Automobilka Mitsubishi přichází s vylepšením svého oblíbeného modelu a představuje nám model ASX v limitované edici Black Edition.
Mitsubishi ASX se s lehkými úpravami prodává již od roku 2010, jedná se o velice úspěšný model stran jeho prodejnosti, a to nejen v zahraničí, ale také na domácí půdě. Jeho uživatel jistě ocení jeho všestrannost, jeho zajímavou cenovou politiku, jízdní vlastnosti nebo vnitřní prostor.
Mitsubishi ASX Black Edition vychází z nejvyšší výbavy Intense + a disponuje velmi slušivým optickým paketem. Black Edition, jak už samotný název napovídá, doplňuje zmiňovanou výbavu o velmi líbivé černé prvky, a to jak v exteriéru, tak interiéru. Upřímně, tyto doplňky ASX opravdu sedly. Dochází zde tedy ke spojení klasického funkčního městského SUV a líbivého kabátu.
Námi testovaný vůz disponoval benzínovou šestnáctistovkou Mivec, doplněnou o manuálně řazenou pětistupňovou převodovku. Na první pohled možná ne zcela zajímavá kombinace, ale dejme jí šanci.
Všeobecně je model ASX poměrně robustním vozem, který je zjemněn jednotlivými detaily. Jeho celkové proporce jsou s poměrně krátkým přesahem zadní části karoserie, celkem originální a zajímavé. Přední část vozu pak působí objemným a mohutným dojmem. Napomáhá tomu samotná výška předních partie a velká přední světla. Od spodních částí světel vychází chromované esovité linky ke spodním partiím předního nárazníků, kde jsou umístěny mlhovky a denní svícení. Mezi chromovanými linkami je potom umístěn samotný gril přední masky klínovitého tvaru.
U předchozích modelů byla právě tato část lemována chromovanou linkou a vozidlu to dělalo takový nevzhledný nos. Od předposledního faceliftu tomu tak již není a ASX to jistě prospělo. Zadní partie doznala v rámci nového modelového roku 2018 největších změn. Došlo k přepracování zadního nárazníku. Nárazník je tedy nově vybaven horizontálním prolisem, linkou, ve které jsou umístěna odrazová světla ve tvaru dvou protichůdných podkov. V jeho spodní části pak najdeme dynamický prvek jakéhosi difuzoru. Nový zadní nárazník celou partii výrazně a příjemně oživil.
Na aktuálně testovaném ASX Black Edition jsou v rámci jeho vnějšího pojetí jednoznačně nejpohlednější jeho kola. Jedná se o osmnáctipalcové, černě lakované disky, které vůz jednoduše posouvají o stupeň výš. Dalšími slušivými prvky této edice jsou černě lakované kryty zpětných zrcátek nebo černá spodní partie předního nárazníku, dále pak černá linka na spodní části bočních dveří, samozřejmě s nápisem ASX. Zůstaneme-li u hodnocení pouze vnější partie limitované edice Black, pak jí musíme hodnotit jednoznačně pozitivně.
Hodnocení interiéru už tak jednoznačné bohužel není, zde se na vozidle projevuje jeho jistá dlouholetost na trhu. Na druhou stranu interiér ASX působí velmi prostorně, vozidlo dále disponuje dobrým výhledem, a to díky vyšší pozici za volantem.
Palubní deska je celkem přehledná, její ovládání je intuitivní. Testovaná verze byla vybavena multifunkčním volantem, kterým ovládáte audiosoustavu, telefon a tempomat. Volant byl dále obšitý kůží a jeho spodní část vybavena takovým „snadnoupatlatelným“ černým plastem, kterým je obložena také střední část palubní desky okolo displeje palubního infotainmentu. Přístroje v rámci kapličky před řidičem jsou klasické analogové, mezi rychloměrem a otáčkoměrem je dále umístěn displej palubního počítače s bohužel ne zcela soudobou grafikou.
Střední část palubní desky byla vybavena dotykovým sedmipalcovým displejem, ovladači klimatizace, ovladači výhřevu předních sedadel, dále pak dvojicí konektorů USB, nebo ovladači pro vypínání systému start x stop a jízdní stabilizace. Volič manuální převodovky, který je spolu s ruční brzdou a držákem na pití umístěn ve středovém panelu, má celkem převýšený rozměr a nepůsobí zcela vzhledně. Jeho tvar je předpokládám odvozen od ergonomie vyššího posedu v pozici řidiče.
Místa na sezení je ve voze dostatek i pro pět dospělých cestujících, vnitřní prostor je poměrně dost široký. Poměrně strmý mi přišel akorát opěrák zadních sedadel. Zavazadlový prostor Vám nabídne 488 litrů zavazadlového prostoru. Vozidlo bylo navíc vybaveno příplatkovým zvětšením zavazadlového prostoru, který ale spočívá v tom, že jste připraveni o úložný prostor pod původní podlahou kufru a všechny věci, které zde byly uskladněny, jsou uloženy do brašny, která je zavěšena na boku zavazadlového prostoru. Osobně bych se pro toto řešení nerozhodl.
Motorizace testovaného ASX, to byla klasická benzínová šestnáctistovka s výkonem 86 kW s manuální pětistupňovou převodovkou a přední poháněnou nápravou. Limitovaná edice Black Edition je k dostání pouze s tímto motorem, který za příplatek cca 30 000kč umí jezdit i na LPG.
Mitsubishi ASX je k dostání také v naftovém provedení s automatickou převodovkou a pohonem obou náprav, bohužel naftový agregát pro neplnění nových emisních norem pomalu končí.
Pojďme ale zpět k benzínové šestnáctistovce, ta se povětšinu času projevovala tichým a kultivovaným dojmem. Bohužel u ní ale občas postrádáte dostatek výkonu a když výkon požadujete, zaznamenáte její vyšší hlučnost. Je to takový „pohodový“ motor, který ocení klidné tempo, za které Vás poté odmění spotřebou okolo 6,5 l/100km. Co dále oceníte je podvozek vozu, ten žehlí veškeré nerovnosti s velkým přehledem.
Mitsubishi ASX je v daném segmentu kompaktních SUV velkou stálicí, která přichází s dobrou cenovou politikou, prostorným interiérem a zajímavou výbavou, testována limitovaná Black Edition navíc nabídne i zajímavý vzhled.
Black Edition se v testovaném benzínovém provedení s klasickou manuální převodovkou a pohonem přední nápravy nabízí aktuálně za akční cenu 543 850 Kč s DPH, s avizovanou úpravou na LPG pak za 579 750 Kč s DPH.
V konečném verdiktu zmiňme také stinné stránky vozu, ke kterým bohužel patří méně výkonná pohonná jednotka a poněkud starší vzezření interiéru. I přesto je ale ASX v daném segmentu zajímavou a dobrou volbou.