Jde o starou známou „kouli“, kterou by měli vzít zavděk všichni, kdo se pravidelně či nepravidelně potýkají s nutnou přepravou větších nákladů. Na mysli máme ty, jež se do běžných úložných prostor vašeho vozu zkrátka nevejdou. A samozřejmě nesmíme zapomínat ani na majitele karavanů.
Pro začátek je třeba vědět, zda má váš vůz tažné zařízení ve své výbavě už od výroby nebo ne (ne vždy se totiž např. při nákupu od jiného majitele „dochová“). A kde to zjistit? Samozřejmě v technickém průkazu vozidla, a to hned vedle velikosti kol apod. Pokud tento údaj chybí, pak nezbývá, než si pořídit „kouli“ zbrusu novou.
Na co si dát pozor?
Zejména na nákup prověřeného výrobku. Je absolutně nezbytné, aby splňoval jak českou, tak i evropskou homologaci. Hledejte normu 94/20/EHK 55, jejíž hodnoty musí být na každém tažném zařízení vyznačeny.
Záleží jen na vás, zda chcete nechat provést montáž odborníky (v takovém případě je součástí celého procesu i tzv. typový list) nebo zda si vše obstaráte vlastními silami. U druhé možnosti je však poté vhodné navštívit stanici technické kontroly a nechat si za menší poplatek vše zkontrolovat. A pak už zbývá jen zapsání vámi provedené úpravy na dopravním úřadě.
Pevné, odnímatelné nebo otočné? Možností je mnoho
Začneme nejjednodušší variantou. Jestliže si pořídíte pevné provedení, získáte kulovou hlavici trvale připojenou k vašemu vozu. Tyto varianty bývají co do ceny nejvýhodnější a pokud se potýkáte s přepravou těžkých nákladů často, pak rozhodně není nad čím uvažovat.
Měli byste vědět: U moderních typů vozů může nastat nepříjemná komplikace, a to v případě parkovacího asistenta, který „kouli“ na autě jednoduše detekuje jako překážku. Pokud tedy tuto možnost při používání automobilu využíváte, vyplatí se poohlédnout po jiném typu tažného zařízení.
Další možností je odnímatelná konstrukce. Ta může být páková, ruční a automatická. První dvě varianty se hodí spíše pro příležitostné použití. Vynikají zejména nižší cenou, ovšem oproti automatické verzi je jejich používání přece jen o trochu složitější. Naopak automatické verze vám umožní tažné zařízení libovolně snímat a nasazovat podle potřeby, a to v libovolné frekvenci.
A toužíte-li po luxusu, pak byste určitě neměli minout otočné řešení. Nabízí špičku v oblasti pohodlí a komfortního provozu. K použití jsou tato tažná zařízení připravena prakticky okamžitě a hodnotu vašeho vozu znásobí nejenom po užitné, ale také po estetické stránce.
Pojmy, se kterými byste se měli před nákupem seznámit
Ale vraťme se ještě na chvíli k technickým specifikacím. Začneme u svislého zatížení. To vyjadřuje hodnotu vertikální síly, jež přímo působí na kulovou hlavici vámi zvoleného modelu. Při výběru proto nahlédněte do svého technického průkazu a přesvědčte se, že vámi zvolený výrobek odpovídá parametrům vašeho vozidla.
Dalším důležitým bodem je přípojná hmotnost. Tou máme na mysli hmotnost, jíž lze k tažnému vozidlu připojit. Záleží tedy na vás, jak velké náklady chcete přepravovat. Maximální povolenou přípojnou hmotnost však opět hledejte v technických specifikacích vozidla.
A co užitečné zatížení konstrukce, jež se v popisech tažných zařízení také často objevuje? To vám poslouží jako základ pro nezbytný výpočet přípustného zatížení tažného zařízení. Jeho hodnota odpovídá srovnávací síle oje. Tuto hodnotou najdete uvedenu na typovém štítku vybraného modelu.
A co z toho tedy vyplývá? Předem si promyslete, jak velké náklady chcete svému novému tažnému zařízení svěřit. Pamatujte si, že nikdy není dobré jít „na hranu“, raději si pořiďte zařízení o něco lepší, které plně nevyužijete než naopak. Opačná varianta vám totiž může přinést potíže při kontrole od policie i během krizových situací. U přetíženého tažného zařízení totiž může dojít k poškození konstrukčních prvků, případně se může od vašeho vozidla přímo odtrhnout. A to byste určitě nechtěli.