Saab 92 – Zrod legendárních seveřanů

Saab se poslední dobou potácí střídavě mezi klinickou smrtí a vzkříšením. Blíže má ale většinou bohužel k té první variantě, tak si připomeneme jeho lepší časy. Konkrétně dobu, kdy se Svenska Aeroplan Aktiebolaget rozhodla vyrábět automobily. Tato etapa přišla po druhé světové válce, kdy se poptávka po osobních automobilech zvyšovala. První návrhy …

Číst více

Historie Škoda VOS

Původně naši prezidenti neměli obrněné vozy, prezident Masaryk dokonce jezdil kabrioletem Tatra 80. Pancéřovaný speciál Praga Golden měl až prezident Beneš, po válce jej nahradil běžnou limuzínou Daimler. Jenže v té se první dělnický prezident Klement Gottwald bál. Bylo zapotřebí postavit nový vůz pro ty z nás, kteří by si byli rovnější. …

Číst více

Historie Škoda 1101 VO

První poválečná léta ještě nepřinesla plánované hospodářství s rozdělením úkolů mezi jednotlivé státy Varšavské smlouvy. Proto se i u nás rozeběhl vývoj osobního vojenského automobilu inspirovaného klasickým Jeepem, který by nahradil dosluhující Tatry 57 K. Automobil Škoda 1101 VO byl vyvinut v roce 1947. Jak už název napovídá, techniku převzal od typu 1101 Tudor. …

Číst více

MTX 160 RS – Bastard pro rally

Vlastně za tohle nemanželské dítě může Škoda. tedy ne dnešní Škoda Auto, ale komunistickými kádry prolezlá AZNP Mladá Boleslav. Krátkozrakost odpovědných lidí totiž zůstává i dnes nepochopitelná. Ano, na přelomu 70. a 80. let sice na tratích rally řádila úžasná Škoda 130 RS, ale všem muselo být jasné, že její homologace jednou vyprší. A když …

Číst více

Historie automobilu NW Präsident

V roce 1850 založil Ignác Šustala malou rodinou firmu o dvou zaměstnancích, vyrábějící lehké vozy. O tři roky později vstoupil do podniku Adolf Raška, se kterým Šustala založil firmu Ignatz Schustala & Comp, zaměřující se na výrobu bryček, kočárů, nákladních vozů a od roku 1882 též železničních vagónů. Krátce před zakladatelovou smrtí do firmy …

Číst více

Historie Tatra 80

Tatra 80 asi bude pro mladší generace celkem neznámým vozem. Ale opomíjet  tenhle luxusní vůz určený pro politické špičky bychom rozhodně neměli. Třeba už jen proto, že má tatrovácký dvanáctiválec 5.9 s výkonem 120 koní, který je ovšem vodou chlazený. Má kultivovaný chod a velkou pružnost. Udávaný výkon je 89 kW, vůz …

Číst více

Alfa Romeo v rally

Zase jednou si zkusíme zmapovat účast nějaké automobilky v rally, ale dnes to bude trochu stručné. Tentokrát jde totiž o italskou automobilku Alfu Romeo, která nás ve spojistosti s rally moc nenapadne. Sama automobilka se do soutěží nikdy moc nehrnula a zůstávala věrná okruhům. Sportovní sedany a kupé Giulietta a Giulia startovaly na řadě soutěží, ovšem bez výraznějších úspěchů.

Číst více

Historie Tatra 87

Automobilka Tatra dodnes svými vozy budí respekt. Jistě, u nás jí mnozí můžou zazlívat, že ke konci kariéry vozila vůdčí osobnosti komunistické strany a jednoho, ehm, řekněme kontroverzního, premiéra České republiky. Co bychom si alě měli pamatovat, to jsou zejména úžasné vozy vyráběné od třicátých do šedesátých let. Tehdy totiž kopřivnická automobilka …

Číst více

Historie Škoda 1101 a 1102 Tudor

Škoda 1101 Tudor odstartovala poválečnou výrobu v naší automobilce. Ovšem vůz navazoval na předválečná léta, měl klasickou koncepci s páteřovým rámem z modelu Popular. Jméno Tudor získal díky elegantní dvoudveřové karoserii. Počeštělý výraz z anglických slov Two doors se pak používal pro všechny verze bez ohledu na počet dveří. Kromě klasického vozu se vyráběla …

Číst více

Renault R5 Turbo – Motor místo nákupu

Asi nejlepší (a dost možná i nejhorší) vlastností všech Francouzů je jejich potrhlost. Ano, sice vám dobře uvaří, vyberou skvělé víno a možná i vytáhnou melodickou hudbu… Vlastně je to taková klidná země. Aby ne, když rachot místních podniků utiší každou chvíli nějaká stávka. Možná proto lze mít ke spoustě malých aut z Francie výhrady. …

Číst více