Test Ford Mustang Mach-E: Elektromobil s kontroverzním jménem, kde zvuk poctivého motoru přece jen slyšíte

Img 20220201 135556

Ještě si vzpomínám na první zprávy o tom, že se bude vyrábět elektrický Ford Mustang. Mnozí z minuty na minutu začali nenávidět automobilku a přísahali, že si od ní už nikdy nic nekoupí. Doba postoupila, situace se uklidnila a elektrický Mustang se začal usídlovat na světových silnicích. Česká republika není výjimkou a mě se dostal do ruky kousek s označením Ford Mustang Mach-E AWD. Tedy elektromobil s pohonem všech čtyř kol, s akumulátorem o kapacitě 98,7 kWh, což slušná porce elektřiny slibující jistotu, že nabíječka nebude potřeba až tak často. Ale uvidíme.

Elegantní svalovec

Nechávám jakékoliv předsudky stranou a prohlížím si vzhled vozu. A ten má co nabídnout. Pokud v něm budete hledat odkazy na ikonu segmentu muscle cars, vaši pozornost přitáhne nejenom charakteristické logo koně, ale především potom zadní světlomety, které jsou typickým odkazem na známý vůz s burácejícím motorem. Já mám ale pod kapotou Ford Mustang Mach-E motor příjemně tichoučký, dost možná i proto elektrická verze působí značně elegantním dojmem. Především z bočního pohledu je vidět příjemná silueta naznačující SUV-kupé, což je karosářsky velmi příjemný styl, pro který já osobně mám slabost. Zde je ho docíleno především díky povedenému černo-červenému lakování.

Nebudu ale sedat do nějakého městského elektromobilu ale auta, který mi chce nabídnout i svůj výkon. Proto auto začínám zkoumat detailněji a vidím protáhlé přední siluety, výraznou a zavřenou přední masku s dominantním logem, vidím ale i táhlou kapotu s výraznými prolisy, nebo celkovou svalnatost na bocích. Ford Mustang Mach-E vlastně není kontroverzní jenom svým názvem, ale i vzhledem. Na první pohled může hrát příjemného elegána a na ten druhý i pořádného bouřliváka.

Procházím okolo auta, zkoumám detaily a vidím, že na karoserii něco chybí – kliky. Zadní dveře se otevřou po stisknutí nenápadného tlačítka, přední taktéž. Ty ale mají k dispozici ještě drobné madlo pro pohodlnější úchop. Bezklíčový vstup zde potom dostává úplně nový rozměr, který přispívá také k lepší aerodynamice auta. Na sloupku dveří u řidiče si všímám podivných čísel – jde o netradiční zámek. Po zvolení unikátního kódu se do vozu dostanu i tak, že ho na digitálním číselníku namačkám.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škoda Octavia RS 2.0 TSI

Minimalistické prázdno

Co prvního se stane, pokud usednete do vozu Ford Mustang Mach-E? Začnete si myslet, zda jste si nespletli značku a nesedíte v Tesle. První co vás zaujme je středový doslova obří dotykový displej, prostřednictvím kterého, stejně jako v Teslách, nastavujete vše, co je potřeba. Velký, na výšku posazený 15,5palcový displej nahrazuje veškerá tlačítka na středovém panelu, na která jste byli u jiných aut zvyklí. Druhým displejem je 10,2 palce velký přístrojový štít, napevno posazený před volantem v zorném poli řidiče. Potom je tu pár tlačítek na volantu, na dveřích, a to je vše. Interiér Ford Mustang Mach-E AWD je skutečně minimalismus se vším všudy.

Když jsem se vzpamatoval z šoku, začal jsem se rozhlížet. Nebyl jsem rozptylován různými tlačítky a mohl hodnotit celkové provedení interiéru. Příjemná jsou sedadla, pohodlná, elektricky nastavitelná, s perforovaným vinylem. Dále je tu dost měkčených plastů, povedené prošívání i dekory z různých materiálů. Vše působí jednoduše a přitom příjemně. Velmi povedeně je v interiéru integrován soundbar audiosystému B&O, u kterého byste na první pohled nehádali, že je to reprák, ale jen designový prvek interiéru.

Usedám za volant a příjemně mě překvapí výhled z vozu, především přes protáhlou tvarovanou kapotu, která ve mně vyvolává pocit, že opravdu sedím ve voze, který má výkonu na rozdávání. To se za chvíli chystám i vyzkoušet, ale v tuhle chvíli musím věnovat desítky minut tomu, abych se seznámil s 15,5palcovým displejem a vším, co vlastně nabízí. Uznávám, že pro mnohé to může být velký nezvyk, takový odklon od mechanických tlačítek. Na druhou stranu, po pár dnech zjistíte, že jediné, k čemu displej potřebujete je možná regulace teploty a volba jízdního režimu. A to se zvládne i dotykem.

Skoro to nejlepší

Ford Mustang Mach-E lze pořídit v několika variantách. Základ nabízí jeden elektromotor s pohonem zadních kol. Lze ho kombinovat se dvěma velikostmi baterie, od čehož se také odvíjí jeho výkon. Potom je tu moje verze, Mach-E AWD. Čtyřkolka s dvojicí elektromotorů, kterou lze pořídit s menší, ale i větší baterií – můj případ. Ta má kapacitu 98,7 kWh a nabídne výkon 258 kW a 580 Nm točivého momentu. Nad touto konfigurací už je jenom Mustang Mach-E GT nabízející výkon 358 kW a 860 Nm točivého momentu.

