Tolerance při měření rychlosti bývá dostatečná. Řidiči spíš nevědí, jak funguje tachometr jejich auta

Roadsign Speed Limitation One Hundred Km

Když se ve schránce objeví výzva k vyzvednutí dopisu s pruhem, začne adresát přemýšlet, odkud může psaní být. Pokud je na stejné adrese veden i majitel auta, může se jednat o výzvu k zaplacení pokuty za rychlost. Pokud se uvnitř dopisu skutečně toto nachází, je připojena i fotografie a detailní informace o tom, kde byla rychlost překročena a o kolik. V tu chvíli se mnozí řidiči začnou rozčilovat.

Problém s tolerancí

Valná většina radarů, která se na našich silnicích nachází, má určitou toleranci. To znamená, že pokud řidič překročí povolenou rychlost v daném místě opravdu nepatrně, obvykle to nevede k tomu, že by byl hned vyfocen a z dopravního odboru by mu přišla pokuta. Nastavení dané tolerance je pochopitelně individuální, a proto není vhodné spoléhat na to, že bude velká. Mnoho řidičů je přesto nespokojených s tím, že podle informací v dopise překročili rychlost jen nepatrně a nechápou, proč nebyli v toleranci.

Mohlo by vás zajímat:  Cestovat ekologicky se vyplatí. Je víc možností než elektromobil
Zdroj obrázku: Freepik

Měří se skutečná rychlost

Co si představit pod tím, že se měří skutečná rychlost automobilu? Jednoduše řečeno, je to ta, kterou auto v daném úseku opravdu jede. A ta může být jiná než rychlost zobrazená na tachometru. A to i v případě toho digitálního, který ukazuje vždy konkrétní číslo. V případě mechanických budíků s ručičkou může být zkreslení přece jenom vyšší. I to je jeden z důvodů, proč je na radarech tolerance.

Tachometr ukazuje více, než jedeme

Proč se řidiči nad tolerancí radarů rozčilují zcela zbytečně? Jednoduše řečeno, pokud máme na tachometru šedesátku, obvykle touto rychlostí nejedeme, ale jedeme pomaleji. Je to dáno právě konstrukcí tachometru a určitou odchylkou, která je běžná. Když tedy radar vykáže naměřenou rychlost mírně přesahující padesátku, není důvod se rozčilovat, jelikož na tachometru bylo v tu chvíli o několik kilometrů v hodině více. Rozhodně tak nešlo o nějakou mírnou nepozornost, kdy by tachometr poskočil o pár čísel nahoru. V danou chvíli už si řidič musel být vědom, že jede záměrně o 10 km/h více, a může být rád, že kalibrovaný radar naměřil méně, od čehož se následně odvíjí i samotná pokuta.

Zdroj: https://www.thecarexpert.co.uk/how-accurate-is-a-car-speedometer/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora