Ztráta výkonu je u aut celkem běžná. Co ji způsobuje?

Speedometer 653246 960 720[1]

Když se rozhodnete koupit si nový, nebo zánovní vůz, můžete se těšit na výkon, který je udaný i v jeho technickém průkaze. Postupem času však může dojít k tomu, že výkon auta bude klesat. Jako by se koně pod kapotou postupně rozutekly pryč. Není to nic neobvyklého a čím je auto starší, tím může být pokles výkonu znatelnější. Proč se tak děje a jaký je výčet těch hlavních důvodů? Na to se podíváme společně.

Vzduchový filtr

Bez vzduchu nebude motor nikdy fungovat tak, jak by měl. Postupem času dochází k tomu, že se vzduchový filtr stále více ucpává, což má za následek to, že skrz něho prochází stále méně vzduchu. A to může být pro motor, tedy o celkový výkon problém. Na druhou stranu právě toto je věc, kterou dokážete sami ovlivnit. Ne náhodou je doporučována výměna daného filtru v pravidelných intervalech – nejlépe spolu s olejem. Kdo to však nedělá, ten se možná dost často diví, co je s autem za problém. Přitom stačí jednoduchá výměna a koně budou tam, kde mají být.

Katalyzátor

Podobná situace, jako v případě filtru. I zde mají vliv na ztrátu výkonu nečistoty. Tentokrát mluvíme o těch, které zůstávají v katalyzátoru. Vlivem toho nemohou výfukové plyny z motoru pryč tak, jak by se očekávalo. Vhodná je nejlépe jeho výměna, která může zaručit, že vůz bude mít po řadu následujících let opět takový výkon, jaké se od něho očekával.

Mohlo by vás zajímat:  Audi ukazuje cestu do budoucnosti digitalizací osvětlení

Výfuk

Podobný problém, jako v případě katalyzátoru. Jenom s tím rozdílem, že zde mluvíme o ucpávání celého výfukového systému, čímž se výrazně snižuje jeho průměr a tedy i množství výfukových plynů, které projdou. I toto může mít vliv právě na výkon vašeho vozu. Možnou pomocí je nebát se a čas od času pořádně sešlápnout plyn. Jak se lidově říká, takzvaně vymést pavouky z výfuku. Nečistoty tak přirozenou cestou obejdou. Není to sice příliš ekologické, jelikož zůstanou v přírodě, ale s ohledem na výkon je dobrý tip.

Vstřikovače

Zde se problém týká primárně naftových motorů. Takže u těch benzinových můžete být v podstatě v klidu. Pokud jsou vstřikovače ucpané, nejde do motoru tolik paliva, kolik by se pochopitelně očekávalo. Vlivem toho motor nemá takový výkon, který by měl být. Možností zlepšení výkonu je buď výměna vstřikovačů, nebo používání aditiv, které mohou mít vliv na jejich vyčištění. Jako vhodná prevence se zde pochopitelně hodí snaha o používání co možná nejkvalitnější nafty.

Palivová pumpa

Ani zde není řešení problému až tak jednoduché, jak by se mohlo očekávat. Podobně jako u katalyzátoru nebo vstřikovačů paliva je nejefektivnější řešení spojeno s výměnou. Důvodem, proč motor ztrácí výkon je to, že palivový pumpa již nedokáže vyvinout takový tlak, jako tomu bylo v době, kdy bylo auto nové. Tlak výrazně klesá a to se projevuje na výkonu, který ve vyšších otáčkách již není takový, jak se očekává. Vliv na to má jednoduchá věc – a to únava materiálu, jelikož málokterý stroj dokáže dodávat dlouhodobě stoprocentní výkon.

Mohlo by vás zajímat:  Baterka v elektromobilu na pronájem. Čínská značka plánuje revoluci

Ventily

Takzvané zakarbonování je tím problémem, který máme v souvislosti se ztrátou výklonu motoru na mysli. Pokud jde o starší automobil s přímým vstřikováním paliva, tak se dá celkem s jistotou očekávat, že ztráta výkonu bude spojena i s touto částí. Jednoduše proto, že zde dojde ke snížení komprese. Pokud chcete působit preventivně, je dobré motor občas pořádně vytočit a šlápnout mu na krk. Dojde k vyšší teplotě, která může zajistit, že drobné usazeniny budou spáleny. A nebo je tu ještě řešení číslo dvě, které je spojeno s tím, že si pořídíte automobil s nepřímým vstřikováním paliva. Zde tento problém pochopitelně nehrozí, jelikož palivo zde jde přes ventil.

Svíčky

Zatímco výše jsme psali o problému naftových motorů, nyní se zase musíme podívat na ty benzinové. Jak je vidět, každý konkrétní typ má něco. Zde mluvíme o problému, který způsobují staré svíčky. Časem dojde k tomu, že svíčky už nefungují tak, jak by měly. Jiskra zeslábne až tak, že se to může podepsat právě na samotném výkonu motoru. A odpovídající řešení? Základem je pravidelná výměna svíček, podle předepsaných intervalů. Pokud auto kupujete ojeté, doporučíme výměnu realizovat ihned po koupi.

Olej

Jak nekvalita oleje, tak i jeho pozdní výměna má vliv na to, že auto nemá takový výkon, jaký by mělo mít. Nejde však jenom o to, že olej vyměníte a vše je hotovo. Dlouhodobá jízda na vyjetý olej může způsobit to, že so objevují usazeniny ve spalovací komoře. Na to může začít reagovat elektronika, a tak dojde k tomu, že se bude snižovat výkon motoru. Takže jestli o něj nechcete přijít u svého vozu, je dobré myslet na to, že olej by měl být měněn nejenom v rámci předepsaných intervalů, ale také by mělo docházet k tomu, že olej by měl být používaný co možná nejkvalitnější.

Mohlo by vás zajímat:  Audi, průkopník vyspělé osvětlovací techniky, přináší novou generaci technologie OLED

Lanko plynu

Na první pohled se to může jevit jako drobnost, ale i ta může mít vliv na to, že vašemu vozu bude klesat výkon. Tedy vozu, který už je skutečně starý a kde se k ovládání škrtící klapky skutečně ještě používalo lanko. Ačkoliv jsou používána lanka ocelová, vlivem pravidelného používání a vlivem zubu času dojde k tomu, že se lanko protáhne více, než dříve. Poté dochází k jednoduché situaci. Tím, že je lanko delší než by mělo být, nedochází k tomu, že se škrtící klapka otevře tak, jak by měla. A tak je výkon nižší. Naštěstí však musíme říci, že mluvíme nejenom o skutečně starých autech, ale musíme říci i to, že výměna takového lanka není zase až tak nic složitého, a tak lze tento problém také celkem snadno vyřešit.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora