Podjíždění na dálnici patří mezi zakázané manévry. V jednom případě za něj pokuta ale nehrozí

Traffic Jams Modern City Junction Traffic Jam City Wroclaw Poland

Dálniční tahy nám pomáhají překonat dlouhé úseky podstatně rychleji, než kdybychom museli jet po klasických silnicích první až třetí třídy. Dálnice má nejenom vyšší rychlostní limit – 130 kilometrů v hodině – ale také nemusíme řešit protijedoucí vozidla, což usnadní předjíždění těch pomalejších. Mnohdy se ale dálnice ucpávají a propustnost daného tahu klesá.

Králové levého pruhu

Kdo jezdí na dálnici pravidelně, jistě se za svou cestu setká s řadou řidičů, kteří doslova okupují levý jízdní pruh. Ten by měl podle výkladu zákona sloužit jenom k předjetí pomalejších vozidel. Mnozí řidiči jsou ale jiného názoru, a tak ho doslova blokují. Tím výrazně omezují rychlejší vozidla v jejich jízdě a dálnice se začíná ucpávat.

Mohlo by vás zajímat:  Na výlet i s vašimi potomky. Vybavte je kvalitními dětskými horskými koly

Plný levý, prázdný pravý

Mnohdy dojde k poměrně zajímavé situaci, kdy i na několika stovkách metrech je téměř prázdný pravý jízdní pruh, zatímco v levém je kolona vozidel. Důvodem jsou právě ti, kteří levý pruh blokují svou bezohlednou jízdou. Vyřešit tuto situaci může být komplikované, ale postup existuje.

Zdroj obrázku: Freepik

Podjetí, nebo souběžná jízda?

Na úvod ujasnění pojmů. Podjetím se ze zákona rozumí předjíždění, nikoliv klasicky zleva, ale zprava. To by se pochopitelně nemělo. Je ale třeba poukázat na situaci souběžné jízdy, kdy se v tu chvíli již nejedná o předjíždění (chcete-li podjíždění). Souběžnou jízdou se rozumí proud vozidel v levém i pravém pruhu. A kolik jich má být, na jakém úseku? To už je na posouzení každého řidiče.

Mohlo by vás zajímat:  Kaluž pod autem není důvod k panice. Většinou se jedná o neznámější kapalinu

V jednom případě hrozí trest vždy

Podjetí někoho na dálnici se tak dá v řadě situací opravdu napasovat na souběžnou jízdu, kdy by takový manévr neměl být postihován. Ale pouze za předpokladu, že vše proběhne v rámci jízdních pruhů. Pokud by některý řidič k podjetí, tedy předjetí zprava využil pruh odstavný, už se riziku pokuty vystavuje. Jeho účel je jiný než snaha urychlit si průjezd některými úseky a právě tímto místem odporuje zákonu.

Zdroj: https://www.policie.cz/clanek/kdy-se-smi-predjizdet.aspx
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora