Když se zaměříme na nové modely automobilky Hyundai, je jasně patrné, že po stránce vnějšího designu tu máme opravdu výrazný posun. Automobilka se v poslední době nebojí experimentovat a u svých vozů nabízí velmi odvážné a originálními tvary. Ať už se jedná o novou i20, Ioniq nebo model Bayon, dalším výrazným zástupcem a průkopníkem tohoto inovativního přístupu se stala aktuálně testovaná nová generace modelu Tucson.
Tento, stran prodejnosti, velmi úspěšný model se u Hyundaie rozhodli výrazně okořenit a udělat z něj tak výrazově výjimečný a originální vůz. Jeho nepřehlédnutelný a výrazný vnější design pak může budit lehce rozporuplné názory, dejte mu však šanci a nechte ho se vám dostat pod kůži.
Já jsem aktuálně vyzkoušel benzínový Tucson s mild hibridní technologií, pohonem všech kol, sedmistupňovým DCT automatem a výbavou Style vylepšenou paketem Premium.
Nepřehlédnutelný a nadčasový design
Avizovaný odvážný exteriér je hlavním tahákem nové generace. Robustní proporce a výrazné křivky pak hrají hlavní roli v jeho tvarování.
Originálně řešená přední partie vozu pak zaujme oko přihlížejícího na první pohled. Dominuje jí mohutná maska s integrovanými světlomety, které jsou po zhasnutí skoro nepatrné. Při jejich aktivaci se pak velká část masky rozzáří a vozu tak dodává typický světelný podpis evokující andělská křídla.
Boční profil vozu nabídne největší dávku robustnosti a „statných“ tvarů. Výrazné prolisy doplňuje mohutné oplastování bočních lemů a prahů. Vše dle pravidel, které jsou pro tuto kategorii natolik typické.
V rámci zadní partie nejvíce zaujmou koncová světla, ta jsou celkem efektně propojena výraznou horizontální linkou, na kterou navazuje čtveřice výrazných světelných „drápů“.
Kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
K odvážnému a ostře řezanému exteriéru nového Tucsonu zajímavě kontrastuje poměrně klidný a lehce „baculatý“ interiér.
Ihned po usednutí do vozu vás velmi mile překvapí nízké umístění palubní desky, její poloha a fakt, že z ní jednoduše nic netrčí, mají ohromný vliv na to, jak výborný je z vozu výhled.
Palubní deska pak nenabídne ani klasickou kapličku přístrojů před řidičem, k dispozici je pouze jakýsi tablet integrovaný do palubky, jednoduché a praktické řešení.
Prakticky se tedy jedná o plně digitální displej, který vás informuje o všem potřebném, a to v graficky příjemném a přehledném prostředí. Tento displej pak v rámci jízdních asistentů přichází s novinkou, která se týká monitorování slepého úhlu. Budík rychloměru nebo otáčkoměru se při aktivování směrovky změní a zobrazuje vám záběr z příslušné boční kamery.
Samotná palubní deska vozu je dále z obou stran proříznuta jednoduchou elegantní linkou, která vychází z bočních výplní dveří. Obě linky se pak potkávají v centru palubky a vymezují tak plochu, která je vyhrazena pro displej palubního infotainmentu a jednotlivé ovládací prvky.
Hlavni displej palubního infotainmentu (10,25“) je mírně nakloněný k řidiči a obdobně jako displej samotné „kapličky“ přístrojů nabídne velice příjemné grafické prostředí. Samozřejmostí je také jistá míra personalizace prostředí, tedy prvotní seznámení s jeho ovládáním bude chtít rozhodně chvilku času.
Velice elegantním motivem se pro mě stalo jeho základní zobrazení, které kombinuje hodiny s jednoduchou grafikou, která přechází do zjednodušeného zobrazení aktuální mapy z navigace. Opravdu příjemný a stále proměnný detail.
Středový tunel vozu disponuje poměrně vyvýšenou orientací, a to převážně díky tlačítkovému ovládání automatické převodovky. Celý tunel tak příjemně umožňuje libovolné spočinutí vaší pravé ruky.
Interiér nové generace Tucsonu je dále třeba pochválit za jeho vynikající zpracování a pojednání jednotlivých detailů. Osobně bych se přikláněl za barevnější a stran pojednání hravější kombinaci, ale to je věc názoru. K jeho dalším pozitivům rozhodně patří vnitřní prostornost, a to jak na předních, tak i zadních pozicích. Samotný zavazadlový prostor nové generace pak nabídne velmi slušných 577 litrů objemu.
Nabízené motorizace a jízdní dojmy
Aktuálně nabízená paleta motorizací je poměrně široká, a to i v kontextu s tím, že se jedná pouze šestnáctistovkové kubatury.
Naftové varianty jsou zastoupeny přeplňovanou motorizací 1.6 CRDI a výkonově nabídnou 85 a 100 kW, přičemž silnější z nich disponuje mild hybridní technologií. Slabší nafta je „předokolkou“ s manuální šestistupňovou převodovkou, silnější pak nabídne pohon jedné nebo obou náprav a vždy pak spolupracuje se sedmistupňovým DCT automatem.
Benzínové motorizace jsou v nabídce hned v pěti provedeních. Jedná se o základní 110 kW benzín, dále o 110 kW benzín s mild hybridní technologií, 132 kW benzín s mild hybridní technologií, 132 kW benzín s hybridní technologií a 132 kW benzín s plug-in hybridní technologií. A aby toho nebylo málo, můžete volit mezi pohonem jedné nebo obou náprav, dále mezi šestistupňovým manuálem nebo sedmistupňovým DCT automatem. Samozřejmě ne vždy zcela libovolně.
Do redakčního testu jsem si aktuálně vysloužil Tucson s přeplňovanou benzínovou motorizací o výkonu 132 kW a točivém momentu dosahující hodnoty 265 Nm. Motorizace byla dále vybavena 48V mild hybridní technologií, vůz dále disponoval pohonem všech kol a sedmistupňovým dvouspojkovým DCT automatem.
Stran čísel tato kombinace slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za slušných 9 sekund, maximální rychlost 201 km/h a kombinovanou spotřebu na hodnotě 5,6 litrů.
Spotřebu vozu se celkem aktivně snaží stlačit rekuperující mild hybridní technologie s baterií umístěnou pod sedadlem spolujezdce, vůz tak dokáže v ideálních situacích a aktivovaném eco režimu plachtit. I přesto tuto snahu jsem se ale s týdenní spotřebou bohužel nedostal pod hranici 9,0 litrů.
Benzínová přeplňovaná motorizace se vyznačuje velmi tichým projevem, který se do kabiny projeví opravdu až ve vyšších otáčkách. Její výkonnost je pak na 1,7 tuny vážící vůz velmi adekvátní. Dvouspojkový sedmistupňový automat musím pochválit, jednotlivé kvalty tam střílí promptně a velmi plynule, převodovka tedy řadí logicky a podtrhuje tak celkové komfortní ladění vozu.
Testovány kousek nabídl adaptivní tlumiče, projev jeho podvozku je v režimech eco a normal velmi komfortní. Sportovní režim pak podvozek logicky přitvrdí a ztuhne také řízení, zrovna u Tucsonu jsem se ve sportu vůbec nezdržoval.
Závěrem
Aktuální ceník modelu Tucson je díky početnému zastoupení nabízených motorizací poměrně obsáhlý. Základní Tucson ve výbavovém stupni Start se 110 kW benzínovou šestnáctistovkou a šestistupňovým manuálem startuje na velmi slušné částce 529 990 Kč včetně DPH. Základní naftu 1,6 CRDi pak pořídíte od 599 990 Kč. V nejnižším výbavovém stupni Start pořídíte i klasický Hybrid, a to od 699 990 Kč včetně daně.
V dalším výbavovém stupni Comfort je krom klasických verzí již také dostupný novinkový plug-in hybrid, a to od 899 990 Kč včetně DPH. Následující výbavové stupně jsou Smart a Style a nejdražší Tucson v plug-in hybridním provedení startuje se svoji pořizovací cenou na akční částce lehce přesahující jeden milión korun, konkrétně tedy 1 049 990 Kč.
Nová generace Hyundaie Tucson je jednoduše jiná, výrazná a designově odvážná. Zda se její odvážnost a jistá nadčasovost nějakým způsobem odrazí na prodejnosti tohoto modelu, ukáže až čas. Protože jinak je nový Tucson komfortním vozem s kvalitně zpracovaným a prostorným interiérem, navíc také s širokou paletou nabízených pohonných jednotek.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora