V zimě to není nic neobvyklého. Pokud jste doslova zanedbávali údržbu vašeho vozu před zimou, může vás v prvních mrazech překvapit to, že sednete do auta a nenastartujete. Čím je to způsobeno? Rozhodně se nejedná o žádné tajemství. Ten problém je spojený s tím, že je vybitá baterie. Co dělat v takovém případě? Příliš nedoporučujeme vůz roztlačit, jelikož to je postup, který byl aplikovatelný spíše u starších vozů. U těch nových ho s ohledem na bezpečnost nedoporučujeme používat. Osvědčenou volbou je použít startovací kabely. Jak na to? Podívejte se na optimální postup.
V první řadě připomeňme, že pro tyto účely je dobré mít je ve voze. Nejsou nijak závratnou investicí a rozhodně o nich lze říci, že dokážou ušetřit mnoho trápení. Pokud je tedy máte po ruce, můžete pokračovat v našem návodu.
Sežeňte někoho s podobným vozem
Co je první krok, který byste měli udělat? Zavolat někomu, kdo se na zimu připravoval a má vůz, který jen pojízdný. A má také čas, aby vám přijel na pomoc. Ideální rada je spojená s tím, že by to měl být někdo, kdo má také podobnou motorizaci, jako vy. Hlavně pokud jde o objem motoru. To z důvodu, že v takovém případě budete mít i jistotu, že jeho akumulátor na tom nebude s kapacitou výrazně hůře, než ten váš. Pokud by k tomu došlo, dá se očekávat, že stejně nenastartujete. Chcete příklad? Když máte auto se silnějším naftovým motorem, určitě nepočítejte s tím, že vám pomůže někdo, kdo má pouze miniaturní městské přibližovalo. Tomu ani nevolejte. Kapacita baterie hraje v případě použitých startovacích kabelů zásadní roli.
Červený kabel jako první
Jste připraveni k předání energie? V tuto chvíli vezměte červený kabel. Pamatujte, že ten vždy patří k plusovému pólu autobaterie. A ke které jako první? Je to ta vaše, tedy ta vybitá. K ní ho připněte a poté můžete druhý konec kabelu připojit k plusovému pólu nabité baterie, tedy k vozu, který vám přijel na pomoc. Proč právě tento postup? Je to celkem jednoduché. Když by se nejprve připojila baterie nabitá, bude elektřina už v samotném kabelu. Pokud byste s ním někde špatně zavadili, může to způsobit zkrat. Takto dané riziko celkem dobře minimalizujete. Na zkrat ale myslete i v danou chvíli, jelikož stát se může cokoliv a vždy je lepší být na pozoru, a eliminovat vznik problému.
Černý kabel jako druhý
Nyní můžete přejít k tomu, že využijete i druhý, tedy v tomto případě černý kabel. Ten už zcela logicky patří na minusový pól. To je vcelku pochopitelné, jelikož volný jiný není. A jak je to se zapojením? Pokud si myslíte, že to bude stejné, je to velký omyl. V tomto případě je třeba aplikovat postup přesně opačný. Nejprve je tedy nutné černý kabel připojit k baterii nabité – k vozu, který vám přijel na pomoc. Následně opatrně druhý konec připojte k minusovému pólu baterie vybité. Tedy právě k vašemu autu.
Nastartujte pomocné vozidlo
Nyní přichází chvíle, kdy byste měli nastartovat pomocné vozidlo. Tedy to s vybitou baterií. To, že máte napojeno svou, by nemělo mít jakýkoliv vliv. Doporučíme, aby bylo vozidlo již ohřáté, čímž v první chvíli výrazně zjednodušíte jeho start a ten zároveň nebude spojený s nadměrným využitím baterie. Pokud se jedná o někoho, kdo za vámi několik kilometrů jel, je jasné, že auto ohřáté má. Jakmile je nastartováno, nechte auto několik chvil běžet na volnoběh. Ideální doba na omluvy, že jste si vůz před zimou nenechali zkontrolovat. Následně se můžete pustit do samotného nastartování.
Sedněte do vozu a startujte
Přichází chvíle velkého napětí. Sedněte do svého vozu a klasicky ho nastartujte. Tedy sešlápněte spojku, dejte klíček do druhé polohy, nechte nažhavit a otočte klíčkem. Pokud vůz naskočí hned, máte vyhráno a startování pomocí kabelů se povedlo. Ne vždy ale dojde k takovému pozitivnímu stavu. Pokud auto nechytá, startujte, tedy držte klíček ve startovací poloze zhruba deset vteřin. D0le ne, jelikož dochází k tomu, že ničíte jak startér, tak vybíjíte baterii. Po tomto intervalu startování přerušte a počkejte 30 – 60 vteřin. A následně celý postup opakujte. Opět, pokud vůz nechytá, po deseti vteřinách ukončete. Daný proces několikrát opakujte. Do doby, než vaše auto chytne, nebo do doby, kdy si řeknete, že to bohužel už nemá cenu a problém může být jinde, než v samotné autobaterii.
Odpojení kabelů
Povedlo sem vám auto nastartovat? Gratulujeme. Tak nyní už stačí jenom odpojit kabely. I to by mělo mít jasný postup, který bude spojený s tím, že celý proces bude bezpečný. Vzpomínáte si na to, jak jste je zapojovali? Pokud ano, tak je odpojte v opačném pořadí. Nejprve tedy odpojíte černý kabel z vašeho vozu a následně ho také odpojíte z vozu, který přijel na pomoc. Nyní je to kabel červený, který nejprve odpojíte z vozu pomocného, z nabité baterie a následně ho odpojíte i z vozu svého. Tím je vše hotovo. Nyní už můžete zavřít kapoty a vyrazit každý svou cestou.
Pozor na jízdu
Nezapomeňte, že po tomto startování může dojít k tomu, že při opětovném zhasnutí motoru se může opět dostavit problém s tím, že vůz nenatočíte. Proto doporučujeme nejenom motor nezhasínat, ale hlavně doporučíme volit styl jízdy tak, abyste co nejvíce eliminovali riziko toho, že vám auto zhasne třeba při rozjezdu v křižovatce, nebo do kopce. Taková situace je mnohem horší, než když nemůžete nastartovat ráno na parkovišti. Proč? Jelikož budete celkem výrazně blokovat provoz, nehledě na to, že v případě frekventovaných míst může být startování pomocí kabelů, nebo jenom obyčejné stání u vozu velmi nebezpečné.