Jízda v autě není až tak složitá. Velmi často se stačí naučit několik základních úkonů, nastudovat pravidla, získat oprávnění a vyrazit. To ale neznamená, že se člověk stane dobrým řidičem. A už vůbec to neznamená, že člověk dokonale zná vlastnosti svého vozu. Někdy může mít skryté funkce, o nichž nemáme tušení. Přitom jsou ku prospěchu věci.
Plynový pedál v autě
Sice se objevují různé návrhy autonomních vozidel bez pedálů, ale toto je ještě hudba vzdálené budoucnosti. Realita je taková, že běžné auto s manuálem má spojkový, brzdový a plynový pedál. Vůz s automatem potom brzdu a plyn. A právě na pedál, kterým ovládáme akceleraci vozu, se zaměříme. Jeho rozsah totiž nemusí být vždy takový, jaký myslíme.
Dvojitý doraz
Nejde o vlastnost všech aut na trhu, ale některé tuto funkci mají. Jde o takzvaný dvojitý doraz. To, že napoprvé sešlápneme plyn až na podlahu, neznamená, že to nejde ještě o kousek více. O pár dalších centimetrů. Napoprvé se možná lekneme, co se to děje, ale když se naučíme tuto vlastnost ovládat, zvládneme lépe mnoho situací.
K čemu vlastnost pedálu využívat?
Pokud vaše auto tímto dvojitým dorazem disponuje, je dobré naučit se ho používat. V běžném provozu není důvod tuto funkci řešit. Když ale budete chtít rychle předjet, prudce akcelerovat nebo lépe vyjet kopec, hodí se mít na paměti, že původní doraz plynového pedálu není ten jediný.
V případě auta s manuálem tak využijete opravdu maximální možný výkon vozu, který u prvního dorazu nemusí být vždy stoprocentní. V případě auta s automatem je tento druhý doraz vhodný k tomu, že dáte autu signál, že chcete prudce akcelerovat. Bez nutnosti využít pádla pod volantem nebo manuálního podřazení stačí sešlápnout plyn a automat ihned podřadí o jeden i dva stupně. Otáčky vyletí více a auto se stává pružnější při rozjezdu. V mnoha situacích neocenitelná výhoda.
Zdroj: https://www.volvocars.com/uk/support/manuals/s90/2017w46/starting-and-driving/gearbox/kick-down-function