Historie MTX Pick-upu D.C.

Drobným živnostníkům nabízela Škoda hned několik variant Favorita či Formana, počínaje klasickým Pick-upem a konče Formanem Plus. Dost možná nejzajímavější užitkový Forman však vznikl, na přání syrského zákazníka a s posvěcením mladoboleslavské automobilky, pod hlavičkou MTX.

U zrodu modelu se jménem MTX Pick-up D.C. stál v listopadu 1993 tehdy začínající konstruktér ing. Solfronk. Ten během šesti týdnů dokázal standardní Forman přepracovat na prakticky pickup se čtyřmi dveřmi a pěti místy k sezení (odtud zkratka D.C., tedy double cab). Aby vznikla ložná plocha, byla kombíku uříznuta zadní část střechy a posléze zahlazeny, respektive zalepeny vzniklé hrany. Pro přístup na skutečně skromnou ložnou plochu, s dodatečně namontovanou laminátovou podlahou, byl vyříznut výklopný otvor, částečně zasahující do zadního nárazníku. Mezi prostor pro zavazadla a náklad byla nainstalovaná laminátová přepážka, jejíž součástí bylo zadní okno, pečlivě vymontované před uříznutím střechy. Celá operace přitom proběhla bez nutnosti sváření, všechny nové díly byly spojeny lepidlem.

Mohlo by vás zajímat:  Příběhy méně známých modelů z historie: Škoda Sagitta

V únoru 1994 tak v MTX začali s výrobou 3815 mm dlouhého, 1620 mm širokého a 1425 mm vysokého pickupu s pohotovostní hmotností 920 kg. Technika včetně vzpěr McPherson vpředu a podélných závěsů se zkrutnou příčkou vzadu zůstala nezměněna. Pohon předních kol přes pětistupňovou manuální převodovku tak zajišťovala zážehová třináctistovka s karburátorem Jikov o výkonu 58 koní při 5000 ot./min s točivým momentem 94 Nm při 3000 ot./min.

Ačkoliv byla tehdy do Sýrii dovezená auta zatížena mnoha překážkami včetně 80procentního cla a monopol na užitkové vozy vlastnila japonská Toyota, povedlo se do června 1994 vyrobit 1400 Pick-upů D.C., přičemž maximální měsíční objem výroby dosáhl 450 kusů. Dodnes je tedy tohle auto jedničkou mezi všemi modely Metalexu, později MTX. Na výborném odbytu mají největší zásluhu různé výjimky z celního zákona (v případě tuzemského modelu se vztahovala na objem nákladového prostoru), které se Metalexu povedlo využít. Trh přitom čeští obchodníci svými výrobky zahrnuli tak rychle, že Toyota nestačila zareagovat. Při expedici poslední várky sice syrské úřady změnily parametry kategorie, do níž pickup od MTX spadal, stalo se tak však až v době, kdy bylo nachystané množství aut už na cestě do Sýrie.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda MX-5 NA (1989 - 1999)

Určitě není bez zajímavosti, že mnoho vyrobených kusů si Syřané po nějaké době přestavěli na sedan, jehož využití bylo díky uzavřené ložné ploše v konečném důsledku variabilnější. S několika prototypy Favoritu Sedan, které vyrobila přímo Škoda, však tato konverze nemá nic společného.

Zdroj: MTX, auta 5p.eu, Metalex: český výrobce sportovních automobilů a motocyklů, autor: Marcel Gause