Digitální nástroj RoadSafe umožní řidičům vyhnout se skrytému nebezpečí. Využívá technologii online připojení zabudovaného ve vozech

Unnamed

Ať už jde o odvoz dětí do školy, cestu do práce nebo jízdu na velký nákup, všichni známe úseky, kde je za volantem potřeba zvláštní obezřetnost. Někdy je dokonce lepší se problematickým místům zcela vyhnout, chce-li mít člověk jistotu, že bezpečně dorazí do cíle.

Ford nyní vyvinul nový digitální nástroj „RoadSafe“, který upozorňuje řidiče na nebezpečná místa a úřadům poskytuje údaje, na jejichž základě lze rozhodnout o provedení dopravních opatření.

Inteligentní algoritmus zpracovává anonymizovaná data z několika zdrojů: vozidel vybavených online připojením, senzorů umístěných v okolí silnic a hlášení dopravních nehod. Z nich potom určuje místa s vyšším rizikem vzniku dopravní nehody a zobrazuje je na mapě.

Mohlo by vás zajímat:  Letní, zimní a celoroční pneumatiky – jaké jsou rozdíly?

„V každém městě jsou místa s vyšší pravděpodobností nehody, ať už kvůli nevhodně umístěnému značení, neopravenému výmolu nebo křižovatkám stavěným na mnohem slabší provoz, než jaký panuje dnes,“ říká Jon Scott, vedoucí projektu City Insights v rámci evropské sekce Ford Mobility.

Bezpečnější silnice pro všechny

Digitální nástroj „RoadSafe“ je vyvrcholením čtyřletého výzkumu Fordu, na jehož financování se podílelo několik britských institucí. Obsahuje různé vrstvy dat včetně historických údajů o dopravních nehodách a také algoritmus, který hodnotí nebezpečnost jednotlivých úseků veřejných komunikací na základě pokročilé datové analýzy. Úseky jsou označeny barevně podle míry rizika. Červená představuje nejvyšší pravděpodobnost nehody, žlutá nejnižší.

Mohlo by vás zajímat:  Zimní nafta zvládne jen -20 stupňů. A ne všichni ji v autě máme

Vozy vybavené palubním online připojením zaznamenávají údaje o brzdění, akceleraci a změnách směru, zatímco silniční senzory Vivacity sledují toky dopravních proudů. Za pomoci strojového učení jsou tyto senzory schopné rozpoznat události, které jen těsně neskončily nehodou, stejně jako analyzovat pohybové vzorce zranitelných účastníků provozu i vozidel bez online připojení. Všechna data jsou anonymizována a videozáznamy se likvidují přímo u zdroje, takže zvýšení bezpečnosti provozu není vykoupeno narušením soukromí.

Díky spojení údajů z automobilů a ze senzorů lze rozpoznat široké spektrum nebezpečných míst. Může se jednat o úseky, kde motorová vozidla projíždějí příliš blízko cyklistů, špatně umístěné autobusové zastávky či nevhodně navrženou infrastrukturu – typicky kruhové objezdy a křižovatky, které jsou pro řidiče matoucí či nepřehledné.

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen používá nové motory Euro 6 pro Golf Cabriolet

Firmám a správcům vozových parků může „RoadSafe“ pomoci optimalizovat pravidelné trasy nebo varovat řidiče, když se nacházejí v nebezpečném úseku. Systém je univerzálně aplikovatelný a škálovatelný pro menší obce i velkoměsta. Při větším rozšíření by mohl významně přispět ke snížení nehodovosti.

Aktuálně se nástroj testuje na území širšího Londýna a hrabství Oxfordshire. Do zkoušek je na dobrovolné bázi zapojeno vice než 200 osobních a lehkých užitkových automobilů.

V budoucnu by podobná technologie mohla sloužit i cestujícím v autonomních vozech. Ty by díky ní mohly předvídat nebezpečné situace s ještě větším předstihem a přizpůsobit tomu své chování v provozu.

Zdroj: TZ Ford
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora