Test Peugeot 208 GT: Malý městský vůz se slušným výkonem

Img 20230509 152342

Peugeot 208 můžete aktuálně pořídit ve třech variantách pohonu. S dieselovým motorem, se spalovacím benzínovým motorem, nebo jako e-208 s elektromotorem. Já testoval variantu benzinového tříválce 1,2 Pure Tech s výkonem 130 koní. A jak auto obstálo? Celkově víte, že Peugeoty mám v poslední době hodně rád, ale budu objektivní…

Neodolatelný styl

Jestli je někdo, komu se nové Peugeoty nelíbí, rád se s ním setkám a osobně promluvím. Ať už jsem testoval Peugeot 308, nebo poměrně nedávno Peugeot 408, každému se líbil. A jinak tomu nebylo ani u městského prcka s označením Peugeot 208. Vzhled ještě umocnil výbavový stupeň GT, díky kterému auto působí velmi mladistvým charakterem, se sportovně laděným stylem. Nízký karoserie, povedené křivky, delší kapota – to je recept, který funguje.

Výrazný modrý odstín, lesklé černé lemování blatníků a oken, kola z lehkých slitin s aerodynamickými prvky. Agresivní příď s velkou chromovanou maskou a ostrým pohledem. LED světlomety s kresbou lvích drápů. Kresba lvích drápů na zadních světlometech, dvojitá koncovka výfuku. Expresivní záď osazená dvěma spojlery, mající vliv na spotřebu i jízdní vlastnosti vozu. Přesně tohle jsou highlighty, které musí na 208 zaujmout na první pohled.

Foto: David Hampl

Technologie i-Cockpit

A zase ten i-Cockpit. Inovativní a za mě velmi povedené, až netradiční řečení interiéru. Jeho hlavní předností je, že na přístrojovou desku nehledíte skrz věnec volantu, ale přes volant. Ten je znatelně menší než v jiných autech, umístěný spíše níže. Když dobře nastavíte pozici volantu a sedadla, jenom těžko si budete zvykat na klasická konvenční, stále stejná řešení.

Peugeot 208 mi však v rámci svého i-Cockpitu nenabídl pouze inovativní přístup k pozici za volantem, ale i 3D přístrojovou desku s možností konfigurace, nebo velký desetipalcový HD dotykový displej. Trochu mi v autě chyběli povedená tlačítka i-toggles s možností konfigurace, které zde suplovalo 7 mechanických tlačítek Toggles switches, ke kterým se přidal ještě pruh dotykových tlačítek rychlého přístupu k vybraným funkcím vozu.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagen Multivan T7 s benzinovým dvoulitrem: Kde ostatní končí, tohle MPV teprve začíná

Celý interiér auta působí velmi minimalisticky, což je vzhledem k jeho velikosti jenom plus. Peugeot 208, ačkoliv jde o malé městské auto, působí velmi vzdušným a vcelku prostorným dojmem. Na zadních sedadlech bych ale přes celou republiku samozřejmě jet nechtěl, ale na těch předních, proč ne. Po správném nastavení sedadla jsem až zíral, kolik prostoru mám vedle sebe, nebo dokonce nad hlavou. Co bych ale vytkl, je velikost zadních dveří, protože nalézání i vylézání z vozu je celkem obtížné, řekněme nekomfortní. A to nemluvím třeba o potřebě umístit dvouletého potomka do dětské sedačky.

Foto: David Hampl

Benzín, nafta, nebo elektřina?

Peugeot 208 je k mání ve třech základních variantách. Jako elektromobil s označením e-208, nebo jako benzinový městský vůz. V tomto případě má pod kapotou tříválec PureTech 1,2 litru. Potom je tu ještě naftová verze s motorem BlueHDI a výkonem 100 koní. Ta je však k mání výhradně s šestistupňovým automatem a ve výbavě Allure. Jinak ne.

