Jak získat maximum výkonu auta? Samozřejmě tak, že zařadíme vhodný rychlostní stupeň a sešlápneme plynový pedál až k podlaze. Na první pohled jednoduchá rada má ale svá úskalí. Nesmyslné vytáčení motoru do vysokých otáček nejenom že nemusí přinést vůbec nic, ale dokonce se může i vymstít. Proč je tedy podobný postup hloupost?
Nejde o maximální výkon
Řada lidí si naivně myslí, že když vytočí svůj motor do vysokých otáček, doslova do červených čísel, vyždímají z něj vždy úplné maximum. Tak tomu ale není. Každý motor má jiné parametry, je jinak naladěný a má jiné spektrum otáček. V technických specifikacích vozu je vždy rozmezí, ve kterém má auto nejvyšší točivý moment a také nejvyšší výkon. A rozhodně to nejsou spektra v červených číslech na otáčkoměru.
Narůstá spotřeba
Negativem nadměrného a v podstatě zbytečného vytáčení motoru je samozřejmě i nadměrná spotřeba. Právě vysoké otáčky na ni mají enormní vliv. Jízda s extrémním vytáčením motoru nikdy nebude ekonomická. Pokud má jízda dávat i ekonomický smysl, je vhodné držet motor v takzvaných optimálních otáčkách – ani vysokých, ani nízkých.
Motor se může poškodit
Krátkodobé vytočení do červených čísel nebo vytáčení motoru do vyšších otáček by se na motoru až tak výrazně podepsat neměla. Samozřejmě roli hraje jeho stáří i samotná péče o něj. Dlouhodobé vytáčení až do červených čísel je ale něco jiného. Čím častěji se toto děje, čím starší motor je a čím méně se hledí na jeho údržbu, tím dříve může dojít k jeho nenávratnému poškození.
Jízda je riskantní
Proč lidé vytáčejí motor svého auta? Samozřejmě proto, že z něj chtějí vytáhnout maximum. Když chtějí stihnout zelenou na semaforu nebo rychle předjet, dá se to pochopit. Dlouhodobě lze ale takovou jízdu označit za agresivní, tedy v podstatě riskantní a nebezpečnou. A taková může snadno a rychle skončit nehodou.
Zdroj: https://www.torque.com.sg/advice/will-redlining-your-engine-damage-it/