Test Peugeot 5008: Když chcete jet všichni, daleko a úsporně

Img 20230620 124748

Kdo stejně jako já pochybuje o tom, že je pro Peugeot 5008 dobrou motorizací benzínový tříválec o objemu 1,2 litrů, má ještě jednu možnost. Naftovou motorizaci, která už je sympatičtější volbou. Právě v téhle, dle mého smysluplnější variantě, se Peugeot 5008 na týden usídlil u mě. A co na něj říkám?

Robustní vzhled

Možná někoho může napadnout, zda Peugeot 5008 už pro svůj vzhled a charakteristiku nezařadit do kategorie MPV. Ne! I když to může svádět, je to SUV. Takto auto označují i samotní Francouzi. A dodávají, že vůz se pyšní takzvaným robustním vzhledem s přirozenou elegancí. A tomu nelze oponovat. Na první pohled je Peugeot 5008 opravdový, robustní, nepřehlédnutelný velikán, s odvážnými proporcemi. Zároveň si ale zachovává určitou silnou osobitost a eleganci.

Samozřejmý je také jasný a charakteristický světelný podpis současných Peugeotů. Vpředu jsou to LED pásy světel symbolizující lví zuby. Na zádi jsou to zase červená světla symbolizující trojicí drápů. Je pravda, že symboliku šelmy bych mnohem více vzhledem k designu přisoudil třeba modelu Peugeot 508, ale je fajn, že si i „o nulu větší“ auto ponechává stejný designový jazyk a typický světelný podpis.

Foto: David Hampl

Celý robustní a zároveň elegantní dojem doplňuje například černá střecha, ale také osmnácti palcová kola. Vše doplňuje i designový paket spojený s výbavou GT, který k osobitému vzhledu auta výrazně přispívá. Za zmínku stojí povedený design přední masky chladiče, okenní lišty, ochranný prvek zadního nárazníku či chromové dekory dveří. Tohle všechno dokonale podpoří vnímání toho, že Peugeot 5008 opravdu není obyčejnou krabicí, ale rodinným vozem, který dokáže zaujmout i něčím lepším než jen velikostí.

Prostorný interiér

Rozměry vozu dávají tušit, že o prostornost zde opravdu nebude nouze. Jakmile otvírám dveře, jenom se mi to potvrzuje. Celá kabina, ať už sedím vpředu nebo vzadu, působí vzdušným, nijak nestísněným dojmem. Vše ještě umocňuje důraz na minimalismus. Zapomeňte na klasickou ruční brzdu nebo řadicí páku, vše řeší decentní tlačítka. Stejně tak se připravte na to, že některé věci zvládnete nastavit jen skrz infotainment, takže rušivých (i když pro někoho praktických) elementů v podobě tlačítek je v interiéru zase o trochu méně. Onen minimalismus jasně charakterizuje i velikost volantu, což samozřejmě souvisí i s technologií i-Cockpit.

Mohlo by vás zajímat:  Opel Insignia Sports Tourer - „Nejlepší nerovná se první“

Věřím, že v malých autech, jako je třeba Peugeot 208, nemusí i-Cockpit sednout každému. Ale čím větší vůz – až třeba k modelu Peugeot e-Rifter, tím více tohle řešení dává smysl. Pohodlně sedím, ruce mám v příjemné poloze na volantu, na 12,3palcový přístrojový štít se dívám nad volantem, díky čemuž ho mám přímo v zorném poli. Volant přitom nemám mezi nohama, ale stále v celkem pro konzervativce v přijatelné pozici. Perfektní výhled, opět částečně v zorném poli, mám i na infotainment, který je v dobrém dosahu a stačí lehký pohyb ruky od volantu a mohu nastavit, co potřebuji. To stejné platí o designově zajímavě řešených tlačítkách rychlého přístupu či nastavení, přímo pod ním.

Foto: David Hampl

Nejenom prostor pro cestující, ale i mnoho úložných prostor. To je další benefit „pět tisíc osmičky“. Požehnaně místa nabízí dveře, středový tunel, ale i loketní opěrka. Interiér je po setmění povedeně a decentně nasvícen ambientním osvětlením, ve dne zase přitáhnou pozornost alcantarové dekory. Samozřejmostí v testovacím modelu byla možnost vyrazit na výlet nejenom v 5, ale až v 7 lidech. Nutno ale dodat, že třetí řada sedadel má oproti prvním dvěma o poznání skromnější prostor, stejně jako je počítat s faktem, že jejich vyklopením se značně zmenší zavazadelník. Benefitem však může být to, že třetí řada umožní vyklopení jednotlivých sedadel samostatně, a tak může být Peugeot 508 k dispozici s 5, 6 nebo plným počtem, tedy 7 sedadly.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai i30 – pohledná třicítka z Nošovic

Jeden motor

Motorová nabídka je pro Peugeot 5008 vcelku jednoduchá. Benzinové motorizace zastupuje tříválec PureTech o objemu 1,2 litrů, s výkonem 130 koní. Ten lze pořídit v kombinaci se šestistupňovým manuálem, nebo osmistupňovým automatem. To z mého pohledu lepší nastane, pokud sáhnete po naftě. Motor BlueHDi má taktéž sto třicet koní, které nabízí čtyřválec o objemu 1,5 litru. Ten je možné vzít pouze v kombinaci s osmistupňovým automatem, v manuálu není. Jak je vidět, nabídka motorizací je hodně jednoduchá a skromná, ale to už je u Peugeotů, kde se připravují především na elektrickou ofenzívu, známá věc. Ostatně, buďme rádi za tu naftu, protože právě u velkých SUV, když je někdo nemá na courání po městě, dává pořád smysl. Zvlášť teď, při těch cenách na benzinových pumpách.

Jede, jak má

Jak by měl takový Peugeot 5008 vlastně správně jet? Protože je to rodinné auto, měl by zvládnout i vyšší obsazení zavazadly a osobami, měl by být při jízdě komfortní a v případě potřeby nabídnout dostatečný výkon na zdolání kopců, či předjížděcí manévr. Jak vzhledem k určení vozu, tak velikosti a tvaru karoserie prostě nejde o auto na žádné ostré průjezdy na okreskách. Ani jsem je nezkoušel, protože vím, že bych vám tu psal o tom, že se auto naklání, může působit nebezpečně a lepší je radši zvolnit – ano, zvolnit, protože přesně takhle má vypadat rodinná jízda.

Foto: David Hampl

Peugeot 5008 slušně žehlí nerovnosti na vozovce, kladné hodnocení dávám i za jeho odhlučnění. Ale, pokud motor vytočíte do vyšších otáček, už o něm přece jenom trochu víte. A jak je to s tou pružností a rozjezdy? Automat, turbo – prostě čekejte nějakou prodlevu, ale jakmile se vše chytne, už motor táhne pěkně. Když už vznikne potřeba trochu agresivnější jízdy, je lepší na to myslet a ťuknutím do pádel pod volantem rovnou podřadit a mít výkon k dispozici rychleji. Nebo rovnou použít manuální režim. Odezvy plynového pedálu lze samozřejmě ovlivnit i jízdním režimem – Eco, Normal, Sport. Ty by se měly odvíjet i od toho, kolik vás jede.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Nissan Micra FL 1,2 Tekna - Svěží lentilka

Pro standardní jízdní tempo, na okreskách i dálnicích, je však výkon 130 koní z naftového motoru pro Peugeot vcelku dostačující. A jakmile na konci své jízdy ťuknete do pravé páčky u volantu, objeví se vám úsměv na tváři. Papírová hodnota spotřeby činí 5,6 litrů a já, po týdenním testu při kombinaci dálnice, města a okresek, dosahoval hodnot právě v tomto rozmezí, tedy 5 – 6 litrů. A to je více než slušné. Jestli bych něco vytkl, tak určitě přece jenom větší prodlevy při potřeby většího odpichu, i různé trhance převodovky, hlavně při brzdění či popojíždění v kolonách.

Foto: David Hampl

Pro rodinu

Pro koho je Peugeot 5008 určený, je celkem jasné. Nejde o žádnou nákupní tašku do města, ale pořádné prostorné auto pro rodinu, které udělá všechny výlety nejenom komfortní, ale i vcelku levné – tedy v případě nafty pod kapotou. Je ale na čase říct i to, kolik za tyhle benefity Francouzi chtějí.

Začneme výbavou Active Pack, kde lze v tuto chvíli využít i osmiprocentního zvýhodnění, a tak se dostat na akční cenu 920 000 Kč. V případě výbavy Allure Pack je akční cena 984 400 Kč. Vrcholem nabídky je výbava GT, kde Peugeot nabízí zvýšené desetiprocentní zvýhodnění. A tedy akční cenu 1 039 500 Kč. Pokud bychom přece jenom dali přednost vozu Peugeot 5008 v benzínové motorizaci, v automatu, startují cena na částkách 874 000 Kč, 938 400 Kč a 994 500 Kč. Rozdíl oproti naftě tu je, ale ne až tak znatelný, aby se o ní nedalo zcela logicky přemýšlet.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora