V době, kdy jsme u nás v Československu seřizovali karburátory na svých „stodvacítkách“, nebo ještě lépe leštili chromy na žigulících, se nedaleko od našich hranic, v Mnichově, v závodním oddělení automobilky BMW začalo rodit cosi výjimečného, nadčasového a technicky dokonalého. Konkurence na tehdejších závodních tratích (a byl to především Mercedes) pochopitelně také neustále zlepšovala a vyvíjela nové a technicky dokonalejší komponenty, či přímo nová auta. Stejně tak i BMW, která aby splnila homologační podmínky pro skupinu A, musela zahájit sériovou výrobu svého sportovního modelu, i když omezenou na 5 000 kusů. BMW Motosport se „vrhlo“ do úpravy již tak vydařeného sériového modelu, jakým bylo BMW E30. Jednalo se tedy o první BMW M řady 3, resp. BMW M3 E30. Píše se rok 1986..
Opticky lze emtrojku snadno odlišit, vychází samozřejmě z kupé, ale karoserie je vyztužena a rozšířena. Jiný je i sklon zadního skla (skla jsou proti sérii lepená), víko kufru s „křídlem“ (plast), zadní i přední spoiler nárazníku a prahy. V interiéru nalezneme sportovní sedačky (vzadu pouze pro dva), sportovní volant a pozici nepotřebného analogového ekonoměru v přístrojové desce zaujal teploměr oleje. Zajímavost je řazení, jednička se v M3 E30 řadí jako dvojka a dvojka jako jednička.
Podvozek doznal také razantních změn, ramena náprav jsou hliníková v tvrdých silentblocích, náboje jsou z větší pětkové řady, připraveny pro pětidírové disky, posíleny jsou samozřejmě brzdy a auto stojí na 15´´ kolech.
První verze (nebo evoluce, jak chcete) byla osazena řadovým čtyřválcem 2,3 litru s 16 ventilovou technikou. Tento motor, jehož označení je S14 (přesněji S14B23), doslova miluje otáčky, což je dáno krátkým zdvihem pístu, kompresním poměrem 10,5 : 1, dvěmi vačkami s čtyřmi ventily na válec, čtyřmi samostatnými škrtícími klapkami a samozřejmě čtyřbodovým vstřikováním paliva (Bosch). Jeho potenciál deklarují hodnoty 147 kW (200 koní) při 6750 ot./min, točivý moment 241 Nm a omezovač nastaven na 7 300 ot./min. Při váze 1237 kg činila maximální rychlost 237 km/h a zrychlení z 0 – 100 km/h za 6,9 s. Pánové z BMW Motosport však skvěle nenaladili jen motor.
Zkušení závodníci i normální řidiči hodnotí jízdní projev první emtrojky jako snad nejhravější a nejlepší vůz klasické koncepce na projíždění zatáček řízeným smykem. Na druhou stranu neuvěřitelně dobře drží čistou stopu a na limitu je krásně čitelná. Přitom je velmi lehce ovladatelná a při řízení vyvolává pocit plné kontroly nad autem, řízení je přesné i přes posilovač lze velmi dobře vnímat dění pod koly. Tento téměř 25 letý vůz jakoby neztratil nic ze své mrštnosti a rychlosti a dokáže nejen zdatně sekundovat, ale i porážet některé dnešní konkurenční „hot“ modely své i vyšší třídy. Sice možná namítnete, že v přímce je dnes spousta rychlejších aut, ale síla M3 E30 je právě ve vyváženosti celku a v zatáčkách se teprve ukáže jeho síla.
Emtrojka se v průběhu výroby dočkala několika evolucí a změn. Nejdřív vznikla v roce 1988 verze M3 KAT s katalyzátorem a lehce sníženým výkonem na 195 koní. Připlatit se dalo za elektronicky regulovatelnou tuhost tlumičů. V témže roce vzniká verze cabrio, která je velmi vzácná, vzniklo jen 786 kusů. Výroba trvala do roku 1991. M3 EVO je posílená verze původní emtrojky na 220 koní (řízené vačky, zvýšení kompresního poměru), k mání byla i s katalyzátorem (215 koní). Rok 1990 znamenal několik změn, především šlo o motor, objem narostl na 2467 cm3 a výkon činil 238 koní (při 7000 ot./min), podvozek byl snížen o 10 mm, 16´´kola a bylo možno vybrat dvě barvy se sportovními linkami v náraznících (černá x červená a naopak). Vznikaly i verze mimo továrních úpravců, namátkou Lotech M3, kde na původní čtyřválec 2,3 l implantovali turbodmychadlo Garrett T4 (s úpravou kompresního poměru), plnící tlak dosahoval 1 bar. Výsledný výkon se dostal až na impozantních 350 koní.
BMW M3 E30 je dnes vysoce ceněný sběratelský kousek, který jakoby nestárne. Nadčasová technika a vynikající jízdní vlastnosti spolu s nestárnoucími klasickými tvary u emka funguje jako elixír mládí a mezi znalci se stal kultovní záležitostí. I dnes se na okruhu, nebo na nějaké „erzetě“ rozhodně neztratí, ba naopak – upoutá pozornost znalců, laiků a ostatních řidičů, kteří uvidí na emtrojce jen zadní světla (mimochodem jedno z mála dílů totožných s ostatními E30). Velkou mírou k tomu přispívá také fakt, že automobilka BMW si vždy zakládala, zakládá a bude zakládat na precizním zpracováním a vysokou kvalitou materiálů. Není divu, že původně zamýšlená série 5 000 kusů se rozrostla až na 18 000…
Fotografie: WorldCarFans, GermanCarFans