Zimní nafta zvládne jen -20 stupňů. A ne všichni ji v autě máme

Petrol 996617 640

I když se dá současná zima považovat za mírnou, neznamená to, že bychom měli zanedbávat hlavní pravidla spojená s tankováním. Pokud máte naftový vůz, jistě jste se setkali s obavami, zda může nebo nemůže dojít k zamrzání nafty. Jak to tedy je? Co bychom měli mít v nádrži a co tam většina lidí nemá? Podívejte se.

Čtyři kategorie nafty

Aktuálně se nafta dělí do tří kategorií, které čerpáme podle aktuálního období. První kategorií je takzvaná letní nafta, která je dostupná v období od 15. dubna do 30. září. Jedná se o takzvanou naftu třídy B, která má filtrovatelnost kolem 0 stupňů Celsia.

Mohlo by vás zajímat:  Ploutve na vozech budou obsahovat i mikrofony. Pomohou zahraňovat životy

Na podzim přichází takzvaná přechodová nafta neboli nafta třídy D, která je na čerpacích stanicích dostupná od 1. října do 15. listopadu. Ta už má filtrovatelnost do – 10 stupňů Celsia.

Když nastane zima, je na čerpacích stanicích dostupná takzvaná zimní nafta neboli nafta kategorie F, která má filtrovatelnost -20 stupňů Celsia. Zde přímo navážeme ještě na kategorii čtvrtou, kterou je takzvaná arktická nafta, která už má filtrovatelnost -32 stupňů. Ne všude ji však můžeme natankovat.

Co se s naftou v nádrži stane?

Benzinové stanice jsou tedy na zimní období víceméně připravené. Je sice pravdou, že teploty v ojedinělých případech mohou klesnout pod -20 stupňů Celsia, ale to neznamená, že v tu chvíli dochází k zamrzání nafty. Pouze se s klesající teplotou snižuje její filtrovatelnost, tedy průchodnost palivovým filtrem. I při minus dvaceti můžeme bez problémů nastartovat i jet, jenom jsou vlastnosti nafty pod touto mezní teplotou o něco horší.

Mohlo by vás zajímat:  BMW dále vylepšuje laserová světla

Na problém si zadělávají samotní řidiči

Ty můžeme zařadit do několika kategorií. První jsou ti, kteří jezdí jenom minimálně. U nich může být riziko, že ve své nádrži klidně mohou mít naftu přechodovou podzimní, nebo dokonce i naftu letní. U ní klesá filtrovatelnost už v tomto počasí, kdy je kolem nuly.

Druhou kategorií jsou řidiči, kteří se v době nízkých cen zásobily a nyní si přečerpávají naftu do svého vozu ze svých kanystrů, nebo sudů. I těch je celkem dost. I zde platí, že pokud teploty výrazně klesnou, mohou mít problém.

Mohlo by vás zajímat:  Slyšeli jste o motoru RCCI? Kombinuje výhody naftových i benzinových

Třetí kategorií řidičů jsou ti, kteří naftu nečerpají na oficiálních čerpacích stanicích, ale kupují ji někde pod rukou. Zde může být jak problém s tím, že klidně může jít o naftu letní nebo podzimní, tak i s tím, že se může jednat o směs několika variant a ani ta nebude filtrovatelnosti minus 20 dosahovat.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora