Automobilka Citroën je pro svoji nápaditost a extravagantnost jednotlivých vozů více než pověstná. Novinkový model C4 na avizovaný trend adekvátně navazuje a svého předchůdce (baculatý Cactus) tak střídá ve velkém stylu.
Citroën C4 jsme aktuálně vyzkoušeli s plně elektrickým pohonným ústrojím, tedy variantu s označením ë-C4. Tento tvarově originální vůz si tak vysloužil koncernový elektromotor o výkonu rovných 100 kW a velmi slušný udávaný dojezd dosahující hodnoty až 350 km.
Exteriér – tradičně kontroverzní a velmi nápaditý
Citroën novou C4 vysochal v duchu, který je pro tuto značku velmi typický. Jeho vnější vzhled je částečně inspirován historií, přesto je však inovativní, nápaditý a již tradičně celkem kontroverzní. Jeho základní tvary jsou pak tvořeny proporcemi, které zasahují do více automobilových segmentů.
Základem kompaktní hatchback se svojí robustností a vyšším postojem inspiroval v dnes tak oblíbené kategorii kompaktních SUV, pro vylepšení výsledného efektu tu navíc máme elegantní splývavou záď ve stylu karoserie coupé.
Architektura přední partie C4 nás pak nechává nahlédnout do budoucího vzhledu vozů značky Citroën. Nedávno odhalené snímky nové generace modelu C5 prozrazují, že právě tato partie vozu disponuje velmi obdobným členěním.
Vůz si zde ponechává svoji výrazovou rozdvojenost a vy i nadále nevíte, do kterých očí se mu máte dívat. Světla pro denní svícení jsou podtržena chromovanou linkou vycházející z loga automobilky. Tato partie však doznala výrazně užších proporcí kontrastujících s objemnými hlavními světlomety.
V rámci bočního profilu pak nejvíce zaujme kontrast mezi mohutnou spodní částí karoserie a elegantní lehkou linií střechy se splývavou zádí.
Samotná zadní partie nabízí nejvíce nápaditosti. Její mohutnost je adekvátní a pohledně dotváří celkově pozitivní dojem z vnějšího vzhledu vozu. Osobně však nejsem příznivcem pojetí zadních lamp. Jejich rozdvojení na mě působí zbytečně složitě, a proporčně ne zcela vzhledně.
Celkově vnější pojetí nové generace Citroënu C4 rozhodně chválím, zažít a pochopit její tvarování chce však nějaký čas. Její robustní a vyšší postoj kombinovaný s lehkým a dynamickým pojetím střešní partie působí ve výsledku velice elegantně.
Interiér – o poznání usedlejší
Ohromná nápaditost exteriéru se v pojetí samotného interiéru bohužel lehce vytrácí. Palubní deska vozu nabídne klasické tvary a tradiční členění. Její největší oživení probíhá v partiích okolo displeje palubního infotainmentu.
Ten je společně s výdechy klimatizace integrován do jednoho designového panelu s hravě zkosenými rohy. Samotný dotykový displej pak nabízí známé koncernové ovládání a lehce pozměněnou grafiku.
Digitální kaplička přístrojů před řidičem disponuje celkem skromnými rozměry, na druhou stranu jsou zobrazované údaje přehledné a dobře čitelné, chválím také designové podsvícení displeje, které vytváří elegantní prostorový efekt.
Středový tunel je v případě elektrického pohonného ústrojí vybaven ovladačem směru jízdy, který mě bohužel nebývale pil krev. Jeho ovládání je stran ergonomie naprosto v pořádku, stran fungování se totiž jedná o obdobu nového voliče automatické převodovky koncernu VW, tedy o malý ovladač, který posouváte jen vpřed nebo vzad.
U testovaného kousku však ovladač ne vždy poslouchal veškeré mé pokyny, samozřejmě jsem nejdříve hledal chybu na své straně (málo šlapu na brzdu?), ale ne, za celý týden jsme si neporozuměli. Samotná parkovací poloha a rekuperační brzda je pak naštěstí řešena klasickým tlačítkovým ovladačem, nikoliv další polohou v rámci avizovaného voliče.
Stran vnitřní prostornosti je na tom nová C4 opravdu dobře, a to díky bohatě dimenzovanému rozvoru. Na předních pozicích si tedy není na co stěžovat, zadní pozice pak disponují jistým výškovým limitem díky svažující se střeše. Chválím také velké množství odkládacích prostorů, zajímavostí je pak výsuvný „šuplík s držákem“, přímo před pozicí spolujezdce, pro uložení tabletu. Zavazadlový prostor nabídne slušných 380 litrů objemu a praktické dvojité dno.
Nabízené motorizace a elektrické pohonné ústrojí
Nová C4 je v nabídce jak s benzínovou, tak dieselovou pohonnou jednotkou. Benzín je zastoupen klasickým koncernovým tříválcem 1.2 PureTech, který je výkonově laděn na 100, 130 a 155 koní. Dieselová pohonná jednotka je v nabídce také jediná a tvoří ji přeplňovaná patnáctistovka 1.5 BlueHdi o výkonech 110 a 130 koní.
Další a námi aktuálně testovanou variantou je plně elektrifikované pohonné ústrojí. Elektrická C4 je osazena koncernovým „soukolím“, které se skládá z elektromotoru o výkonu rovných 100 kW a točivým momentem dosahující hodnoty 260 Nm. Dále tu máme baterii o kapacitě 50 kWh, která je velmi chytře rozložena v podlaze vozu.
Papírově nám automobilka slibuje dojezd až 350 km. Realita je však tradičně lehce odlišná a závislá na mnoha faktorech.
Doznívající zimní období není pro elektromobil a jeho spotřebu úplně ideální. Výrobcem udávané kombinované spotřeby 18,3 kWh/100 km se nám tedy docílit nepodařilo a pohybovali jsme se okolo hodnot lehce přesahujících 20 kWh/100 km, které odpovídají dojezdu okolo 220 km.
Elektrická C4 je stále převážně městským elektromobilem s výkonností, která je pro toto prostředí více než adekvátní. Nečekejte tedy žádné „kopance“ při prudkém sešlápnuti plynu, ale plynulý příliv výkonu a kontinuální zrychlení vozu. Vůz zvládá stovku za 9,5 sekundy a maximální rychlost má omezenou na 150 km/h, tedy ani na dálnici vás stran výkonu nebude nikterak výrazně omezovat.
Samotné dobíjení díky systému teplotního managmentu umí být i docela rychlé. Elektrická C4 stejně jako jeho koncernový sourozenci umí dobíjet výkonem až 100 kW, při kterém se 80% kapacity nabije za cca 30 minut. Vůz je dále vybaven třífázovou palubní nabíječkou o výkonu 11 kW. Domácí WallBox tedy vůz nabije za cca 5 hodin, s klasickou domácí zásuvkou je to již o poznání horší, zde si počkáte cca 31 hodin.
Jednou z výhod elektromobilů je krásně tichý jízdní projev, nová ë-C4 k této výhodě navíc přidává i velmi komfortní podvozek. Avizovaného komfortu je zde docíleno díky přítomnosti tlumičům s hydraulickými dorazy. Měkce naladěný podvozek podporuje i příjemně nastavený posilovač řízení.
K dispozici je také trojice jízdních režimů. Klasický režim NORMAL, doplňují režimy SPORT a ECO. Ve sportovním režimu vůz nabídne více výkonu, rychlejší reakce na plynový pedál, nebo tužší řízení. Režim ECO je pak naprostým opakem, vůz je znatelně vlažnější na povely plynového pedálu, je méně výkonný a sáhne vám i do samotné klimatizace.
Závěrem
Francouzská automobilka Citroën byla vždy velmi nápaditá a svoji extravagantnost se nikdy nebála zrcadlit do tvarování svých modelů. Novinkový Citroën C4 pak razí, minimálně stran vnějšího vzhledu, stejnou teorii. Až jistý časový odstup ukáže, jak úspěšné bude jeho originální tvarování a jak na něj uslyší čeští zákazníci. Já osobně mu za jeho odvážný přístup rozhodně fandím.
Jeho extravagantní exteriér je navíc velmi pozitivně doprovázen komfortním jízdním projevem, který byl v případě testovaného kousku navíc podpořen tichým elektrickým pohonem. Koncernové elektrické „soukolí“ nabízí na dnešní poměry celkem slušné parametry spotřeby a kapacity baterie, se kterými se se zcela logicky pojí akční rádius vozu. Volba pohonného ústrojí je pak jen otázkou priorit, model C4 je samozřejmě k dispozici i s avizovanými klasickými spalovacími motorizacemi.
K dalším neodmyslitelným pozitivům nové C4 patří také rozumné pořizovací ceny. Základní C4 LIVE s benzínovou dvanáctistovkou a šestistupňovým manuálem pořídíte v rámci akční ceny již od 369 900 Kč včetně DPH. Základní nafta s šestistupňovým manuálem a výbavou FEEL startuje na 464 900 Kč včetně daně. A nakonec i na poli elektromobility je jeho pořizovací cena celkem příznivá. Výbavový stupeň LIVE PACK je k dispozici již od 799 900 Kč včetně DPH.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora