TEST Renault Captur 1.2 TCe 120k EDC Dynamique – Městský stylař

TEST Renault Captur 1.2 TCe 120k EDC Dynamique - Městský stylař

Malých městských crossoverů se v posledních letech vyrojilo jako hub po dešti. Vstup do tohoto segmentu si nenechal ujít ani francouzský Renault a v letošním roce na český trh uvedl model Captur, který technicky vychází ze čtvrté generace hatchbacku Clio. K týdennímu testu se vůz dostavil v nejvyšší výbavě Dynamiqueturbo čtyřválcem 1.2 TCe a dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC.

Sériový Renault Captur vychází ze stejnojmenného konceptu, který se představil na autosalonu v Ženevě roku 2011. Byl druhým ze šesti konceptů, které svět připravovaly na změnu designového jazyka značky Renault po příchodu nového šéfdesignéra Laurense Van den Ackera. Technika konceptu díky aliančnímu spojení s Nissanem pocházela z modelu Juke. Sériový Captur se představil na témže autosalonu o dva roky později.

Design – Ať žije individualizace!

V dnešní době se hraje především na efekt, a kdo chce vyniknout, musí přijít s neotřelým nebo křiklavým vzhledem. Průkopníkem v tomto směru bez pochyb je konkurent Capturu z dílen aliančního Nissanu Juke. Ten polarizuje přihlížející všude, kam přijede. Captur je podstatně umírněnější, ale v šedi denního provozu také nezapadne. Velkou zásluhu na tom také mají široké možnosti individualizace vzhledu vozu. Pořídit můžete jednobarevnou nebo dvoubarevnou karoserii, připlatit si za lišty v jiné barvě, různé designy a barvy disků kol a v nabídce figuruje taky několik polepů.

Ceny ovšem rozhodně nejsou lidové, minimálně u levnějších verzí vozu. Captur v základní výbavě Authentique s dvoubarevnou karoserií nepořídíte. Musíte si připlatit 33 000,- Kč za vyšší výbavu Expression, která má ovšem ve výchozí verzi stále jednobarevnou karoserii. Musíte totiž připlatit dalších 10 000,- Kč, za které dostanete nevýrazně modrou základní barvu s bílou nebo černou střechou. Bílé tělo s černou nebo oranžovou střechou přijde na dalších 5 000,- Kč, a pokud chcete jednu z křiklavých barevných kombinací, které Renault všude propaguje, místo zmíněné pětitisícovky si připravte 12 500,- Kč. Nejvyšší výbava Dynamique už má dvoubarevnou karoserii v základu, ale barevné kombinace jsou zpoplatněny stejně, jako u Expression.

Námi testovaný Captur měl karoserii v kombinaci bílá/oranžová za 5 000,- Kč, oranžová 17“ kola z lehké slitiny za 2 500,- Kč, exteriérové lišty v černé barvě (Pack Look) za 7 500,- Kč a polep kapoty Map za dalších 7 500,- Kč. V součtu tedy 22 500,- Kč za pouze vzhledové záležitosti. Za odnímatelné a pratelné potahy sedaček si ovšem Renault u naší testovačky neúčtoval nic. Pokud chcete klasické fixní potahy, máte možnost je bezplatně zvolit. Dekorativní interiérové prvky v barvě chromu byly v našem případě také bez příplatku.

Interiér – Moderní, jednoduchý, přehledný

Vnitřní prostor modelu Captur je příjemným místem k pobytu. Přední sedačky sice nevynikají nijak výrazným bočním vedením, ale nabídnou rozumné pohodlí a dostatečný rozsah nastavení. Podobně je na tom také volant, jehož dekor však zasahuje až do prostoru pro úchop, což mi nebylo zrovna příjemné. Lesklý plast klouzal, a proto bych uvítal možnost dostat verzi volantu bez něj, což ovšem Renault nenabízí. Přístrojová deska je ve stylu současných modelů značky, a tak vlevo najdete otáčkoměr, vpravo palivoměr a uprostřed je digitální rychloměr. Nad ním se pak nachází výstup palubního počítače a pod rychloměrem jsou servisní a provozní kontrolky. Zajímavým detailem této části je světelný proužek, který mění svou barvu podle řidičova zacházení s pedálem plynu. Pokud jedete v klidu a přidáváte opatrně, proužek svítí zeleně. Při ostřejším zacházení se postupně mění jeho barva přes žlutou a oranžovou až k červené. Díky jeho umístění ho řidič stále vnímá periferním viděním a nechává se jím strhávat k jemnějšímu zacházení s plynovým pedálem. Docela šikovný detail.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda CX 30 Skyactiv-X 180 – novinkou v portfoliu a s „revolučním“ motorem pod kapotou

Palubní deska na svém vrcholu nabídne uzavíratelnou schránku velmi slušného objemu. Dobře působí část s obrazovkou a ovládáním ventilace, která vypadá, jako by byla na palubní desku přidána až dodatečně. Velká obrazovka multimediálního systému R-Link má dobré rozlišení a velmi pěknou grafiku. Její ovládání je intuitivní a téměř dokonalé, nebýt několika tlačítek na její pravé straně. Ta jsou podle mě zcela nadbytečná a využijete jich minimálně. Osobně jsem využíval pouze jediné, které sloužilo k návratu na domácí obrazovku. Tu si navíc můžete nakonfigurovat podle svého přání z několika možností. Já jsem si na ní nechal zobrazovat výstupy mapy, audiosystému a systému Driving Eco, který vyhodnocuje ekologičnost vašeho jízdního stylu. Mě po týdenním soužití Captur vyhodnotil 80 body ze 100 možných, kdy jsem měl téměř plný počet za předvídání, ale něco jsem ztratil za prudší zrychlování. Sympatická je možnost si svůj výsledek uložit pro pozdější referenci.

K navigačnímu systému od TomTom nemám výhrad, spolupráce s ním byla bezproblémová a za celou dobu testu mě ničím nepříjemným nepřekvapil. Sympatická je funkce včasného zvukového i vizuálního upozornění na statické rychlostní radary. Když už jsme u zvuku… audio soustava by zasloužila větší kvality projevu. Při nižších hlasitostech dostačuje, pokud si ovšem rádi při svých oblíbených písničkách dáváte volume doprava, Captur Vás zklame. Reproduktory zkrátka nezvládají. A to nejsem takový audiofil, jako kolega Rychtera.

Ve spodní části palubní desky se nachází startovací tlačítko a zdířka pro typickou kartu Renault, která slouží místo klasického klíčku dálkového ovládání. O něco níže je odkládací prostor, na jehož zadní straně najdeme 12V zásuvku a zdířky na paměťovou kartu, USB a AUX konektory. Nad tímto ční hlavice řadicí páky automatické převodovky. Ta je celkem při ruce a má adekvátní délku pro případné manuální řazení. Jediným problémem je nedostatečná aretace jednotlivých poloh, kdy se mi opakovaně stávalo, že mi při řazení zpátečky páka prakticky bez odporu projela polohou R až na P. Bylo potřeba tedy řadit pomalu a s citem, což vyžadovalo o něco více pozornosti, než by bylo člověku milé.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T – šikmooký vyzyvatel domácího šampióna

Mezi předními sedačkami se kromě řadicí páky nachází také tlačítko pro zapnutí jízdního režimu ECO a aktivace tempomatu. Je tu také další odkládací prostor a dva držáky na pití, ovšem ty jsou tak blízko řadicí páky, že se prakticky nedaly využít. Jejich hloubka navíc nebudila důvěru v jejich spolehlivost zadržení vložených nápojů. Poslední zajímavostí prostředí předních dvou sedadel je schránka před spolujezdcem. Ta není klasicky výklopná, ale jedná se o vysouvací šuplík vskutku obřích rozměrů, který pohltí téměř vše. Odkládací prostory ve dveřích jsem shledal dostačujícími, byť nijak výjimečnými.

Prostor na zadních sedačkách nechybí a to ani v oblasti hlavy, což bylo příjemné překvapení, neboť konkurenční Peugeot 2008 nebo Nissan Juke jsou na tom podstatně hůř. Bez zvláštních potíží jsem schopný se do Capturu posadit sám za sebe i se 184 centimetry vysokou postavou. Tři dospělé bych ovšem vzadu jezdit nenutil, přeci jen se jedná o malé auto do města. Odkládací síťky na zadní straně předních sedaček nahradily efektní pětice gum. Vizuálně zajímavé řešení, které ovšem není příliš praktické. Neumístíte sem totiž žádné malé předměty, gumy udrží pouze knihy nebo časopisy.

Zavazadlový prostor nabídne slušný objem a dvojité dno, byť oddělovací podložka v našem voze chyběla. Pod kobercem se nachází rezervní kolo a základní nářadí, ovšem prostor pro odložení drobností v kufru nehledejte. Chybí i jakékoliv zádržné systémy nebo síťky, což je možná trochu škoda.

Jízda – Vzhůru do města a… radši nikam dál

Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1.2 TCe nabízí 120 koní, což je celkem slušná hodnota, ovšem bohužel dostupná pouze s automatickou převodovkou EDC. Pokud chcete benzínový motor s manuálem, musíte pořídit menší a výrazně slabší tříválec 0.9 TCe. Dvanáctistovka nedostatkem výkonu netrpí, ale převodovka dynamičtější jízdě nepřeje. Byť se jedná o moderní dvouspojkové ústrojí se šesti převodovými stupni, instalováno je jako spořící prvek. Renault totiž tvrdí, že vůz s ní vykáže nižší spotřebu, než s manuálem. Tomu mám po týdenním ježdění, s průměrem 7,5 litru na 100 kilometrů, trochu problém věřit. Kolega s nedávno testovaným Jukem jezdil za podobné množství paliva a to měl pod kapotou 190 koní, které nešetřil.

Zmíněná převodovka EDC také nevyniká zrovna rychlostí řazení. Hloupá není, ale chvilku jí trvá, než se rozhodne pro změnu převodového stupně a další chvilku zabere samotné řazení. Pokud tedy chcete jet svižněji, doporučuji řadit manuálně. Změna převodu sice nijak rychlejší není, ale odpadne proces rozhodování převodovky. Rychlé jízdě nepřeje ani posilovač řízení s proměnným účinkem. Že nenabízí přehršel zpětné vazby, je u moderních vozů normální, ale změna jeho účinku mě párkrát zaskočila. Při příjezdu z Prahy do Liberce se na jednom místě sjíždí z rychlostní silnice přímo ke křižovatce, což znamená decelerace z 90 km/h na 0 až 20 km/h během krátkého rovného úseku, v závislosti na barvě semaforů. Svítila mi zelená, tudíž jsem nemusel zastavovat a rovnou jsem odbočil. Jenže posilovač řízení uprostřed manévru změnil účinek z dálničního na městský. Řízení bylo najednou zcela bez odporu, což způsobilo, že jsem zatočil o něco víc, než bylo třeba a musel jsem rychle korigovat. Podruhé se mi stala přesně opačná věc, kdy jsem předjížděl ve výjezdu z města, podřadil jsem si a zašlápl plyn do podlahy. Uprostřed manévru opět posilovač změnil účinek. Člověk se s tím asi naučí počítat, příjemné to ovšem rozhodně není a u jiného auta jsem se s tím zatím nesetkal. Captur by měl nechat řidiče dokončit manévr v aktuálním stavu a měnit cokoliv až po jeho ukončení.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai Genesis

Co se jízdy samotné týče, Captur je především pohodlným autem a vysoké rychlosti mu nedělají zrovna nejlépe. Na dálnici je kvůli vyšší stavbě a kratšímu rozvoru mírně nejistý. V zatáčkách se nijak přehnaně nenaklání, ale ani se do nich nevrhá s nadšením. Ideálním prostředím pro Captur tak vidím opravdu město a jeho okolí.

Závěr – Sympatická stylovka

Renault Captur si nehraje na řidičský vůz a je přesně tím, na co vypadá – stylovkou do města. Nabízí širokou řadu barevných řešení a pohodlnou jízdu. Potěšil multimediální systém R-Link a dostatek odkládacích prostor pro přední sedačky, stejně jako originální snímatelné potahy sedadel. Naopak zklamala pomalá převodovka a relativně vysoká spotřeba. Na rozdíl od většiny ostatních Renaultů se navíc Captur nepodbízí cenově.

Základní cena vozu (Renault Captur Energy 0.9 TCe 90k Authentique): 299 900,- Kč vč. DPH
Základní cena test. vozu (Renault Captur 1.2 TCe 120k EDC Dynamique): 425 400,- Kč vč. DPH
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 471 400,- Kč vč. DPH

Klady

– design
– možnosti individualizace
– odnímatelné potahy
– multimediální systém R-Link
– odkládací prostory vpředu

Zápory

­– pomalá převodovka
– vyšší spotřeba
– tento motor pouze s automatem
– posilovač řízení
– výhled šikmo vpřed

Porovnejte parametry vozu Renault Captur s konkurencí na Autohled.cz