Mohlo by vás zajímat:  TEST BMW 1802 Touring

Co dalšího bych neměl opomenout? Je to rozhodně pohled pod kapotu – a znovu mě napadne Tesla. Důvody jsou dva. První je kompletní plastem zakrytý prostor motoru, kde jediné, k čemu máte přístup je víčko nádržky na ostřikovač. Druhým důvodem je drobný přední „zavazadelník“. Skvělá věc, pokud jako já budete vozit několik kabelů. Pohodlně se vejdou pod přední kapotu a zadní zavazadelník zůstává plně k dispozici.

A jak se, tak prohrabuji ve funkcích displeje, procházím jednotlivé jízdní režimy či možnosti rekuperace, narážím na jedno zcela unikátní tlačítko. Nese označení „Zvuk pohonu“. Zapínám, rozjíždím se a nestačím se divit. Jde snad o nějaký ústupek těm, kteří nepřekousnout to, že elektromobil je tichým autem? Tímhle tlačítkem totiž do reproduktorů v kabině pouštíte zvuk poctivého Fordu Mustang s benzínovým motorem. Stačí dupnout na plynový pedál a vy v kabině slyšíte, jak benzíňák táhne a jak vás žene kupředu. Sice jenom virtuálně – zvukově, ale proč si to na chvíli neužít.

Ohromující výkon

Papírové zrychlení z nuly na stovku za 5,1 vteřiny bude možná terčem drobné kritiky. Stačí ale sednout do auta, nastavit sportovní režim – režim Unbridled, prudce sešlápnout plyn, nechat se zatlačit do sedadla, po chvíli kouknout na přístrojový štít a zjistit, že už tam je nějak moc. Přesně tenhle efekt se dostaví nejenom při prvním, ale i po několikátém sprintu z místa. A když vás to omrzí, můžete jít na okresky.

Ford Mustang Mach-E je naladěn spíše na tužší dojem, což je přesně to, co od takového auta očekáváte. Ano, můžete namítat, že elegantní silueta, dostatečný kufr a praktičnost z něho dělá i auto na rodinnější cestování – ale proto si ho jenom těžko koupíte. Chcete ho kvůli zábavě a přesně to od podvozku čekáte. K tomu přidejte pořádně těžkou baterku, která přispěje k nízkému těžišti a vychází vám kombinace, kterou oceníte v každé prudší zatáčce. Náklony karoserie jsou jen minimální, auto dokonale sedí a umí držet jízdní stopu. Nevýhodou samozřejmě je, že se čas od času ozve v kabině větší rána od přejeté díry, ale to částečně přisuzuji i tomu, že podobné rázy nepřehluší hlasitý spalovák a proto mohou znít intenzivněji.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Toyota C-HR 1.2 Turbo

Skoro se nebojím říct, že Ford Mustang Mach-E není úplně auto pro začátečníky. Ač mi to v principu u takového auta nedává smysl, troufám se říct, že by se hodil i „eco“ režim, který by trochu omezil výkon a točivý moment. Když odbočujete z křižovatky nebo vyjíždíte z kruhového objezdu a naplno sešlápnete plyn, zadek auta velmi ochotně ustřeluje. A nemusí být nutně mokro, nasněženo ani namrzlo. Samozřejmě v tu chvíli začne zasahovat elektronika a auto pomůže ukočírovat, ale pro nezkušeného řidiče to nemusí být úplně příjemné. Později, když si tohohle divokého koně ochočíte a víte co umí, je to s ním neskutečná zábava.

Tím se ostatně dostávám k tomu, že ač Ford Mustang Mach-E nabízí pohon všech čtyř kol, více ho jde – alespoň z mého subjektivního pohledu na zadek, což je další krůček k navození jasné sportovnosti auta a posunutí zážitků z jízdy o kousek dopředu.

Zapomeňte na předsudky

Čím recenzi na Ford Mustang Mach-E zakončit? Jednoduchým sdělením – zapomeňte na předsudky. Může vám přijít kontroverzní, že se Mustang prodává s elektrickým motorem, může vás překvapit, že se trochu opičí po Tesle, může vám přijít nesmyslné, že vám pouští zvuk motoru do repráků, pokud to sami chcete.

Ale jinak je to skvělý elektromobil. Baterie o kapacitě 98,7 kWh je zárukou skvělého dojezdu, který je papírově 540 km. Papírová spotřeba činí 18.7 kWh a mě si při běžné svižnější jízdě na začátku února řekl o 20 kWh/100km, což považuji za velmi skvělou hodnotu. K tomu přidejte skvělý design kombinující eleganci i dravost, hned dva zavazadlové prostory, a hlavně ten výkon. Když se s ním naučíte pracovat, bude vás Ford Mustang Mach-E neskutečně bavit. Tak, jako mě i každého, kdo se v něm měl možnost projet. Tohle auto totiž umí budit pozornost.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora