Znáte to – sníh, mráz, spěcháte nebo si chcete jen tak vyrazit s přáteli na hory a nejlépe někde před koncem strmého zledovatělého stoupání zůstanete s prokluzem hnané nápravy stát. Co teď? Jste-li připravení a tyto situace se Vám stávají několikrát během jedné zimní sezóny, pohotově vyskakujete z auta, vytahujete klasické kovové sněhové řetězy, rohožku pod kolena, pracovní rukavice a nepříjemný proces nandávání může začít. Pokud se však na hory nebo do situací, kdy zůstanete na zledovatělé vozovce bezvládně stát, dostáváte jen zřídka, rozhodně doporučuji pokračovat ve čtení tohoto článku.
Do rukou se mi totiž dostal produkt české společnosti Warp Car, která se zabývá výrobou a prodejem originálních tekutých řetězů. Ty mají za úkol krátkodobě zvýšit přilnavost pneumatik a vyprostit tak bezvládný vůz ze situací, kdy už záběr samotných zimních běhounů nestačí.
K testu originálních sněhových řetězů jsem využil automobil Citroën C5 Tourer. Vyrazil jsem na místo, kde obvykle fotím offroady a schopnější SUV, vozovka je však sjízdná i v klasickém osobním voze. Poslední stovky metrů vedou lesem do strmějšího stoupání, které je zakončeno nebezpečným horizontem. Citroën se s prokluzem předních kol a začínajícím nebezpečným popojížděním dozadu zastavil přesně tam, kde jsem předpokládal, a mě nezbylo než aplikovat tekuté sněhové řetězy.
Aplikace řetězů je velmi jednoduchá a na rozdíl od klasických, ocelových, si nezamažete ruce či oblečení. Stačí jen vytočit kola přední nápravy a v několika vrstvách nestříkat přípravek na viditelný povrchu běhounu. Vzhledem k tomu, že si potřebuje po nastříkání přípravek pár minut odpočinout, je nejlepší dodržovat tento postup: aplikujte tekuté sněhové řetěžy na libovolné přední kolo po viditelné ploše běhounu, přejděte ke druhému kolu a postup opakujte. Poté s vozem couvněte, vraťte se ke kolu, kterým jste začínali a aplikujte na plochu, jenž prve nebyla viditelná. Totéž opakujte na druhém kole. Nepříjemná situace Vás totiž nemusí potkat jen na klidném úseku, kde pod ruce nakukuje maximálně lesní zvěř, ale i na frekventované silnici, kde si ostatní řidiči kvůli zdržení mnohdy neodpustí pár peprných slov. Čím méně času aplikací strávíte, tím lépe.
Nežli stihnu přípravek schovat do zavazadelníku, je nástřik připraven k použití. Citlivou prací s plynovým pedálem se tedy pokouším rozjet a vida, tekuté řetězy fungují. Oproti situaci před aplikováním je znát citelný rozdíl v přilnavosti předních kol a hravě se dostávám i přes zledovatělá místa, které si pod sebou při dřívějším prokluzu kola vytvořila. Výhodou přípravku také je, že má jemně nahnědlou barvu, která splyne s povrchem běhounu. Po fotografování jsem tak mohl se stále funkčními řetězy vrátit na chemicky ošetřenou vozovku. Jeden nástřik byl funkční zhruba 200 metrů. Vzhledem k účelu cesty však byla tato vzdálenost klíčová.
Resumé
Originál tekuté řetězy jsou příjemnou pomocí pro motoristy, kteří pravidelně nevyjíždí do hor a nejsou tak nuceni kupovat klasické kovové řetězy. Po jednoduché aplikaci na kola hnané nápravy je znát citelný rozdíl v přilnavosti pneumatik, jsou však kladeny velké nároky na práci s plynovým pedálem. Jeden kus přípravku o objemu 300 mililitrů stojí 299,- korun, vydrží zhruba na dvě použití a dovede být v krizových situacích velmi nápomocný. Klasické sněhové řetězy sice nenahradí, což ostatně ani nechce, ale místo ve Vašem zavazadelníku si rozhodně zaslouží.