Historie Tatra 87

Automobilka Tatra dodnes svými vozy budí respekt. Jistě, u nás jí mnozí můžou zazlívat, že ke konci kariéry vozila vůdčí osobnosti komunistické strany a jednoho, ehm, řekněme kontroverzního, premiéra České republiky. Co bychom si alě měli pamatovat, to jsou zejména úžasné vozy vyráběné od třicátých do šedesátých let. Tehdy totiž kopřivnická automobilka patřila k nejpokrokovějším na světě. Když Citroën DS nebyl ještě ani zárodkem v hlavě francouzských konstruktérů, pod Beskydy už na svět vyjížděly Tatry 7787 – úžasné aerodynamické a precizně konstruované limuzíny.

Dnes už je tomu konec, dnes už nás mohou těšit jen úžasné terenní a vojenské nákladní automobily s unikátní koncepcí podvozku. Ale doba úžasných limuzín konstruktéra Hanse Ledwinky by neměla být zapomenuta. Jeho první designovou kreací byla Tatra V570, ale svoje vize naplno rozvinul až u typu 77, který byl poháněn vidlicovým osmiválcem. Mimochodem dodnes jde o sériový vůz s nejnižším koeficientem odporu vzduchu.

Mohlo by vás zajímat:  Získejte jedinečnou kolekci kultovních nákladních automobilů z dob minulých!

Nástupce „sedmičky“, tedy typ 87, se objevil v roce 1936. Centrální část karoserie, výkyvné polonápravy a vzadu umístěný vzduchem chlazený vidlicový osmiválec převzal typ 87 od svého předchůdce. A i tentokrát si s karoserií hrál Paul Jaray, hlavní tvarový designér vzducholodí Graf Zeppelin. Masivní motor OHC produkoval výkon 85 koní a Tatra díky němu neměla problém uhánět rychlostí 160 km/h. Jednalo se o jeden z nejrychlejších automobilů na světě. Ve vysokých rychlostech ovšem vůz díky specifickému podvozku vyžadoval zkušeného řidiče. A jelikož jej s oblibou využívali oficíři SS, začlo se mu po řadě nehod přezdívat „česká pomsta„. Automobil totiž byl v zatáčkách zákeřný jako první modely Porsche 911. Slavným německým majitelem byl například generál Erwin Rommel.

Mohlo by vás zajímat:  Postavte si věrný model legendární Škody Octavia v měřítku 1 : 8!

Ale asi si za tu smůlu mohli Němci sami, Tatru 87 měla spousta slavných lidí, kteří její řízení přežili ve zdraví – česká automobilová závodnice Eliška Junková, konstruktér Hans Ledwinka (pravě jeho vůz je vystaven v mnichovském muzeu dopravy), básník Vítězslav Nezval, spisovatel John Steinbeck, Felix Wankel, režisér Emil František Burian, egyptský král Faruk I., letecký konstruktér Ernst Heinkel a arcibiskup Josef Beran. V současnosti má jednu ve sbírce i americký moderátor a petrolhead Jay Leno. Jinak sloužila i jako prezidentský automobil, kdy se na jejím zadním sedadle nechávali vozit Klement GottwaldAntonín Zápotocký.

Mohlo by vás zajímat:  Příběh československé značky Tatra bere dech i po mnoha letech

A pokud píšeme o Tatře 87, nemůžeme vynechat Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelku, kteří s ní projeli velký kus světa. Ti s Tatrou vyrazili v roce 1947 z Prahy směrem na jih, projeli EvropuAfriku, aby se lod přeplavili do Argentiny. Po návštěvě Buenos Aires vyrazili do USA. Po únavné cestě se pak vrátili domů nabrat trochu sil, než vyrazili na druhou část své cesty kolem světa s Tatrami 805.

Tatru 87 nahradila v roce 1956 modernější Tatra 603. Ačkoliv byla mohutnější, stále si zachovávala řadu aerodynamických prvků své předchůdkyně. Například dělené zadní okno či trojici předních světlometů. Pokračovala stále v tradici elegantních kopřivnických vozů, která se radikálně proměnila až s typem 613 navrženým u studia Vignale.

Foto: AutoWP