Když se řekne tříválec, mnoha lidem se doslova protočí panenky a na jejich tváři je vidět pohrdavý pohled. Ano, přesně takovou pověst dané motory mají. Doba, kdy byly pouze výjimečné, je ale dávno pryč. Nyní už je můžeme považovat za standard základní nabídky. Jsou ale opravdu tak špatnou volbou? Ne nezbytně.
Jak je to s výkonem?
Že má nějaké auto pod kapotou tříválec, ještě nemusí nutně znamenat, že je vyloženě špatné. Vždy by se měl zohlednit účel daného auta. A související výkon, který může být pro mnohé naprosto dostačující. Například základ Škody Octavia, tříválec 1.0 TSI s výkonem 81 kW, vlastně nabídne výkon „na jeden válec“ 27,1. Je to dobrá, nebo špatná hodnota? V podstatě stejná jako u čtyřválce 1.5 TSI s výkonem 110 kW, který je pod kapotou Škody Octavia také k dispozici.
Je více válců záruka výkonu?
Zůstaňme u Škody, která ve svém portfoliu šestiválce také měla. Tím vozem, kde bylo možné mít pod kapotou šestiválec, byl Superb. Konkrétně se jednalo o vidlicový šestiválec 2.8 V6 s výkonem 142 kW. A když náš výpočet „výkonu na válce“ aplikujeme právě na tento motor, vyjde nám číslo 23,66. Tedy menší, než kolik nabízí současný litrový základ pro Octavie. Aby se s ohledem na náš výpočet Superb s šestiválcem vyrovnal současnému základu Octavie, musel by mít výkon alespoň 162 kW. V případě vrcholu současné Octavie by musel mít daný šestiválcový Superb výkon 210 kW.
Smysl u běžných aut? Žádný
Nic proti pořádnému šestiválci a osmiválci, pokud kupujeme auto pro zábavu. Na běžné použití je však podobný směr naprosto zbytečný. Při posezení s kamarády u piva zní lépe, že má někdo pod kapotou šestiválec, ale výkonnostně u průměrného auta budou vždy dostačující a zajímavou volbou i tříválce nebo čtyřválce. Možná právě onen náš výše uvedený přepočet počtu válců k výkonu reálně ukáže pravý potenciál daného motoru.
Zdroj: https://www.carandbike.com/news/3-cylinder-engine-vs-4-cylinder-engine-whats-better-2690186