Vzhledem k charakteru auta považuji benzín za mnohem rozumnější volbu. I proto v ceníku (když pominu elektřinu) jasně dominuje. Benzinový tříválec může nabídnout tři výkonnostní variace, a to 75, 100, nebo vrcholných 130 koní (pouze v rámci výbavy GT). Dále může být spjatý s pěstistupňovým nebo šestistupňovým manuálem, či osmistupňovým automatem. Konfiguraci lze začít na výbavě Active a skončit až na vrcholu nabídky, na výbavě GT. Na to, že jde o malé městské auto, je z mého pohledu z čeho vybírat. Od opravdu líných, obyčejných variant, až po sportovně-zábavné provedení GT, které jsem si mohl zkusit ve svém testu.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagenu Amarok Aventura V6 4Motion – mocný vidlicový šestiválec a komfortní jízdní projev

Motor, který sedí

Tříválec 1,2 PureTech není pod kapotou Peugeotů žádnou novinkou. Když sáhnete výhradně po benzinové (ne-hybridní) verzi, tak se s žádným jiným motorem ani nesetkáte. No, popravdě, docela bych chtěl být u toho, jak tenhle motor táhne do kopce plně naložený a obsazený Peugeot 5008. Ale tyhle úvahy ponechme stranou. Já teď sedím ve voze Peugeot 208, v té nejvyšší motorizaci s výkonem 130 koní. A ta se pod kapotu tohoto malého městského auta skvěle hodí.

V tu chvíli z něho nedělá jenom městské přibližovadlo, ale i poměrně zábavný dopravní prostředek. Sportovně laděný styl auta tu není jen na oko, ale má i svůj význam. Jasně, Peugeot 208 v GT výbavě rozhodně není žádný hot-hatch, ale záruka určité dynamiky autu rozhodně nechybí. Negativum sice může přinášet ne úplně bystře a rychle reagující automat, ale když přepnete do režimu „M“, nastavíte režim Sport a použijete pádla pod volantem, je jízda příjemně zábavná a svižná.

Foto: David Hampl

Zároveň ale můžete zůstat v módu Normal nebo Eco, v kombinaci s automatem, který je slušnou a bezproblémovou volbou na běžné, klidnější přesuny. Ty se projeví i na spotřebě, kdy není nereálné aby na palubním počítači svítila hodnota 6 litrů na sto.

Při těch delších můžete trochu pociťovat spíše tužší nalazení podvozku. Tenhle fakt by měl vést k jasným úvahám, co vlastně chcete. Zda tužší zábavnější auto s příjemným výkonem a tužším naladěním, nebo měkčí, méně výkonné městské přesouvadlo na pár kilometrů. Na druhou stranu, absorpci drobných nerovností zvládá Peugeot 208 slušně. Větší díry ale už pocítíte.

Celkově potěší slušně provedené odhlučnění, při dálniční jízdě je sice aerodynamický hluk znatelnější, ale nic hrozného to není. Jízdu pro kterou je auto určeno, tedy město + okresky, hodnotím z hlediska hluku kladně. A to i z hlediska projevu motoru, který pokud ho nedržíte v extrémně nízkých otáčkách, pozitivně překvapil. Je, řekněme přijatelný, a i ve vyšších otáčkách můžu mluvit o s určitými výhradami o vcelku pozitivním zvukovém projevu, který doprovází výkon.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroënu C5 Aircross 2.0 Blue HDi EAT8 – nový zástupce kategorie SUV od značky Citroën

Základ ano, ale vrcholné GT?

Na závěr budu trochu polemizovat. Když vezmu úplný základ, výbavu Active s pětistupňovým manuálem a výkonem 75 koní, jsem v akční ceně na 369 000 Kč. Odtud to mohu směřovat dále, přes Active Pack, až k výbavě Allure. Kde už mohu mít stokoňový motor s osmistupňovým automatem. V nižším výbavovém stupni za 455 000 Kč, ve vyšším za 485 000. Pořád jsem pod hranicí 500 000 Kč, což považuji za slušné.

Foto: David Hampl

Skok do GT ale znamená navýšení ceny na 550 000 Kč u sta koní, na 580 000 Kč u 130 koní. I to by se snad ještě dalo tolerovat, být to verze „v plné palbě“. Když si ale v téhle verze přidáte třeba +18 tisíc za lak, +40 tisíc za kombinované čalounění, nebo třeba +25 tisíc za Pack Drive Assist Plus, ke kterému ještě musíte přidat +5 tisíc za systém sledování mrtvého úhlu… No, radši dále nepočítat.

Sto třiceti koňová verze GT, s našláplou výbavou, vypadá skvěle, dobře jezdí a udělá na vás dojem. Ale ta cena. Ta už přestává dávat smysl. Když Peugeot 208, tak jako stylové městské auto, řekněme do 500 000 Kč, s dostačující výbavou. To bude šlágr. Ostatně, víte, jaké bylo v roce 2022 nejprodávanější auto v Evropě? S prodanými 206 816 kusy ovládl první příčku žebříku Peugeot 208.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora