Offroad víkend aneb Dvojtest Toyota Hilux a Isuzu D-Max v jejich domácím prostředí

22

Pamatujete na můj jednodenní výlet do Plzně za testováním novinky, kterou byl Ineos Grenadier? Od té doby uběhly dva měsíce, během kterých jsem musel nejenom napsat „povinnou“ recenzi z téhle výpravy, ale hlavně jsme byli pořád v užším kontaktu s Tomášem Petrů z plzeňské pobočky Dajbych 4×4. A protože je máme rádi, a oni možná mají rádi nás (tedy doufám, že se to po vrácení Toyoty a Isuzu nějak nezměnilo), tak jsme si domluvili další možnost, jak něco provětrat v terénu.

A protože Ineos Grenadier jsem testoval jenom já s Tomášem, zatímco kolegové Honza s Pepou dřepěli na kancelářských židlích před redakčními monitory, nemohl jsem je z téhle akce vynechat.

Jestli jste nám Ineos Grenadier záviděli i vy, nezoufejte. Dajbych 4×4 plánuje čtyřzastávkovou roadshow napříč republikou, kde si auta můžete klidně vyzkoušet i vy. Ostrava, Hradec, Brno a Plzeň. Čtyři jasně dané termíny, během dne jasně daná časová okna. Kdo se včas registruje, ten jede. A věřte mi, je opravdu o co stát.

4 – 4 – 2

Rovnice našeho plzeňského offroad tripu je jednoduchá. 4 lidi, 4 dny, 2 auta. Jak tohle dopadne? V pátek před polednem, když s kolegou Pepou sedáme v Hradci Králové do auta a vyrážíme vstříc Praze, doufám že jenom pozitivně. Že se za ty čtyři dny nepozabíjíme, a když nedopadne tohle, tak aspoň aby to přežila půjčená auta. V Praze se k nám připojuje druhé auto s Tomášem a Honzou a v tuhle chvíli nám už nic nebrání vyrazit směr Plzeň, do sídla Dajbych 4×4.

Co jste nám přichystali?

Jsme na místě, auta už vidíme připravená na parkovišti a míříme k nim. Proti nám jde se sympatickým úsměvem marketing manažer Dajbych 4×4, Tomáš Petrů. První, co se dozvídáme, že máme v ledničce půjčeného Isuzu D-MAX připraveno pár chlazených kousků piva Grenabier. Tak to nám připravili pěkně. A že jste o tomhle pivu nikdy neslyšeli? Jde o speciální edici právě související s vozy Ineos Grenadier, tak třeba budou k mání i v rámci zmíněné roadshow. Pivo v pátečním horku bodne, ale nás v tuhle chvíli zajímají o trochu více připravená auta.

Foto: David Hampl

Toyota Hilux

Dostáváme klíčky od speciální edice legendárního pick-upu Toyota Hilux. Je výkonnější než v Evropě běžně prodávané verze, a prý je stále nezničitelný. Lehce se pousměji a doufám, že je to opravdu pravda, nerad bych ho v pondělí vracel na korbě odtahovky. A v čem se vlastně liší? Pod kapotou se skrývá 4litrový benzínový šestiválec V6 s výkonem 232 koní a nabídkou kroutícího momentu 383 Nm. K tomu Adventure paket zahrnující přední integrovaný plastový rám a rozšíření blatníků, boční stupačky, horní plastový rám a plastovou vložka korby, 18placová litá kola v černém designu, nebo černou přední mřížku, kliky a zrcátka. A to doplňuje decentní chrompaket přední masky, vnějších klik a zrcátek. Vědět, že je to naposledy co auto uvidím takhle čisté, bychom si vše prohlédli (a taky nafotili) trochu více. No, co už…

Mohlo by vás zajímat:  Nové Murano si bere inspiraci z konceptu Resonance

Když vezmu v potaz, že tahle speciální čtyřlitrová Toyota Hilux začíná na částce 1 467 000 Kč bez DPH, není to až tak nedostupná cenovka. Když by ji navýšili všechny aktuálně dostupné pakety, je na tom + 200 000 Kč, takže vcelku stále v pohodě. Zvlášť za něco, co v Evropě prostě jen tak nekoupíte (díky Brusele, jsme ti hrozně vděční!)

Foto: David Hampl

Isuzu D-Max

A ani tady nemáme k dispozici jenom obyčejnou sériovku. Celý název auta je Isuzu D-Max Mission. Teď bych se tady mohl asi dvacet minut vypisovat o tom, co všechno tohle auto má, ale radši si rozklikněte video. Za prvé se mi to psát nechce a za druhé, chlapi z Dajbych 4×4 to mají tak dobře zpracované, že bych se tu nerad ztrapňoval.

Jak zaznělo ve videu, jde o expediční káru s příslušenstvím ARB Accessories, která už má za sebou třeba červnovou expedici do Rumunska. My takové cíle na víkend nemáme a slibujeme, že se budeme motat jenom po plzeňském okolí. A s čím vlastě? S autem, které vychází z klasického Isuzu D-Max, ale nabídne toho podstatně více. Ostatně, už na první pohled je vidět, že to chlapi se svou rumunskou expedicí brali opravdu vážně.

Přední pevnostní nárazník ARB Sahara bar, zvýšené sání Safari Snorkel Armax, naviják Bushranger Revo 12S 5,4 t včetně dálkového ovládání, terénní pneumatiky BF Goodrich Mud terrain, zásuvkový systém ARB s kuchyní, kompletní elektrifikace nástavby, lednice ARB Zero 44 litrů střešní stan ARB Esperance, světlomety ARB Solis, světelná rampa na nosiči a pracovní LED světla 360 stupňů. No, paráda, jestli někde zůstaneme viset v nedostupném terénu, žádný problém. S tímhle tam klidně přežijeme až do zimy.

Foto: David Hampl

Den první

Stavíme se ještě v obchoďáku koupit nějaké zásoby, ať už potom nemusíme na nic myslet?“ Konec téhle věty už zcela zaniknul ve chvíli, když kolega Tomáš začal pořádně túrovat čtyřlitrový šestiválec pod kapotou Toyoty. Tím bylo rozhodnuto, jede se do terénu i kdybychom měli večer chcípnout hlady. Po dvou usedáme do aut, máváme na rozloučenou, slibujeme že se v pondělí vrátíme a mizíme pryč.

Přejíždíme do… Jo, sorry, tenhle článek rozhodně nemá být o tom, že vám tu budeme propalovat legální spoty, kde si s trochou snahy a ochoty můžete domluvit offroad ježdění. Já věřím, že místní offroad nadšenci lokace určitě dobře znají (a poznají) a celkem chápu, že moc netouží po tom, aby se tam nahrnuli nějací ocasové jen proto, že jsme je na to nalákali. Takže chlapi nebojte, dohodu držíme!

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen představuje druhou generaci Tiguanu

Pátek je ve znamení především seznamování-se s auty, zkoušíme větší či menší nástrahy terénu, střídáme auta i řidiče, postupně se odvažujeme víc a víc. Jako vždy se jenom potvrzuje, že většina bloků při offroad jízdě je více v hlavě než v limitech auta. Toyota Hilux a Isuzu D-Max rozhodně nejsou nějaká ořezávátka, která by se zalekla náročnějšího terénu a ochotně do něj nejenom jdou, ale taky se z něho s větším i menším úsilím hned dostanou.

Foto: David Hampl

Ten nejlepší hotel

Čas pokročil, za chvíli se bude stmívat a je nejvyšší čas vyrazit na hotel. Fakt jsem řekl na hotel? Jasně, na ten v přírodě, na pronajatou louku kousek od Plzně, kde budeme moci naplno využít i druhý benefit Isuzu D-Max Mission. Kromě toho, že zatím auto projelo vším, kam jsme ho poslali, si můžeme dát to chlazené pivko vytažené z jeho lednice, na plynovém vařiči si uvařit a na jeho střeše ve střešním stanu se vyspat. Taháme sirky a ty nejkratší mám v ruce já a Tomáš. Smůla, pohodlnou matraci nevyzkoušíme, stan připadá na Honzu s Pepou. Lituji a s naštvaným výrazem si stavím staré „áčko“ na zemi vedle Toyoty. Když s Tomášem začínáme zatloukat první kolík, stan na D-Max už stojí, markýza je vytažená, Honza s Pepou zapojují vařič a elektrický gril a já doufám, že na nás s večeří počkají a něco nám zbude.

Den druhý

Vstáváme, díky Isuzu D-Max Mission vaříme chutnou snídani, a dokonce i kafe, a chystáme se k odjezdu. Alkohol tester a „vítězná“ hodnota 0,4 promile ukazuje na to, že se večer vcelku povedl a jasně roztřídí, kdo bude sedět za volantem a kdo se pár hodin povozí jenom na sedadle spolujezdce.

Vyrážíme znovu vstříc naší offroad lokaci, kde opět tak trochu posouváme limity, troufáme si na průjezdy, které byly včera v našich hlavách zapovězeny a hledáme limity auta. Nemá cenu to natahovat, za celý víkend jsme je ani u jednoho nenašli. Jak Toyota Hilux, tak Isuzu D-Max projely terénem jako nůž máslem.

Foto: David Hampl

Už jsme za jejich volantem strávili dostatečný čas na to, zhodnotit které je lepší. A verdikt? Já nevím, ono je to těžké. Každé má to svoje. Toyota Hilux má skvělý výkonný motor, dokonalý zvuk, a kromě slušných terénních vlastností také jistotu všestranného využití. Takže stát mi tenhle vůz u domu, využiji ho všude, jako rodinné auto, jako pracanta, i vstupenku za zábavou do térénu. Vlastně to samé bych mohl říct i o klasické sériovce Isuzu D-Max.

Když ale vezmu v potaz Isuzu D-Max Mission, tady musím říct, že o co více má auto benefitů v terénu z hlediska jízdních vlastností i možnosti zůstat klidně i týdny mimo civilizaci, o to menší je jeho klasická praktická využitelnost. Ale to není výtka, to je prostě fakt. Takže verdikt? Jako předtím, já nevím, i když pocitově to u mě trochu vyhrálo Isuzu. Ale zase ono mělo lepší gumy, co kdyby měla ty stejné Toyota? A teď si budu tyhle otázky pokládat ještě pár hodin, nebo na to prostě kašlu a znovu řeknu, že já vlastně nevím. Ve výsledku záleží na mnoha faktorech, viz ty pneumatiky, nebo řidič a jeho schopnosti za volantem. A nakonec je to i o jízdní stopě, stačí pár centimetrů vedle a místo abyste stejnou lokací projeli jako nůž máslem stejně jako před pěti minutami, se začnete trápit protože jste chytli blbou vyjetou kolej. Ale jsou tu auta, která vás podrží.

Mohlo by vás zajímat:  Test Opel Corsa 1.2 Turbo GS Line: Co je malé, to je hezké (a pořádně mrštné)

Konec druhého dne taky znamená přejezd do Plzně a možnost konečně použít sprchu s teplou vodou. A otevírá další možnost trávení volného času. Hlasování mezi kulturou, tedy komentovanou prohlídkou s názvem „To nejlepší z Plzně“, a pivem, proběhlo celkem jednoznačně. A tak večer poznáváme krásy města z nádvoří pivovaru, či zahrádky Šenku na Parkánu, nebo pivnice U Salzmannů. Tak je asi jasné, jaká varianty vyhrála. Sorry Pepo.

Foto: David Hampl

Den třetí

Konečně je to tady, našli jsme svůj limit. Ne včera večer v počtu zkonzumovaných piv, ale v limitech na offroad trati. Konečně můžeme vyzkoušet i další příslušenství Isuzu D-Max Mission, jako naviják Bushranger Revo 12S, či vyprošťovací rošty TredPro desert. Nakonec se jako nejlepší řešení ukázalo použití vyprošťovacích ok ARB a kurty, které byly uložené v… jo, vyprošťovací tašce, o které před odjezdem Tomáš Petrů říkal: „Já vám ji tam radši dám“. Ještě že to udělal. Zahákneme oka, kurtu, Toyota Hilux párkrát zatáhla a Isuzu D-Max bylo venku. Můžeme vše uklidit a jedeme dál!

A po zábavě taky trochu práce. Děkujeme a omlouváme se provozovateli bezkontaktní mycí linky, kterou jsme si náhodně vybrali k očistě našich aut. Ač jsme si v pátek říkali, že auta vrátíme pěkně „na pankáče“ neumytá, nakonec jsme prostě vyměkli. Pár stovek na wapce z aut zase udělalo dopravní prostředky, za kterými se lidi na silnici neotáčeli. Teda vlastně, když jsme jeli za sebou, tak otáčeli. Ale především pro jejich vzhled, ne proto, jak byla zasr… špinavá.

Foto: David Hampl

Tak zase příště

Pondělek už byl vcelku rutinní, ráno se dostavujeme do Dajbych 4×4 vrátit auta, můžeme nasedat do těch svých, nudných, tuctových a vyrazit vstříc tříhodinové cestě do Hradce Králové. S myšlenkami, že tenhle offroad víkend stál za to a budeme se těšit na případnou další možnost.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora