Hyundai Kona Electric ukazuje, že elektřina má budoucnost! Dojede až 449 km

Img 3819

Ať už si o elektřině v autech myslíte cokoliv, elektromobily tu budou a jejich počet bude určitě stoupat. Mezi ně se řadí i model Hyundai Kona Electric který je po vozu Hyundai Ioniq dalším, který je poháněn čistě jenom elektromotorem. A jaký vůz je? Jedním slovem povedený. Nadchne už jeho design v podobě kompaktního SUV. Velmi zajímavě působí ona zavřená maska chladiče s povedeným designem. Zde také najdete krytku pro nabíjení vozu. Menší vzhled však celkem negativně ovlivňuje velikost zavazadlového prostoru, který byl pravděpodobně největším negativem auta. Jinak splnilo vše, co bylo očekáváno.

Prostorný a povedený interiér

Jakmile usednete za volant, zaujme vás celkově prostorný interiér vozu. I když na první pohled auto působí menší, pohodlí budete mít jak na předním, tak i na zadní sedačce. Hyundai Kona Electric zaujme také digitální přístrojovou deskou, nebo výrazným stříbrným středovým panelem se zavírací přihrádkou a místem na nápoje. Dále zde najdete také 4 tlačítka, která jednoduše nahrazují klasickou řadicí páku známou u vozů „v automatu“. Volba je tak velmi rychlá, bez zbytečných pohybů. Stejně, tedy elektronicky snadno zatáhnete ruční brzdu. Dále v interiéru nechybí ani dostatečně velký dotykový displej nabízející řadu předvolených funkcí, ke kterým lze přistupovat pomocí mechanických tlačítek na jeho bocích.

Mohlo by vás zajímat:  Test Range Roveru P400 Autobiography – nová motorizace pro ikonu kategorie SUV

Jízda? Nepopsatelný zážitek

V první řadě vás musí zaujmout to, jak je vůz tichý. Když se rozjíždíte, neslyšíte nic, až na zvuky kol jedoucí po vozovce. Tedy ať jsme přesní – Hyundai Kona Electric je vybavena generátorem velmi stylového futuristického zvuku, který je zde hlavně z důvodu, aby byl vůz více slyšitelný především pro chodce.

Na výběr je jeden ze 3 jízdních režimů, a to Eco, Normal s Sport. Dodejme, že k dispozici je ještě Ultra Eco režim, který vypne klimatizaci a řadu dalších věcí, pokud potřebujete akutně prodloužit dojezd. Ten byl na plné nabití u našeho vozu 449 km, takže nebyl důvod cokoliv řešit. Naopak byl důvod na sportovní mód sešlápnout plynové pedál, kdy auto doslova vyletí a než se nadějete, máte na tachometru stovku. I více. Motor o výkonu 150 kW zkrátka dokáže vše, co od něj chcete.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagen ID.3: Modernizovaný malý elektromobil využijete i za městem

Rekuperace jako dobrý pomocník pro zvýšení dojezdu

Hyundai Kona Electric jasně ukazuje, že dojezd u elektromobilů už dávno není neřešitelný problém. V naší verzi je uváděna hodnota 449 kilometrů, což by mělo každému běžnému motoristovi plně dostačovat. Nabíjení je možné provádět na řadě dobíjecích stanic, stejně jako doma. Doba nabíjení se samozřejmě liší výkonem nabíječky, kdy může jít o čas něco přes hodinu, ale i něco přes deset hodin. Tedy mluvíme-li o standardu v podobě nabíjení na 80 procent.

Dost energie dokáže baterii dodat i rekuperace. Díky pádlům pod volantem si lze zvolit odpovídající stupeň rekuperačního brzdění, od běžného plachtění, až po skutečně intenzivní zastavení – kdy lze po podržení pádla auto zastavit úplně. I když se to nezdá, při sjezdu i menších kopců není problém rekuperací přidat i 2 a více kilometrů. Dojezd se tak opět o něco prodlouží.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot 5008 GT, 2.0 BlueHdi – francouzský futurista

Hyundai Kona Electric je příkladem povedeného elektrického auta

Jaké je naše hodnocení vozu Hyundai Kona Electric? Pokud bychom pominuli malý zavazadlový prostor, tak auto ukazuje, že elektřina má skutečně budoucnost. Ano, pro někoho kdo jezdí denně 400 km nebude (pokud nechce být nervózní z pár desítek kilometrů zbývajícího dojezdu. Kdo však jezdí spíše běžně, tomu dobře poslouží. K tomu přidejme možnost užít si i pořádný odpich a svižnou jízdu, či možnost jezdit za pár korun, nebo při využití čipu za 500 korun měsíčně, bez ohledu na nájezd. To může být motivací ve chvíli, kdy počítáte za jak dlouho by se vám pořizovací cena snížením nákladů kompenzovala.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora