Honda před časem nastoupila novátorskou cestu ekologie a zodpovědnosti. Kvůli tomu vrazila nůž do zad spoustě svých fanoušků, když zařízla modely Prelude, S2000, Integra nebo NSX a místo toho uvedla hybridní modely a pustila se do nákladného vývoje vodíkových aut. Převýchova Evropanů se však automobilce nepodařila. Sportovně laděná ekologická stylovka CR-Z klesla prodejně ke dnu a stáhla s sebou do té doby stabilní modely City, Legend a Accord. Dnes se automobilka pomalu vzpamatovává ze snad neuváženého kroku a udržuje u nás nabídku modelů Jazz, Civic a CR-V. Jenže pár pohrobků tohoto riskantního kroku můžete ještě na silnicích potkat. I nám se povedlo svézt se hybridním typem Insight a o dojmy z tohoto dnes již nenabízeného modelu se s vámi podělíme.
Vzhled
Nevím, proč musejí hybridy hybridně i vypadat. Teď to nemyslím ve zlém, ale obě generace Insightu, prototyp FCX Clarity a skoro všechny generace Priusu mají takový tvar, že to není ani hatch, ani sedan, ani liftback. Prostě už na první pohled musí ty auta vykřičet do světa: „Pozor, jede ekolog povznesený nad automobilový design!“ Teď si trochu protiřečím, protože když jedu autem, co strhává pozornost kolemjdoucích a vyčnívá z běžné produkce, cítím se dobře. Jenže musí být výjimečné tím správným způsobem. Na běžném tvaru hatchbacku by nebylo nic špatného, jen by mohl mít třeba jedovatě zelená kola a kryty zrcátek, ne? Asi jsou ekologové moc konzervativní. Když už teda u Hondy uvedli auto takového tvaru, pokusili se to zachránit alespoň několika drobnostmi, což se ve finále celkem povedlo. Například pěkná a vkusná maska se silnými příčkami nebo modré akcenty v předních světlometech – obojí vypadá velmi dobře. Víko kufru má dělené zadní okno, podobně jako jeho větší bráška Civic. A stejně jako u něj se takto eliminují různé vlivy počasí působící na sklo.
Interiér
V interiéru okamžitě důvěrně poznávám volant, který je stejný jako v osmé generaci Civicu. Aby také ne, když je vůz skoro ze stejné doby. Jen tu není kožený potah. Ono když se pořádně podíváte na fotky, je vám jasné, jak by tohle auto vypadalo, kdyby bylo člověkem. Konopné béžové oblečení, bosé nohy v sandálech a nějaký etno náramek na zápěstí. Takový ten prototyp hollywoodského ekologa-pokrytce, co má doma klimatizaci. Tohle auto se totiž tváří vyloženě přívětivě a ekologicky, žádné pozlátko kůže a alcantary v interiéru nehledejte. Tvrdé béžové plasty a látka barvy leukoplasti se přímo chlubí tím, že jsou z recyklovaných materiálů, až to člověku skoro leze na nervy. Potěší alespoň pomalu se dovírající kastlík nebo zaklapávající stropní madla. Jenže naštěstí je to pořád duší Honda, jak si povíme v následující kapitole o jízdě. Navíc interiér pozvedá velmi hezké a kvalitní provedení ovladačů. Co také dělá dobrý dojem, to je ovládání klimatizace s vlastním displejem. Výdechy topení jsou kulaté a na pohled zaujmou nápaditým designem. Všechny ukazatele a displeje mají perfektně přehlednou grafiku. Je tu i zelené tlačítko ECON, které se zabydlelo i v současné generaci Civicu. Po jeho aktivaci se sníží výkon klimatizace a vůbec celé auto funguje mnohem úsporněji. Nejlepší je, že navzdory všem ekoústupkům jsou zde normální a velmi pohodlná sedadla s výbornou oporou zad. Jen sedák je celkem krátký. Dozadu je tradičně výborný přístup díky velkému úhlu otevření dveří, který je u Hond běžný. Není tu ovšem moc místa na nohy, takže delší trasy pro čtveřici dospělých asi nebudou to pravé. Přístup do zavazadlového prostoru je příkladný, navíc se jeho objem radikálně zvětší sklopením opěradel do roviny s podlahou. Zadní sedadla jsou posunovací, takže objem zavazadlového prostoru lze ještě zvětšit.
Jízda
Přemýšlím, jak je to dlouho, co jsme v testu měli ještě vůz, který se startuje normálně klíčkem. A je dost zvláštní, že se s tím po dlouhé době setkávám zrovna u hybridu. Žádný keyless, ani žádné tlačítko, které měla například osmá generace Civicu. Po nastartování nezbývá než vyzkoušet, zda to H na kapotě vozí Insight právem. Z budíků na vás ovšem září ekoukazatele, zda články dobíjíte, nebo zda elektrickou energii využíváte. Vhodným teritoriem Insightu je město, zato dálnice za jeho volantem jsou spíš za trest. Může za to i ten ne až tak moc rozmazlující interiér. Ale jakmile se skryjete mezi budovy, bude se malá Honda cítit jako ryba ve vodě. Trochu mne znervozňuje variátor, ale co jiného dát do eko auta, že? Ani tak ale nejste zcela zklamáni, protože automobil se projevuje řidičsky velmi dobře. Získáváte jasnou odezvu od volantu a i podvozek, mimochodem půjčený od bratříčka Jazzu, svým naladěním povoluje svižnější jízdu po zatočených okreskách. Je měkkčí než u běžných modelů Hondy, ale stále dost stabilní. Nemá ani potřebu uhýbat z vámi zvolené stopy. Ano, stále je to pravá Honda. Jen nějakého dramatického zvuku motoru se nedočkáte, auto je velmi tiché.
Závěr
Insight mne velmi přijemně překvapil. Bál jsem se dalšího nudného ekologického Priusu pro ekomilné Američany, ale místo toho Honda nabízí svůj, nutno říci že mnohem zábavnější pohled na ekologický automobil. A i tohle zelené auto naštěstí servíruje s tradičními ingrediencemi, které potěší i nadšené řidiče. Prostě je to stále Honda a jako druhý vůz v rodině pro jízdy do města je optimální volbou.