Nissan Qashqai TEKNA + DCI 130 XTRONIC CVT – průkopník segmentu

4

Nissan Qashqai, to je hlavní průkopník segmentu, který je mezi uživateli automobilů, v posledních pár letech, natolik oblíbený. Ano, samozřejmě se jedná se o kategorii SUV, chcete-li městských crossoverů.

Jeho první generace přichází již v roce 2010, druhá neméně oblíbená potom v roce 2014. Od počátku prodeje je jeho oblíbenost a prodejnost natolik kontinuální, že automobilka na jeho vývoji i nadále pracuje a v roce 2017 Qashqai prochází faceliftem. Tento facelift přináší jeho dnešní podobu, dále pak úpravy například na odhlučnění podvozku a řízení. V průběhu roku 2018 Qashqai navíc přichází s novými motorizacemi. Nová benzínová motorizace o objemu 1,3l ve výkonových verzích 140 a 160 koní nahrazuje původní motorizaci o objemu 1,2l a 1,6l. Dále je tu nová přeplňovaná benzínová šestnáctistovka s výkonem 163 koní, která se pro tento vůz jeví jako velmi zajímavá (pokusíme se ji domluvit do testu).

My jsme tedy aktuálně do redakčního testu dostali Qashqai tzv. v plné polní, tedy v nejvyšší výbavě TEKNA+ s naftovou motorizací o výkonu 96 kW v kombinaci s automatickou převodovkou XTRONIC CVT a pohonem přední přední nápravy.

Musím se přiznat, že co se týče vnějšího vzhledu, docela na aktuální designový proud značky Nissan slyším. Začalo to již novou Microu, kterou jsme v Bosé Edici měli v testu na začátku tohoto roku. Celková robustnost vozů, která je odlehčena dynamickými prvky působí jednoduše svěže a líbivě.

To samé samozřejmě platí i o aktuální podobě testovaného Qashqaie. Největší zásluhu na jeho šmrncovním vzhledu musím však připsat jeho devatenáctipalcovým diskům s efektním členěním a černo-stříbrnou barevnou kombinací. Disky jsou samozřejmě obuty do nízkoprofilových pneumatik, které celkový dojem jen podtrhují. Qashqai je robustním vozem, zde se poměrně hrdě hlásí k segmentu, ze kterého pochází. Jeho robustnost je však celkem úspěšně zjemněna, jednotlivými linkami, které naopak podporují jeho dynamiku. Z přední partie vás nejvíce zaujmou LED světlomety, jejich jasně čitelné horizontální proporce, byly u testované verze navíc podpořeny prvkem denního svícení, které svým světelným paprskem směřuje oko pozorovatele k samotnému logu automobilky. Boční profil svoji mohutnost nezapře, a to hlavně v místě zadních blatníků, kde i díky ustupujícímu bočnímu prosklení vzniká dost masa, které je navíc prolomeno linkou vycházející ze zadních koncových světel. Příslušnost ke kategorii SUV sebou přináší kompletní oplastování spodní části vozu, tedy obou nárazníků, lemů a prahů. Zadní partie pak disponuje poměrně objemnými, opět horizontálně orientovanými světly, které velmi decentně zabíhají do boční partie.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 DSG – i po modernizaci stále na výbornou

Aktuální vnější vzhled Nissanu Qashqai je líbivý a vyvážený. Nissan zde jednoduše vsadil na jistotu, a to mu vyšlo.

Interiér testované vozu, který disponoval nejvyšší výbavou TEKNA+ působí vcelku honosně. Největší zásluhou na tom jistě mají sedadla čalouněná kůží Nappa s 3D polstrováním, na předních pozicích plně elektricky nastavitelných a vyhřívaných. Dalším, velmi efektním prvkem interiéru je skleněná panoramatická pevná střecha, která překvapí svojí velkou prosklenou plochou. V rámci modernizace dostal Qashqai také nový volant, se kterým jsem měl co do činění již v nové Nissanu Micra. Volant je, co se týká obvodového věnce, z kategorie subtilnějších, dále je pak zploštělý ve své spodní části, samozřejmě také multifunkční. Přístrojová deska vozu je celkem přehledná a její ovládání je intuitivní. Jediné, co překvapí, je umístění ovládání vypínání systému start x stop a ovladače pro ekonomický režim, ty jsou umístěny celkem neprakticky, vlevo pod volantem. Palubní desce vévodí sedmipalcový dotykový displej palubního infotainmentu, který disponuje navigačním systémem. Dále přes něj ovládáte telefon, audiosoustavu a zobrazují se na něj informace z kamer. Kamery Vám zobrazují prostor před nebo za autem, dále je Vám zobrazen také ptačí pohled shora. Ryze praktická záležitost, jen bych se přimluvil za daleko lepší rozlišení zobrazení. Co je ale zapotřebí pochválit, to je zvukový projev audiosoustavy, o který se stará 8 reproduktorů Bose.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škoda Octavia RS 2.0 TSI

Qashqai Vám dále nabídne dostatek vnitřního prostoru, a to jak na předních, tak i na zadních pozicích. Zavazadlový prostor, který byl vybaven dvojitým dnem pak disponuje příjemným objemem 410-ti litrů.

Již zmiňovaný multifunkční volant disponuje tlačítkem, který aktivuje partu asistentů automobilkou nazývaných ProPilot. Jedná se o kombinaci asistentů adaptivního tempomatu, udržování vozidla v jízdním pruhu nebo hlídání mrtvého úhlu. Po jeho aktivaci systém udržuje nastavený odstup od vozidla před Vámi v návaznosti na zvolenou rychlost, vozidlo je dále také automaticky udržováno ve zvoleném jízdním pruhu. Tento systém funguje i do úplného zastavení vozidla před Vámi, to samozřejmě využijete nejvíce při popojíždění v kolonách. Bohužel je zde stále zapotřebí udržovat dlaně na volantu, o úplné autonomní řízení se tedy nejedná, ale jistý komfort Vám to zcela jistě přináší.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai i40 1,7 CRDi AT - Prémiový mainstream

Námi testovaná naftová motorizace disponovala výkonem 96 kW (130-ti koňmi), který se pro daný vůz projevoval jako adekvátní a dostačující. Jeho kombinace s bezestupňovou převodovkou XTRONIC CVT přináší svému uživateli jistý komfort. Jízda s touto kombinací motoru a převodovky je opravdu komfortní a plynulá. Na druhou stranu, ale také poněkud nudná. Jízdní projev motoru je takový „utahaný“, těžko se to popisuje, ale já osobně raději ocením, když převodovka řadí (řadí rychle) a Vy to přeřazení jednoduše pocítíte. To se zde nekoná, ano máte možnost sekvenčního řazení na voliči převodovky, ale to není ono.

Podvozek vozu je spíše komfortní, jeho limity však pocítíte na nízkoprofilovém obutí devatenáctipalcových disků. Ohledně spotřeby, zde těžko hodnotit, všude se dočítám, jak je Qashqai úsporný a nedivil bych se tomu. Já se ale s testovaným vozem motal okolo 7 litrů nafty. Počítadlo jsem samozřejmě resetoval, lehkou nohu vozil s sebou, a většinu redakčních kilometrů najel mimo město, divné.

Nissan Qashqai je ale vozem, který si svoji dlouhodobou oblíbenost mezi uživateli jednoduše zaslouží. Vyniká velkým vnitřním prostorem, líbivým vnějším designem, komfortními jízdními vlastnostmi a v neposlední řadě zajímavou cenovou politikou. Námi testovaný vůz v nejvyšší výbavě s naftovou motorizací a automatickou převodovkou sice startuje na 930 700 Kč včetně DPH, ale dostáváte plně vybavený krásný vůz s hromadou asistentů. Naopak základní cena Nissanu Qashqai statuje již na 487 500 Kč včetně DPH, a to mi přijde jako velmi zajímavá nabídka.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora