odsunutím sedadla a volantu.

Mohlo by vás zajímat:  TEST BMW řada 2 Active Tourer

Všechna místa ve voze disponují adekvátním dostatkem prostoru, sedačky jsou pak potaženy poddajnou a velmi jemnou kůži a na předních pozicích nabídnou jak funkci vyhřívání, tak i ventilováni.

Přepracovaná byla i samotná palubní deska, která nově disponuje tmavým panelem s integrovanou palubkou přístrojů před řidičem a 14“ displejem palubního infotainmentu. I ten se dočkal značné modernizace, na značku Lexus tedy velmi příjemného grafického oživení. Ovládání vozu je tak nyní o poznání jednoduší, systém nabízí také příjemnou grafiku a rychlou odezvu. Samozřejmostí je možnost propojení infotainmentu s vaším mobilním telefonem a plně tak využít skvělé hrajícího audiosystému Mark Levinson. Další možností je také vzdálený přístup k vozu skrze adekvátní aplikaci.

V rámci avizovaného zjednodušeného ovládání vozu potěší stála přítomnost klasických kruhových ovladačů klimatizace, nebo uživatelsky odladěný volič automatické převodovky, který je rozměrově minimalistický, přesto naprosto funkční.

Zmíním se také o multifunkčním volantu, jeho rozložení zůstává známe z předchozí generace, naprosto prémiové zpracování pak také. Obdobně jako u nové generace NX tu máme ovládací prvky (dotykové plochy), které přichází hned s dvojitou funkcí na každé straně volantu. Společně s head-up displejem, který funguje jako další displej, lze tímto způsobem ovládat mnoho funkcí bez ztráty očního kontaktu s vozovkou.

Díky objemným proporcím karoserie vozu je bohatě dimenzovaný také zavazadlový prostor, jeho 461 l objemu (po roletku) disponuje pravidelným tvarováním a díky příslušnosti ke kategorii SUV také ideálně vyšší nakládací hranou.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy 

Pátá generace Lexusu RX vstupuje na český trh výhradně s elektrifikovanými pohonnými jednotkami, s klasickou spalovací motorizací nebo s hutným benzínovým šestiválcem jsme se bohužel museli již rozloučit.

Mohlo by vás zajímat:  TEST DS 9 RIVOLI E-TENSE 360 4x4 – prémiový sedan v kombinaci s vrcholným plug-in hybridním pohonným ústrojím

Pomyslný „základ“ v rámci novinkové generace tak tvoří testovaný hybrid 350h. Dále je v nabídce první plug-in hybridní RX nesoucí označení 450h+, které je vybaveno atmosférickým 2,5 l čtyřválcem a elektromotorem s kombinovaným výkonem 309 koní, dále pak baterií o kapacitě 18,1 kWh, která vozu propůjčuje čistě elektrický dojezd okolo 65 km.

Vrchol nabídky tvoří RX 500h, které je vůbec prvním přeplňovaným hybridním modelem automobilky Lexus. Tato verze je postavena na nové hybridní architektuře vybavené přeplňovanou 2,4 litrovou motorizací kombinovanou se šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol DIRECT4. Benzínové motorizaci v tomto případě sekundují ještě dva elektromotory, tato verze dosahuje kombinovaného výkonu 371 koní a 645 Nm maximálního točivého momentu. Již teď jsem plný očekávání a na redakční test vozu této specifikace se upřímně těším.

Vraťme se ale k aktuálně testované verzi 350h, zde se jedná o poměrně známé schéma pohonného ústrojí, jehož základem je atmosférický benzínový čtyřválec o objemu 2,5 litru. Motorizace dále spolupracuje s bezestupňovou e-CVT převodovkou a vpředu umístěným elektromotorem. V případě námi testované čtyřkolky je na zadní nápravu přidaný druhý elektromotor, který se výhradně stará o její pohon.

Motorizace je výkonově naladěna na 140 kW s maximálním točivým momentem 239 Nm. Přední elektromotor disponuje výkonem 134 kW, zadní potom 40 kW. Celkový kombinovaný výkon se dostává na slušných 184 kW a 270 Nm točivého momentu.

Soužití s verzí 350h je tedy jako s klasickým hybridem, o nic se po většinu času jednoduše nestaráte, vůz se dobíjí automaticky v rámci rekuperace nebo benzínovou motorizací. Ideálním prostředím pro hybrid je již tradičně město, kde nejvíce využijete jeho potenciálu a provozu v rámci naspořené elektrické energie. Připojování benzínové motorizace je s novou generací zase o poznání jemnější a ve většině případů si toho skoro ani nevšimnete. Odhlučnění motoru směrem do kabiny je také velmi příkladné, motorizace o sobě dá vědět až při prudším sešlápnutí plynového pedálu, zde pak přichází tradičně ne zcela příjemný monotónní zvukový projev vycházející ze spolupráce vytočeného čtyřválce a bezestupňové převodovky.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Toyota Tonero 25

Volba jízdního režimu pak vedle standardního režimu Normal nabízí také režim Eco a Sport. Ve sportovním režimu se RX lehce „naježí“, není to ale nic výrazného nebo snad zábavného. Přednosti tohoto vozu totiž přichází při klidné a rozvážné jízdě, v rámci které oceníte dobře fungující podvozek, odhlučnění vozu a komfortní prostředí panující v jeho interiéru.

Odladěné hybridní pohonné ústrojí potěší také svojí spotřebou, osobně jsem se během týdenního testu pohyboval okolo průměrných 6,2 l / 100 km. Městský provoz pak hybridní RX hravě zvládá i pod hranicí šesti litrů.  A to na vůz těchto proporcí a pohotovostní hmotností okolo dvou tun nejsou vůbec špatné hodnoty.

Foto: Jan Horský

Závěrem 

Dnes již ikonické RX je modelem, který si plně zaslouží označení prémiové SUV. Jeho aktuální pátá generace tedy plynule navázala na trend, se kterým postupně přicházely všechny jeho předchozí generace. Komfortní jízdní projev se zde úspěšně opírá o prostorný a kvalitně zpracovaný interiér, kterému nechybí adekvátní dávka luxusu. Základní hybrid pak přináší léty prověřenou techniku, která k takto komfortně pojatému vozu jednoznačně sedí.

Ceník nové generace Lexusu RX je poměrně obsáhlý. Vůz je v nabídce v již zmiňovaných třech variantách, 350h Hybrid, 450h+ Plug-in Hybrid a vrcholný 500h High Performance Hybrid. Jednotlivé verze pak navíc nabízí celkem širokou škálu výbavových stupňů. Jedná se o BUSINESS EDITION, COMFORT PLUS, EXECUTIVE, F SPORT DESIGN, EXECUTIVE PLUS, F SPORT DESIGN PLUS a vrcholný LUXURY.

Lexus RX 350h tak pořídíte od 1 790 000 Kč včetně DPH, námi aktuálně testované 350h ve vrcholné výbavě LUXURY pak od 2 290 000 Kč. Plug-in hybridní provedení 450h+ startuje na částce 2 090 000 Kč (COMFORT) a na vrcholný 500h si budete muset připravit minimálně 2 530 000 Kč (F SPORT).

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora