I když se dá současná zima považovat za mírnou, neznamená to, že bychom měli zanedbávat hlavní pravidla spojená s tankováním. Pokud máte naftový vůz, jistě jste se setkali s obavami, zda může nebo nemůže dojít k zamrzání nafty. Jak to tedy je? Co bychom měli mít v nádrži a co tam většina lidí nemá? Podívejte se.
Čtyři kategorie nafty
Aktuálně se nafta dělí do tří kategorií, které čerpáme podle aktuálního období. První kategorií je takzvaná letní nafta, která je dostupná v období od 15. dubna do 30. září. Jedná se o takzvanou naftu třídy B, která má filtrovatelnost kolem 0 stupňů Celsia.
Na podzim přichází takzvaná přechodová nafta neboli nafta třídy D, která je na čerpacích stanicích dostupná od 1. října do 15. listopadu. Ta už má filtrovatelnost do – 10 stupňů Celsia.
Když nastane zima, je na čerpacích stanicích dostupná takzvaná zimní nafta neboli nafta kategorie F, která má filtrovatelnost -20 stupňů Celsia. Zde přímo navážeme ještě na kategorii čtvrtou, kterou je takzvaná arktická nafta, která už má filtrovatelnost -32 stupňů. Ne všude ji však můžeme natankovat.
Co se s naftou v nádrži stane?
Benzinové stanice jsou tedy na zimní období víceméně připravené. Je sice pravdou, že teploty v ojedinělých případech mohou klesnout pod -20 stupňů Celsia, ale to neznamená, že v tu chvíli dochází k zamrzání nafty. Pouze se s klesající teplotou snižuje její filtrovatelnost, tedy průchodnost palivovým filtrem. I při minus dvaceti můžeme bez problémů nastartovat i jet, jenom jsou vlastnosti nafty pod touto mezní teplotou o něco horší.
Na problém si zadělávají samotní řidiči
Ty můžeme zařadit do několika kategorií. První jsou ti, kteří jezdí jenom minimálně. U nich může být riziko, že ve své nádrži klidně mohou mít naftu přechodovou podzimní, nebo dokonce i naftu letní. U ní klesá filtrovatelnost už v tomto počasí, kdy je kolem nuly.
Druhou kategorií jsou řidiči, kteří se v době nízkých cen zásobily a nyní si přečerpávají naftu do svého vozu ze svých kanystrů, nebo sudů. I těch je celkem dost. I zde platí, že pokud teploty výrazně klesnou, mohou mít problém.
Třetí kategorií řidičů jsou ti, kteří naftu nečerpají na oficiálních čerpacích stanicích, ale kupují ji někde pod rukou. Zde může být jak problém s tím, že klidně může jít o naftu letní nebo podzimní, tak i s tím, že se může jednat o směs několika variant a ani ta nebude filtrovatelnosti minus 20 dosahovat.