Kdo bydlí nedaleko hranic s Polskem, ten nyní příliš nepřemýšlí nad tím, kam pro palivo. Většina řidičů, kteří chtějí ušetřit, jezdí k našim sousedům, kde natankují výrazně levněji než v České republice. Může za to snížení DPH na pohonné hmoty. Některým řidičům ale nestačí vzít plnou nádrž. Někteří si vozí i kanystr. Ten by měl splňovat několik náležitostí, jinak hrozí problémy, nebezpečí i pokuta.
Pozor na stáří kanystru
V první řadě je třeba zapomenout na to, že prohledáte svou garáž nebo kůlnu a najdete zde svůj starý kanystr, který použijete na převoz levného paliva z Polska. Na něco podobného raději nemyslete. Hlavně z důvodu, že nevíte, co v něm bylo kdykoliv dříve a jak vypadá jeho vnitřní strana. Známé staré plechové kanystry sice vypadají zachovale, ale uvnitř mohou být plné nečistot, které se smísí s palivem a následně skončí ve vaší nádrži.
Jenom homologovaný
Převážet tekutiny se dá v podstatě v jakékoliv nádobě. Nutno však říci, že ta by měla být určena na konkrétní druh tekutin. To znamená, že pokud chceme převážet palivo z Polska v kanystru, měli bychom mít takový, který bude homologovaný pro převoz pohonných hmot. Mnozí nevědomky riskují a převážejí palivo klidně i v potravinářských kanystrech, nebo dokonce v PET lahvích. Může to být sice pohodlné, jednoduché a levné, ale je to také značně nebezpečné.
S maximálním objemem
Je třeba znát také celní předpisy, které se týkají převozu pohonných hmot přes hranice. Zatímco objem v nádrži nikdo neřeší, množství v kanystrech už ano. A celní správa je v tomto poměrně striktní. Kdo plánuje převážet pohonné hmoty z Polska k nám, měl by myslet na to, že maximální objem kanystru je 20 litrů. Při případné kontrole může u většího množství hrozit doměření daně a také pokuta. V tu chvíli vyjde nákup paliva za hranicemi značně nevýhodně.
Zdroj: https://www.celnisprava.cz/cz/crceskebudejovice/tiskove-zpravy/2012/Stranky/preprava-nezdanenych-pohonnych-hmot.aspx, https://www.webstaurantstore.com/guide/922/gas-can-buying-guide.html