Test Peugeot 508 Hybrid: Charismatický odvážný krasavec, který umí být úsporný a příjemně tichý

Img 20220511 085033

Není důvod dlouho přemýšlet nad tím, čím tohle auto zaujme. Těžko by někdo odpověděl něco jiného než slovo design. Stačí první pohled a musíte Peugeot 508 milovat. Ale není to jenom vzhled, který stojí za zmínku. Je to také hybridní pohon, kterým Peugeot nejenom ukazuje, že to s elektrifikací myslí vážně, ale který tomuhle autu skvěle prospívá.

Krasavec na první pohled

Asi nebude moc lidí, kterým by se Peugeot 508 nelíbil. V mém okolí si ho každý, kdo ho viděl, pochvaloval. A podobné pocity jsem z něho už při prvním pohledu měl já. Nízká kompaktní karoserie přechází v dynamickou příď se sebevědomým vzhledem a ostře řezanými liniemi. Ladné křivky fastbacku, charakteristický světelný podpis, bezrámová okna. To vše dohromady tvoří unikátní celek, který musíte milovat.

Kdo se nabaží celkové siluety, může začít studovat detaily. Mezi ně zcela určitě patří přední Full LED světlomety s automatickou výškovou regulací, přední LED směrová světla a pochopitelně také charakteristické LEDkové pásky symbolizující lví zuby. Světel je vhodné všimnout si i na zádi. Charakteristický podpis je zde tvořen trojrozměrnými adaptivními Full LED světly s kresbou v tomto případě nikoliv zubů, ale tří drápů. Peugeot 508 je zkrátka šelma, i když na první pohled každého zaujme svou elegancí. Ale pozor, zdání klame.

Foto: David Hampl

Osvědčený i-Cockpit

Tak, a co teď napsat? Okopírovat veškerý hate svých novinářských kolegů o tom, jak to Peugeot nevymyslel, jak se jim v autě hrozně sedí, nevidí ven ani na budíky a vadí jim ten malý volant? Můžu, ale radši jsem si do auta sedl, věnoval pár minut správnému nastavení sedadla a najednou se žádná katastrofa nekonala. Peugeoty jsou prostě jiné, mají menší volant a na budíky se nedíváte skrz něj, ale prostorem nad ním. Ten je proto menší, umístěný podstatně níže. Prakticky to ale nezní tak komplikovaně, jak to píšu. Ano, první kilometry si budete říkat, že je to jiné. Po 10 si na to zvyknete a s dvacátým ujetým kilometrem vám to začne dávat smysl. Proč? Už jenom proto, že nemáte ruce v tak vysoké nepřirozené poloze, jako u veškeré konkurence. Také proto, že máte budíky přímo v zorném poli, bez problémů s tím, že vám mezi nimi a výhledem ven ještě překáží věnec volantu.

Mohlo by vás zajímat:  Test Škoda Enyaq iV: Oproti jiným elektromobilům je tento kontroverzní hned dvakrát

Peugeot i-Cockpit mi prostě dává smysl, je pro mě pohodlný, logický a hlavně povedený. Kompaktní volant, vyvýšená přístrojová deska, ale i celkově pohodlná ergonomická sedadla ve mně zanechávají pocit, že místo řidiče je propracované do posledního detailu. Stačí jen přistoupit na to, jak to Peugeot 508, ale i jakékoliv novější auto značky, chce. A ono to funguje. Na druhou stranu, nízká karoserie není příliš ideální z hlediska pohodlného nastupování, a tak je třeba správně ohnout a nastavit tělo, abyste do sedačky pohodlně zapluli.

Foto: David Hampl

Inovace v podobě i-Cockpitu samozřejmě není tím jediným, čím umí Peugeot 508 zaujmout. Stačí se po interiéru rozhlédnout a zaujme řada dalších věcí. Exkluzivní šedé čalounění sedadel Alcantra ve výbavě GT, přístrojová deska s povedeným designem, umožňující vlastní přizpůsobení zobrazovaných informací a designu, nebo desetipalcový HD dotykový displej na středovém panelu. A zatímco u přístrojovky musím negativně okomentovat často až výraznou zpomalenost při různých změnách, dotykový displej funguje spolehlivě, i díky kovovým tlačítkům rychlého přístupu, které jsou umístěny hned pod ním. Dále nelze přehlédnout kombinaci prémiovějších materiálů, ambientní osvětlení a lze jen uznale pokývat hlavou.

S hybridním pohonem

O jakou verzi pohonu se jedná lze z vnějšího pohledu poznat nejenom díky dvěma „víčkům nádrže“, ale i díky designově povedenému označení HYbrid v oblasti zadních okének. V tomto provedení nabízí Peugeot 508 plug-in hybridní pohon předních kol, který přináší kombinovaný výkon 225 koní. O ten se stará kombinace elektromotoru a benzinového motoru PureTech. Výkon je přenášen na kola pomocí automatické osmistupňové převodovky e-EAT8. Výhody plug-in hybridního pohonu jsou i přes větší váhu auta zřejmé. Nízká spotřeba, pružnější reakce i možnost dokonale tiché jízdy. Čistě na elektřinu lze papírově ujet až 54 kilometrů, reálně samozřejmě počítejte s hodnotou o něco menší.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeotu 208 GT LINE 1.2 PureTech 100 MAN6 – další povedený Peugeot

I uvnitř Peugeot 508 upozorňuje na to, že jde o plug-in hybridní verzi. A to tlačítkem s elektrickou ikonou, díky kterým se lze rychle dostat na veškeré nastavení, které s elektřinou souvisí. Třeba k plánu nabíjení, ke sledování toku energie, nebo k funkci e-SAVE. Ta umožní zajistit dostatečnou rezervu energie. V praxi to znamená, že si lze nastavit, kolik energie má v akumulátoru zůstat, nebo na kolik se má během jízdy nabít. To se hodí při delších cestách, kdy při vyšších rychlostech využijete spalovák, zatímco do města si ponecháte výhradně elektřinu. A pořád to bude fungovat ekonomicky i komfortně.

Foto: David Hampl

Energii do akumulátoru s kapacitou 11,8 kWh samozřejmě není třeba dodávat jen chodem spalovacího motoru, nebo rekuperací. Samozřejmostí je i nabíjení, ať domácí, nebo veřejné. Škoda, že zde nemá Peugeot 508 k dispozici ještě rychlejší dodání energie na nabíjecích stanicích. Přece jenom, dodat si na AC 22 kW stanicích za hodinu elektřinu zhruba jen na 30 kilometrů, není úplně ideální. Na druhou stranu při nabíjení doma je času dost a podpora rychlonabíjení by se pochopitelně podepsala na ceně. I přes pomalejší nabíjení se stále vyplatí připojit si auto u nákupních center a získat pár desítek kilometrů dojezdu zcela zdarma.

Svezení dle přání řidiče

Dost teorie, jdeme na praxi. Peugeot 508 nabízí k dispozici 4 jízdní režimy. Sport zaměřený na maximalizaci výkonu, Electric – kdy auto jede výhradně na elektřinu, a to až do rychlosti 135 kilometrů v hodině. Dále je tu režim Hybrid a Komfort. Jsou v podstatě stejné, s tím rozdílem, že komfortní přináší pohodlí adaptivních tlumičů. Je fakt, že jednotlivé jízdní režimy jsou velmi dobře vyladěny. Mít stále „Komfort“ nebo „Hybrid“ v praxi úplně dostačuje, jelikož městem Peugeot 508 profrčí čistě na elektřinu, mimo něj se při vyšších rychlostech přidává spalovák. To pomáhá udržet v akumulátoru energii, a přitom je zachována slušná spotřeba. Rozhodně nejsou na místě obavy, že by si auto na prvních kilometrech dálnice „vymlátilo“ baterku do nuly a potom sepnulo spalovák. Právě to, nechat vše na autě, se jeví jako nejefektivnější. A i když baterka dojde, stále se elektřina alespoň trochu využívat bude, protože se auto bude chovat jako klasický „nedobíjecí“ hybrid.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHdi 180 S&S EAT8 – tentokrát s nejvyšší výbavou

Samotné svezení se hodně odvíjí od nastaveného jízdního režimu. V tom sportovním je auto pružné, ochotné i poddajné a velmi dobře a ním lze zvládat i trochu divočejší jízdu na okreskách. Pochopitelně tomu značně napomáhá nízké provedení karoserie a dole posazené baterie, snižující těžiště. Komfortní režim je zase jako stvořený pro delší cesty. Tlumiče zajistí skvělý komfort a nic vytknout nelze ani celkovému odhlučnění auta. Ve městě je to kombinace dokonalého ticha, klidného průjezdu, ale i dynamiky, pokud je třeba trochu vystřelit na světlech, nebo při změně jízdního pruhu. Výhody elektromotoru jsou zde zřejmé, ale je třeba dodat, že se zvyšující-se rychlostí tato chuť zrychlovat už podstatně klesá. Přesto to lze jen na elektřinu vytáhnout i na 135 km/h.

Foto: David Hampl

Úsporný manažer

Označit Peugeot 508 za manažerské auto rozhodně není od věci. K dispozici může být se zážehovými motory PureTech, i vznětovým BlueHDi. A potom je to můj testovaný HYbrid. Volba z rozumu, která dává cestování ještě další rozměr. Nádrž a existence spalovacího motoru nijak neomezuje v tom, jak dlouhou trasu chcete absolvovat. Baterie zase přináší možnost úsporných krátkých jízd i příjemného ticha při proplétáním-se městem. A při nabíjení tam, kde je to ještě zdarma, lze krátké jízdy dávat i zadarmo. K tomu všemu přidejte design, který je zárukou, že se za autem každý ohlédne. Vyladěný interiér s mnoha technologiemi, díky kterým auto dokáže dobře splnit současné potřeby. Pro toho, kdo má svůj dům na periferii města a potřebuje dobře vypadající auto, může být Peugeot 508 správným směrem, kterým se vydá.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora