Test Alfa Romeo Giulia: Nespoutaná italská kráska se sportovním srdcem

Img 20210315 160314

Pod pojmem Itálie si nemusíme představit jenom strastiplnou cestu na letní dovolenou v po střechu naplněném italském kombíku. Itálie je synonymem i pro mnohem příjemnější a zajímavější věci. Je to také móda, skvělá kuchyně a v neposlední řadě smysl pro dokonalost, pokud jde o design. A jedním z hlavních zástupců této italské dokonalosti a preciznosti nemůže být žádná jiná kráska, než Alfa Romeo Giulia, která se na týden usídlila v naší redakční garáži – tedy, moc času v ní nezůstala, jelikož by byl hřích nechat tohle auto jen zaparkované.

Dokonalý italský design

I když nejste přímo příznivci automobilového designu, vozy Alfa Romeo musíte poznat na první pohled. A to podle jejich charakteristické trojúhelníkové masky chladiče. Ta sice působí velmi originálním dojmem, ale nese s sebou jedno hlavní negativum – ne úplně optimálně umístěnou registrační značku. Na rovinu říkám, že mít toto auto jako své vlastní, jezdím bez přední „espézetky“, která tu celkovou krásu jenom narušuje.

Zdroj fotografie: Vlastní fotografie autora / David Hampl

Připomeňme, že Alfa Romeo Giulia prošla v rámci modelového roku 2020 faceliftem. Proč to zmiňujeme? Protože žádná výrazná nepřišla – ostatně proč také? Vůz si stále zachovává svou eleganci a styl, tak není důvod zbytečně experimentovat u něčeho, co funguje a stále působí velmi moderním dojmem. Stačí se na chvíli zastavit a kochat se – čistými vyváženými tvary a liniemi, elegantní siluetou zajišťující perfektní aerodynamiku vozu, i širokou škálou detailů jako třeba skvěle vypadající červené brzdové třmeny, které jsou skrz hliníkové ráfky s nízko profilovými gumami skvěle viditelné.

Výtka v tomto případě může směřovat snad jen k předním blatníkům, kde se na obdiv leskne nápis „Super“. Ten nemá naznačovat, že Alfa Romeo Giulie je super (i když ona skutečně je), ale jde o označení výbavového stupně. Toto zobrazené pojmenování však působí lehce úsměvným dojmem a rozhodně bych lobboval za to buď změnit tento styl označení, nebo se zaměřit spíše na decentnější vyjádření.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagenu Transporter 6.1 Kombi – povedená modernizace aktuálně v základním provedení

Elegantní a zároveň praktický interiér

Interiér Alfy Giulia v souvislosti s faceliftem doznal změn podstatně více. Úpravy se dočkal především 8,8palcový infotainment, který funguje na principu takzvaných Widgetů, díky kterým si lze snadno nastavit vlastní domovskou obrazovku se seznamem oblíbených záložek. Ovládat ho lze i pomocí praktického kolečka na středovém panelu, což je během jízdy nejenom podstatně pohodlnější a bezpečnější, ale není nutné s sebou neustále vozit hadřík z mikrovlákna pro odstranění otisků z obrazovky, které by narušovaly celkovou krásu interiéru.

Zdroj fotografie: Vlastní fotografie autora / David Hampl

Další displej najdete také v přístrojovce, která si však zachovává také kousek osvědčené klasiky v podobě standardních analogových budíků – tedy otáčkoměru a rychloměru. Klasické ovládání pomocí tlačítek vás čeká i v případě nastavování teplotního komfortu, stejně jako v případě zapnutí různých asistentů typu adaptivního tempomatu, nebo systému držení v jízdním pruhu. Tyto tlačítka najdete v levé části volantu, kde je také tlačítko pro nastartování a zhasnutí motoru. Zde chválím toto velmi praktické umístění, jelikož bezklíčový start má být především o komfortu a tlačítka namísto klasických spínacích skříněk tomu moc nepomáhají. Zde však stačí nasednout a bez nějakého naklánění a hledání tlačítka ho máte přesně tam, kde je potřeba.

Velmi působivá barevná kombinace dokáže skvěle podporovat celkovou eleganci, které však v žádném případě neustoupila praktičnost interiéru. Zajímavá je kromě jiného třeba přihrádka na telefon schovaná u loketní opěrky, která funguje zároveň jako bezdrátová nabíječka. Svůj vzhled si zachovala řadicí páka, v jejíž spodní části je povedeně vyobrazena italská trikolóra. Právě tato oblast středového panelu je doplněna dalšími analogovými tlačítky, jako je měnič jízdních režimů, ovládání rádia a další.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Superb Sportline 2.0 TSI 4x4 DSG – umět vystoupit z řady

S naftou pod kapotou

Testovaná Alfa Romeo Giulia, v již zmíněné výbavě Super nabízí pod kapotou naftový motor 2.2 JTD. Tento čtyřválec disponuje výkonem 190 koní a točivým momentem 450 Nm. Zatímco parametrům, díky kterým auto zrychlí za 7,1 sekundy, není co vytknout, projevu motoru bohužel ano. Bude potřeba si dlouho zvykat na to, že hluk motoru je výraznější, než byste čekali. Zvláště když se rozhodnete Giulii trochu šlápnout na krk, vás překvapí jeho výraznější hlučnost. Ne ta příjemná, kdy chcete při sportovnější jízdě pořádně slyšet burácet motor, ale spíše nepříjemně pronikající do kabiny, což není úplně to, co by dokonalý dojem ze sportovní jízdy podporovalo. Jinak je ale Giulia odhlučněna velmi povedeně a při běžném dálničním tempu ukazuje, že s ní není problém pohodlně cestovat i na delší vzdálenosti.

Zdroj fotografie: Vlastní fotografie autora / David Hampl

Kráska se sportovním srdcem

Jakmile si na nepříjemnosti s hlukem motoru zvyknete, přichází na řadu to, proč si auto zamilujete (a proč i ten motor odpustíte). Dynamicky autu není co vytknout, řazení je celkem přesné a rychlé – tedy pokud nejde o nízké městské rychlosti, kde si auto občas dost nepříjemně poskočí. Když se ale s Alfou vydáte na klikaté okresky, zažijete ten správný pocit blaženosti. Navíc, řazení lze mít plně ve svých rukách díky pádlům (ano, opravdu velkým pádlům) pod volantem. To sportovní dojem nejenom podporuje co do designu, ale hlavně máte jistotu, že při soustředění-se na samotnou jízdu pádlo hrabě nahmatáte i v různých polohách svých rukou.

Mohlo by vás zajímat:  MINITEST Subaru Forester 2.0D-L Comfort - Milý Ježíšku...

A potom je tu podvozek navržený pro pohon zadních kol. Jestli je něco, co přesvědčí o dokonalosti tohoto auta, je to právě on. Ke skvělým jízdním vlastnostem přispívá zavěšení Alfa Link, stejně jako dokonalá rovnováha díky rozložení hmotnosti 50/50, což přináší doslova nekompromisní jízdní dynamiku. Když se rozhodnete projet zatáčku doslova na hraně svých možností, Giulia vám ukáže, že má ještě značné rezervy a zatímco v jiných autech už začínáte výrazně rozšiřovat zornice s náběhem strachu, Alfa si je tak dokonale jistá, že zjistíte, že hrana možností tohoto auta je ještě o pořádný kus dál, než jste si mysleli. A právě tohle dělá z vozu Alfa Romeo Giulia symbol dynamické, jisté a zábavné jízdy.

Zdroj fotografie: Vlastní fotografie autora / David Hampl

I když charakteristika podvozku a tužší naladění tlumičů předurčuje tohle auto spíše k blbnutí na okreskách, tak jak bylo zmíněno, nijak vás nezklame ani při běžných cestách. Pro toho, kdo chce hledět i na spotřebu, bezpečnost a nepotřebuje se nikam hnát, je zde výběr ze tří jízdných režimů, originálně pojmenovaných jako DNA. Tedy Dynamic, Normal a All Weather.

Italská dokonalost

Elegantní vzhled, sportovní srdce, až neuvěřitelný podvozek a skvělé jízdní vlastnosti. Přesně taková je Alfa Romeo Giulia. Ano, má své mouchy a především hlučnost naftového motoru je tou největší. Ale… Klady v tomto případě jasně převažují a po prvních pár kilometrech si uvědomíte, že není důvod řešit malichernosti a to auto i přes některé problémy milujete. Nebo půjdete cestou jistoty a místo nafty sáhnete po benzínu – kde pokud jste hodně nároční, můžete sáhnout i po Alfa Romeo Giulia QV s výkonem 510 koní.

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora