V roce 1993 přijelo na trh auto, které navždy změnilo vnímání kategorie těch nejmenších aut a dokázalo vrátit Renaultu zašlou slávu. O kom mluvím? Přece o Twingu, které letos slaví dvacáté výročí od uvedení na trh. Pojďme si při této příležitosti připomenout jeho příběh.
Vše začalo již začátkem osmdesátých let. Renault potřeboval nástupce kultovního modelu 4, který se vyráběl již od roku 1961. V projektu VBG se během několika let povedlo vytvořit mnoho prototypů (Z v letech 1981-83, X49 v letech 1981-82, X44 v letech 1983-84 nebo X45 v letech 1984-85). Základním zadáním bylo vytvořit auto, které bude levnější než tehdejší nejmenší modely značky (R5, Clio) a zároveň s nimi nebude soupeřit.
Po několika návrzích přišel v roce 1986 model W-60 italského designéra Marcella Gandiniho, který odpovídal zadání. Jenomže Renaultu v té chvíli došly na projekt peníze a tak ho šéfové automobilky uložili k ledu. O jeho obnovení se postaral designér Patrick Le Quément, který dokázal projekt městského automobilu, nyní již pod názvem X-06, znovu uvést do chodu. Pro začátek dostal Le Quément do ruky dva modely 1:1 – jeden byl návrh od Marcella Gandiniho, který měl ostré linie, druhý pocházel z návrhů Gastona Jucheta a jednalo se o hatchback se zaoblenými tvary.
Le Quément měl od začátku jasnou vizi. Chtěl vytvořit kompaktní prostorné auto, které bude mít zapamatovatelný interiér i exteriér, což z něj udělá ikonu, nejen běžný dopravník. Jistě tak uhodnete, který projekt si nakonec vybral. Tuto svou vizi předal svým podřízeným – Jean-Pierre Plouéovi, který měl na starosti vnější design, a Gérardu Gauvbrymu, který měl na starosti design interiéru. Sám však rozhodl, že auto bude mít větší rozchod předních kol než Clio, kola v rozích karosérie a přední část ve stylu žáby.
Finální design byl dokončen v roce 1988 a i když se prezidentovi společnosti, Raymondu Lévymu, model moc líbil, shledal ho velmi odvážným a kontroverzním a již podruhé celý projekt poslal k ledu. Zklamaný Le Quément se však nehodlal vzdát a naspal Lévymu dopis, ve kterém ho nejspíše přesvědčil na tolik, že i podruhé dal malému autu zelenou. Výsledek? V roce 1992 se na pařížském autosalonu poprvé objevilo městské auto s trojicí dveří a jménem Twingo. Název Twingo se skládá ze slov „Twist“, „Swing“ a „Tango“, což mělo za cíl ještě podtrhnout hravost automobilu.
Výsledek byl fenomenální. Podle průzkumů se 20% návštěvníků přišlo na autosalon podívat právě kvůli 3,4 metru dlouhému Twingu. Úspěch podtrhává také 2240 objednávek jen během výstavy.
A čím vlastně Twingo tak zaujalo? Samozřejmě to byl hravý a velmi povedený design. „Vajíčkovitý“ tvar karosérie, přední část, která skutečně připomínala žábu nebo velmi výrazné barvy karosérie. Co si budeme nalhávat, design prodává a žena má při koupi auta slovo až v první řadě… Navíc vzhled nezestárnul ani na sklonku života, v roce 2007. Dokonce ani facelifty v letech 1988, 2000 a 2004 se na něm nějak zásadně nepodepsaly. Tak nadčasové tvary karosérie má…
Ale nebyl to jen design, který zaujal. Interiér nabízel a ještě stále nabízí na městské auto neuvěřitelně mnoho prostoru a díky zadním polohovatelným a posunovatelným sedadlům se k prostoru přidala ještě skvělá variabilita. Twingo se navíc stalo průkopníkem digitálních budíků místo klasickým analogových. Na vrcholu středového panelu se tyčil malý displej, který se skládal z rychloměru, palivoměru, hodin a počítadla kilometrů. Facelifty se na interiéru podepsaly přece jen víc – v průběhu let dostalo Twingo nový volant, kvalitnější materiály nebo novou středovou konzoli a více bezpečnostních prvků. Základ byl ale vždy stejný.
Pod kapotou se vystřídala trojice benzínových motorů se čtveřicí válců. První v nabídce byla dvanáctistovka o výkonu 40 kW. Tu nahradila v roce 1996 jedenáctistovka s o 3 kW vyšším výkonem. Na sklonku roku 2000 se pod kapotu dostala nejsilnější „dvanáctka“ s šestnácti ventily a výkonem 55 kW. O přenos výkonu se starala manuální pětistupňová převodovka. V roce 1994 se k manuál přidal také poloautomat, který byl v roce 2001 nahrazen modernějším automatem s názvem Quickshift.
Kromě běžných hatchbacků existuje také množství odvozených verzí. Twingo bylo nabízeno ve dvoumístné verzi Van, existuje také sportovní prototyp Coupé Prototype z roku 1995 nebo elektrický prototyp z roku 2006. Na trh bylo uvedeno i mnoho limitovaných edic – Kenzo v letech 1995 a 2004, „módní“ Benetton v roce 1996, stylová verze Elite Agency v roce 1997, „exotický“ Oasis v roce 2003, Jade v roce 2006 a konečně Collector v roce 2007, což byla poslední edice Twinga.
Výroba první generace byla ukončena v roce 2007 a počet vyrobených kusů se zastavil na více než 2,4 milionech. Kromě Francie se Twingo montovalo i v Uruguayi, kde výroba skončila v roce 2002 a v Kolumbii, kde se Twingo vyrábělo až do minulého roku.
Ještě během výroby se na pařížském autosalonu v roce 2006 představil koncept druhé generace Twinga. Sériová podoba na sebe nenechala dlouho čekat a už za půl roku v Ženevě manažeři Renaultu odhalovali druhou generaci tolik populárního modelu. Druhá generace oproti jedničce povyrostla, zmohutněla a také ztratila kouzlo jedinečnosti. Z Twinga se stalo tuctové městské auto, které už nelákalo na roztomilý kukuč. Výborné využití vnitřního prostoru, jako i několik vtipných detailů interiéru a centrální přístroje autu zůstaly.
Pod kapotou se poprvé v historii modelu objevil diesel, konkrétně čtyřválec 1.5 dCi o výkonu 47 nebo 62 kW. Na výběr samozřejmě byly, a vlastně stále ještě jsou, i benzínové motory. Z počátku to byly čtyřválce se shodným objemem 1.2 o výkonu 43, 55 nebo přeplňovaných 74 kW, po modernizaci se Twingo nabízí se čtyřválcem 1.2 o výkonu 55 kW, přeplňovanou 1.2 TCe o výkonu 75 kW a diesely 1.5 dCi o výkonu 55 a 63 kW. Specialitou jsou verze RS (1.6 o výkonu 98 kW) a Gordini, který byl nejprve dostupný pouze v kombinaci s „šestnáctkou“ o výkonu 98 kW, později se jako paket rozšířil i na další verze.
Zmiňovaná modernizace přišla v roce 2009 a kromě upravené motorové palety přinesla i nový vzhled exteriéru, upravený interiér, lepší výbavu a upravenou cenu. Ani této verzi se však nepovedlo dosáhnout alespoň na kousíček popularity první generace Twinga.
I druhá generace existuje v mnoha limitovaných edicích. Jmenujme například modely Nokia, Night & Day, Rip Curl, Dolce Vita, Miss Sixty, Mauboussin nebo RS RB7. Kromě nich můžete dostat i závodní verze R1 a R2.
Letošní rok se nese ve znamení čekání na třetí generaci Twinga. Jak by mohla vypadat částečně naznačují elektrický koncept Twin’Z a sportovní Twin’Run. Novinka bude stát na platformě vyvinuté ve spolupráci s Daimlerem a nabídne motor vzadu a pohon zadních kol… Dokáže ale navázat tam, kde první generace v roce 2007 přestala?
##Twingo_2##
##Twingo_1##
##Twingo_4##
##Twingo_3##
Zdroj: Renault, carbodydesign.com