Mnoho řidičů hlídá náklady každé jízdy. Primárně jezdí tak, aby spotřeba jejich vozu byla co nejmenší. Zatímco v létě se ji může celkem dobře dařit držet na uzdě, v zimě přijde změna. Spotřeba roste a mnoho řidičů neví, jak je to možné. Důvodů je hned několik a mohou souviset nejenom s počasím, ale také s několika řidičskými chybami.
Zimní pneumatiky
Je namístě mít během tohoto období potřebné zimní obutí. Málokdo si ale uvědomuje, že mohou mít zcela jiné vlastnosti než ty letní. Vlastnosti se týkají také valivého odporu, a tedy i vlivu na spotřebu. Je chybou nechat si letní, protože v takovém případě se zvyšuje riziko nehody. Lepší cestou je při výběru sledovat štítek pneumatiky, kde by mělo být uvedeno, jaký vliv na spotřebu bude konkrétně mít.
Zahřívání vozu
Mnohým může přijít zvláštní, že na stejné trase si jejich auto vezme více paliva v zimě než v létě. I tady je ale vysvětlení poměrně logické. Důvodem je dlouhé zahřívání na vozu na volnoběh, které pochopitelně také znamená, že si auto musí vzít nějaké to palivo navíc. Správné je tedy dlouho nezahřívat na volnoběh. Jak kvůli spotřebě, tak i kvůli tomu, že to příliš nesvědčí motoru.
Vyšší otáčky
Mnozí se zimou mění svůj styl jízdy, s ohledem na aktuální stav silnic. Není výjimkou, že někteří mnohdy točí auto do vyšších otáček, hlavně ve chvíli, kdy se potřebují dostat z hlubšího sněhu nebo dalších silničních pastí. I krátkodobé vytočení motoru má na spotřebu vliv a logicky dochází k tomu, že náklady na provoz jsou na zasněžených silnicích vyšší.
Funkce auta
V zimě mnohem častěji aktivujeme funkce, které mohou mít na zvýšenou spotřebu také vliv. Je to například intenzivní vytápění, ohřev předního nebo zadního skla, vyhřívání zrcátek či vyhřívaná sedadla nebo volant. To vše sice ovlivňuje bezpečí a komfort, ale má to vliv i na to, za kolik litrů konkrétní trasu zvládneme.
Zdroj: https://www.nrcan.gc.ca/sites/www.nrcan.gc.ca/files/oee/pdf/transportation/fuel-efficient-technologies/autosmart_factsheet_3_e.pdf