Obnova řady Volkswagenů nižší střední třídy je, zdá se, u konce. Po sedmém Golfu a jeho jednotlivých derivátech totiž přišel čas pro druhou generaci Tiguanu. Kompaktní SUV narostlo do všech směrů, používá modulární platformu MQB a pod kapotou se objeví motory TSI i TDI, respektive plug-in hybrid.
Z designového hlediska nejde o žádné velké překvapení. Nový Tiguan mixuje prvky, použité u loni představeného Passatu B8 či konceptu CrossBlue. Bezprostředně na přední masku se třemi chromovanými lamelami tak navazují příplatková duální LED světla, do nichž jsou zakomponovány další dvě chromované lišty. Až úplně ve spodní části nárazníku jsou umístěny mlhovky, ten je navíc spolu s lemy blatníků, spodní částí dveří a spodní částí zadního nárazníku lakován v kontrastní šedé barvě, což vozu dodává jistý punc dobrodružnosti. Při pohledu z profilu nejlépe vynikne zcela nový tvar přední části, která je posazena níž a nevypadá opticky tolik mohutně. Nejvíce si však designéři i inženýři vyhráli s tvarem zrcátek, jenž je mnohem aerodynamičtější a jejich příspěvek k celkovému aerodynamickému odporu vozidla poklesl o plných 40 procent. Charakteristickým prvkem dnešních Volkswagenů je linie kolem klik dveří, respektive chromovaný rám bočních oken, což Tiguan dále doplňuje další chromovanou linkou v dolní části dveří. Ta se táhne až dozadu, kde jsou do ní zakomponovány mlhovky. Vrchní část zadních partií charakterizují především vykrojená LED světla s trojrozměrnou optikou, úplně dole je pro změnu difuzor s dvojitou koncovkou výfuku.
Oproti předchůdci je nováček o 60 mm delší (celkem 4486 mm), o 30 mm širší (celkem 1839 mm), o 33 mm nižší (celkem 1632 mm) a má o celých 77 mm větší rozvor náprav (celkově 2681 mm). Všechny tyto změn, vyplývající mimo jiné z použití modulární platformy MQB, snižující hmotnost o asi 50 kilogramů, se pozitivně podepsaly na prostoru uvnitř. Celková délka interiéru narostla o 26 mm, přičemž pro kolna zadních cestujících je dokonce o 29 mm více místa. Zavazadlový prostor pojme v základním uspořádání 615 litrů, asymetrická zadní sedadla lze navíc podélně posouvat v rozsahu 18 centimetrů a polohovat jejich opěradla, čímž výrazně vzrůstá variabilita. Po sklopení sedadel se do zadní části Tiguanu vejde 1655 litrů nákladu, přičemž tento prostor jde dále rozšířit sklopením opěradla spolujezdce. Na specifické trhy se za dva roky vůbec poprvé vydá Tiguan s prodlouženým rozvorem.
Palubní deska je o několik stupňů natočená k řidiči a v duchu doby mohou být prakticky veškeré funkce auta sledovány prostřednictvím displejů. Analogový přístrojový panel s palubním počítačem jde na přání nahradit 12,3palcovým Active Info Displayem, který známe už z Passatu nebo vybraných modelů Audi, středovou konzoli může zdobit infotainment s pěti- nebo osmipalcovým displejem. Standardem u výbavy Trendline bude pětipalcový monochromatický displej, jež vyšší linie Comfortline a Highline nahradí barevnou dotykovou obrazovkou se stejným rozměrem. Na přání budou dodávány multimediální systémy Composition Media, Discovery Media a Discovery Pro s osmipalcovou obrazovkou a v případě posledních dvou jmenovaných rovněž s navigací. Všechny informační systémy vycházejí z modulární platformy MIB II, takže je bude možné propojit s chytrými mobily Apple i Android nebo využívat rohraní MirrorLink, Apple CarPlay a Android Auto. Od multimédií se přesuneme ke komfortní výbavě, kde dokáže Volkswagen nabídnout až třízónovou klimatizaci s vlastními výdechy pro zadní cestující, sedadla ergoActive s masážní funkcí a elektricky stavitelnou bederní opěrkou ve čtyřech směrech, vyklápěcí panoramatické okno s plochou 870 x 1364 mm nebo vyhřívání volantu. Design kabiny je takový „volkswagenovský“, protože už na první pohled je všechno tam, kde má, materiály vypadají velmi hodnotně a lesklé dekory modelu na obrázcích dodávají punc luxusu. Mírným oživením tak je snad jen oranžové čalounění sedadel a výplní dveří.
V motorovém prostoru najdeme výhradně přeplňované jednotky TSI a TDI. Zážehové motory mají výkon 125, 150, 180 a 220 koní, vznětové potom 115, 150, 190 a 240 koní u provedení s dvojitým přeplňováním. Základní kameny obou větví jsou výhradně spojeny s pohonem předních kol. všechny ostatní mají standardně nebo volitelně stálý pohon všech kol 4Motion. Ten využívá spojku Haldex páté generace, která aktivně přerozděluje točivý moment na všechna čtyři kola dříve, než dojde k prokluzu, a elektronickou uzávěrku diferenciálu EDS. V „klidovém“ stavu jsou poháněna pouze přední kola, jakmile však dojde ke ztrátě přilnavosti, elektronika připojí i kola zadní nápravy. Novinkou je otočný volič jízdních režimů 4Motion Active Control s módy Onroad, Snow, Offroad a Offroad Individual. Pokud jde o samotné terénní vlastnosti, tak všechna provedení s pohonem čtyř kol mají světlou výšku 200 mm, volit lze opět z přední části pro silniční použití (nájezdový úhel 18,3 stupně) nebo terénní použití (nájezdový úhel 25,6 stupně). Bez ohledu na přední část je nájezdový úhel vzadu 24,7 stupně a hmotnost tažného přívěsu maximálně 2,5 tuny.
Tak jako se rozrostla nabídka palubních systémů, tak se rozrostla také nabídka asistenčních systémů. V základu je k dispozici sledování okolí vozu Front Assist, včetně funkce nouzového brzdění v městském provozu, rozpoznávání chodců a aktivní kapoty nebo asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu Lane Assist s varováním při opuštění jízdního pruhu. Bezpečnostní výbavu pak doplňuje sedm airbagů a multikolizní brzda. Prostřední stupeň Comfortline přináší sledování únavy řidiče, zatímco u nejlépe vybaveného Tiguanu Highline nechybí automatická regulace odstupu ACC, která prostřednictvím radaru a automatického zrychlování/brzdění udržuje bezpečný odstup za vozidlem jedoucím vpředu, nebo, s převodovkou DSG, asistent pro jízdu v koloně. V seznamu výbavy na přání je například asistent pro změnu jízdního pruhu Side Assist, proaktivní systém ochrany cestujících, asistent pro nouzové situace Emergency Assist a sledování okolí v rozsahu 360 stupňů kolem vozu pomocí čtveřice kamer.
Hned od počátku nabídne Volkswagen sportovní paket R-Line, zahrnující samostatné balíčky pro exteriér i interiér. Karosérii tak je možné vyšperkovat 19- nebo 20palcovými koly, lakovanými částmi karosérie, které jsou běžně šedivé, nárazníky v designu R-Line s leskle černými aerodynamickými prvky, střešním spoilerem a zadním difuzorem v dvoubarevném provedení nebo nástavci prahů. Kabina nabídne sportovní sedadla čalouněná kombinací látky a mikrovlákna nebo kůží, hliníkové ochranné kryty prahů dveří s logem R-Line (na přání podsvíceným), dekorativní šedé prošívání, speciální dekorativní prvky, sportovní pedály a opěrku pro nohu z nerezové oceli, černé obložení střechy a kůží obšitý multifunkční volant s logem R-Line.
Ukázkou, kam se bude Tiguan ubírat v následujících letech, je plug-in hybridní koncept GTE. Jeho přední nápravu pohání přeplňovaná zážehová čtrnáctistovka o výkonu 157 koní a elektromotor, integrovaný do skříně šestistupňového dvouspojkového automatu DSG. Celkový výkon SUV je 218 koní, přičemž lithium-iontové akumulátory o kapacitě 13 kWh stačí na elektrický dojezd 50 kilometrů. Jejich dobíjení probíhá nejen skrze zásuvku, ale též solární modul, umístěný na střeše, díky němuž zvládne Tiguan navíc ročně až 1000 kilometrů.
Plug-in hybridní pohon Tiguanu GTE pracuje v celkem pěti režimech – čistě elektrický E-Mode s omezenou maximální rychlostí 130 km/h stačí na oněch 50 kilometrů, po vybití akumulátoru nastupuje režim Hybrid a v módu Battery Charge dochází k dobíjení akumulátoru. Nejžádanější nicméně jistě bude režim GTE, v němž dojde k maximalizaci výkonu a SUV tak vystřelí na 100 km/h za 8,1 sekundy a pokračuje až k 200 km/h. Spotřeba je při rovnoměrném využívání spalovacího a elektrického motoru 1,9 l/100 km, což odpovídá 42 g CO2/km.
Zdroj: Volkswagen