Historie Porsche 924

Základní modely Porsche to nikdy neměly jednoduché. Typ 912 je dnes vzácnější, než chlup na vejci, 914 si sebou nese často hanlivě vyslovovaný název Volkswagen Porsche a Boxster je prý jen pro chudáky, co nemají na 911. A k tomu všemu je tu typ 924 se vším tím posměchem kvůli motoru. Ale zaslouží …

Číst více

Historie Škody Favorit RS

Spojení Škody a písmenek „RS“ v souvislosti se sportovními a závodními modely zná dnes asi každý. A asi každý by „z fleku“ dokázal vyjmenovat soutěžní 130 RS, 180 RS a 200 RS, respektive soudobou Fabii RS a Octavii RS. V (ne)dávné historii však vzniklo ještě jedno „eReSo“, na které si dnes vzpomene jen málokdo. Řeč je o Škodě …

Číst více

Historie Opel Monza

Stejně jako mechanicky příbuzný sedan Senator, i z něj odvozené kupé Monza se představilo na frankfurtském autosalonu v roce 1977. A i ono se dostalo o rok později do sériové produkce na základech staršího modelu Commodore. Od velkého sedanu se kupé s váklopnou zádi odlišovalo například i černou maskou chladiče a chromovanými rámečky světlometů. Rozpoznávacím znamením byly i široké B-sloupky …

Číst více

Historie MTX Pick-upu D.C.

Drobným živnostníkům nabízela Škoda hned několik variant Favorita či Formana, počínaje klasickým Pick-upem a konče Formanem Plus. Dost možná nejzajímavější užitkový Forman však vznikl, na přání syrského zákazníka a s posvěcením mladoboleslavské automobilky, pod hlavičkou MTX. U zrodu modelu se jménem MTX Pick-up D.C. stál v listopadu 1993 tehdy začínající konstruktér ing. Solfronk. Ten …

Číst více

Historie Porsche 934.5

Porsche 934.5 má sice zvláštní jméno a ještě podivnější vzhled, ale skvěle zapadlo do přehnaných 70. let. Důvod vzniku podobné bestie je prostý, ostatně jako vždy – závody. Mělo dominovat a snad i ponížit veškerou konkurenci na závodní dráze. Je to vlastně mezistupeň mezi závodními modely 934 a 935 – dvou velmi úspěšných závodních vozů. …

Číst více

Historie Ferrari Superamerica

Ve Ferrari se rozhodli zaměřit se na prodejní úspěchy v USA a tak se nástupcem typu 375 America stal model 410 Superamerica. Poprvé byl představen v Paříži v roce 1956. Tedy alespoň podvozek, karoserie od Pininfariny se představila až v Bruselu. Pod kapotu nového vozu se nastěhoval pětilitrový vidlicový dvanáctiválec Lamperdi s výkonem 250 KW. V závěru …

Číst více

Historie Fordu Transit Supervan

Ford Transit letos slaví padesáté narozeniny a ne vždy se jednalo jen o nezničitelného soumara v až neuvěřitelném množství kombinací. Začátkem sedmdesátých let totiž někoho v britské divizi modrého oválu poprvé napadlo, že zkřížení Transitu se závodním speciálem je vlastně naprosto geniální nápad. První Transit Supervan se ukázal veřejnosti na Velikonoční pondělí roku 1971 …

Číst více

Historie Škoda 1200 a 1201

V roce 1948 byl zahájen vývoj nástupce modelů 1101 a 1102 Tudor. Nový vůz nakonec dostal jméno 1200, ale všichni jej znají pod názvem Sedan, který podědil (opět) dle své první představené karosářské varianty. Koncepci si model 1200 převzal od předchůdce. V centrální páteřové trubce byl karadnový hřídel, motor byl vpředu a poháněl …

Číst více

Historie BAZu Oficiál

V dobách reálného socialismu byla jako služební vozidlo nejčastěji používána reprezentativní, avšak dosti „rozežraná“ a drahá Volha 24. Koncem sedmdesátých let proto nadřízené Ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky poslalo do BAZ (Bratislavské automobilové závody) požadavek na stavbu funkčního vzorku auta, které by bylo schopno převézt na delších cestách pět lidí, a zároveň by využívalo …

Číst více

Historie Ford Taunus

Úplně poprvé se Ford Taunus objevil už hodně dávno, přesněji v roce 1939. Jméno Taunus odkazuje na německé pohoří poblíž Frankfurtu nad Mohanem. Vůz vycházel z typu Eifel (další německé pohoří), převzal z něj čtyřválec 1.2, ale měl aerodynamičtější karoserii s delším rozvorem. Vyráběl se nejen v německém Kolíně nad Rýnem, ale také v lotyšské Rize. …

Číst více