Testujeme hybridní Jeep Compass 4xe: Do města nebo terénu i bez prodlužovačky

Img 20210309 151639

Když se řekne Jeep, představí si většina lidí, co se v automobilovém světě až tak neorientuje, typický vojenský Jeep Willys MB, známý z americké armády. Nutno však říci, že od roku 1938 kdy se tento americký lehký užitkový vůz poprvé objevil, uběhlo mnoho času. Současný Jeep už je poněkud kulturnějším autem, se kterým kromě terénu můžeme bez obav i do města. A kromě benzínu ho můžeme doplnit také trochou elektřiny. Ano, skutečně. Přesně takový je testovaný Jeep Compass 4xe který ukazuje, že elektrifikace se nevyhýbá téměř žádné značce.

Na první pohled líbivý a nepřehlédnutelný elegán

Žádné výrazné nevzhledné monstrum jako byly armádní Jeepy, rozhodně nečekejte. Právě naopak. Jeep Compass 4xe je velmi líbivým elegánem, který navazuje na stále tolik populární trend SUVček. Námi testované bílé provedení šlo velmi dobře dohromady s hlavní kontrastní barvou – černou. To umocňovalo celkovou originalitu, kdy i světlá karoserie díky černým lemům blatníkům, prahům, díky střeše, nebo sloupkům a zatmaveným černým oknům vypadala velmi stylově. Klady nelze upřít ani charakteristické přední masce, stejně jako devatenáctipalcovým diskům v tmavě šedém laku.

Zdroj obrázku: David Hampl

Aby bylo také zcela jasné, s jakým vozem mají ostatní účastníci silničního provozu tu čest, je na dveřích celkem výrazný nápis Compass, zatímco nad přední maskou ne úplně typické označení Jeep. Proč netypické? Charakteristická písmena jsou doplněna modrými obrysy, které mají zdůraznit, že auto využívá také elektřinu. Ve stejné kombinaci je vyveden také zadní nápis Jeep, kde nechybí také označení 4xe, přičemž právě poslední písmeno je taktéž, tedy jak jinak, modré.

Spíše praktický interiér

O co více jsem si cenil vzhledu exteriéru, o to více mě negativně zasáhl interiér. Pokud pominu nutnost nastavovat vyhřívání volantu a sedaček skrz infotainment, tak je vše umístěno s určitým důkazem na praktičnost, snadný přístup a bezproblémové nastavení. Ovládací prvky jsou dobře a snadno dostupné, klíčové věci se ovládají mechanicky, ale je tu vidět i jasný posun k modernímu pojetí. Nechybí dotykový displej o velikosti 8,4 palců, stejně jako sedmipalcový displej přístrojovky, která je na levé a pravé straně doplněn dvojicí klasických budíků, které ukazují využití spalovacího motoru a elektromotoru.

Mohlo by vás zajímat:  Test Fiat Panda Cross: Kompaktní SUV s dvouválcem nejenom do města, ale i do terénu
Zdroj obrázku: David Hampl

Nic proti těmto kombinacím, kdyby to nevypadalo, že Jeep Compass 4xe zůstal jaksi na půli cesty. Interiér díky displejům a některým prvkům vypadá, že prošel výraznou modernizací po stránce designové, ale jakmile se podíváte jinde, přijde vám, že v mnohém zaspal v minulosti. Skvěle to vystihuje volant a přístrojovka, které působí modernějším dojem, který však kontrastuje se spíše zastaralejším provedením středového panelu. Hlavně ovládání klimatizace a potom i jízdních režimů vypadá, jako by na modernizaci po stránce designové už nezbyl čas. A ani samotné grafické pojetí infotainmentu není to, co bychom v roce 2021 očekávali.

Netradiční čtyřkolka

Jeep Compass 4xe je samozřejmě čtyřkolkou, ale když začneme do charakteristiky pohonu více zabředávat, zjistíme, že ne úplně tradiční. Přední kola jsou totiž poháněna spalovacím motorem, který doplňuje ještě startér-generátor. Mluvíme tedy o jakémsi mild-hybridu, což je dnes trend celkem běžný, přinášející výhody spojené s výkony i spotřebou. Ale potom jsou tu ale ještě zadní kola, kam není přenášen výkon spalovacího motoru, protože zadní náprava je poháněna elektromotorem.

Takže v praxi, pokud je využíván výhradně jenom ekologický a ekonomický elektromotor, je Jeep Compass 4xe výhradně zadokolkou. Teprve po připojení spalovacího motoru se Jeep Compass 4xe stává hybridní čtyřkolkou. Za zmínku určitě stojí i fakt, že jako motorizace byla zvolena benzinová „jedna trojka“ nabízející výkon 180 k. Ten se týká výbav S-Limited a Trailhawk, zatímco v případě nižší výbavy Night Eagle a Limited je spalovák naladěn jen na 130 koní.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G AT Revolution - i po modernizaci stále na výbornou
Zdroj obrázku: David Hampl

Vzhůru na silnici i do terénu

Obavy z toho, že Jeep Compass 4xe je další hybridní SUV které se zapotí i na běžné polní cestě, se hned po několika prvních kilometrech rozplynuly. Jednoduchý (i když designově ne příliš povedený) volič jízdních režimů umožní jednoduché nastavení buď automatického režimu, nebo režimu sportovního, ale hlavně režimu jízdy ve sněhu, písku nebo blátě. V tu chvíli začíná být Jeep Compass 4xe v terénu doslova jako doma a běžný terén zvládá levou, zadní. Při potřebě zvládnout ještě něco náročnějšího přicházejí na řadu možnosti 4WD Lock – vůz se při pomalejších rychlostech chová za všech okolností jako plnohodnotná čtyřkolka, nebo možnosti 4WD Low – vůz se stává téměř plnohodnotným offroadem díky využití redukčního převodu u zadního elektromotoru. Obavy z toho, co se stane, pokud akumulátoru dojde v terénu šťáva, nejsou na místě, jelikož v případě rizika nedostatku elektřiny přichází na řadu další využití spalováku, který je schopen dodávat energii i pro pohon elektromotoru.

Zatímco v terénu je Jeep Compass 4xe doslova bez chybičky a dokáže skvěle zvládnout jakýkoliv pro něho určený terén, na silnici se chová ne-úplně pochopitelně. Prim zde totiž hraje elektřina, kterou se Compass snaží vyčerpat jako první. Ano, čistě na elektřinu lze ujet až 50 kilometrů, ale o tomto čísle můžeme mluvit spíše v souvislosti s velmi ekonomickou jízdou ve městě. Jinak se hodnota značně snižuje. Jeep Compass je schopen čistě na elektřinu jet i ve vyšších rychlostech, což může být jeho hlavní kámen úrazu. Nabitý akumulátor se vyplýtvá před dojezdem do města, kde už je nutné jet jenom na spalovák. Naštěstí je možný zásah řidiče, který si může volit z režimů Hybrid, Electric a E-Save. Poslední jmenovaný nejenom elektřinu šetří na později, ale zajistí také dobíjení akumulátoru spalovacím motorem. Tedy, při každé jízdě mimo město je třeba stisk tohoto tlačítka a ve městě opět přepínat na režim hybridu, nebo čistého elektromobilu. Jedině tak může být energie využívána co nejoptimálněji a je až s podivem, že si s tímto neporadí automaticky už auto, pro které hraje prim i ten poslední zbytek kWh v akumulátoru, které se snaží vytáhnout za každou cenu.

Mohlo by vás zajímat:  Mitsubishi L200 Rock Proof EVO2: Vzhůru za dobrodružstvím
Zdroj obrázku: David Hampl

Očekávaná klasika s porodními bolestmi

Když by se řeklo, že Jeep nezvládne jízdu v terénu, byla by to neuvěřitelná potupa. V tomto případě však nelze testovanému modelu Jeep Compass 4xe cokoliv vytknout. I když charakteristika pohonu není úplně tradiční, mimo asfalt, na různých površích, si auto vede dobře. Nic výrazného mu nelze vytknout ani na zpevněných cestách, pokud nebudete řešit to, že nejedete v klasickém spalováku, ale v plug-in hybridu. Management využití elektřiny by mohl být zvládnutý o trochu lépe, alespoň pokud jde o snahu nechat si ji spíše do města a nevyplýtvat vše v dálničním tempu. Toto lze vyřešit výhradně jenom ručním zásahem.

Bohužel ona rozpolcenost Jeepu Compass je vidět i na jeho designu. Z vnějšku dokonalé auto, které vyvolává emoce a budí pozornost. Uvnitř však ne vše koresponduje s tím, jak moderně vůz z vnějšku vypadá. Některé části působí moderně a povedeně, zatímco u jiných se objevuje otázka, zda jsou zde proto, že na jejich modernizaci už nezbyl čas? Typicky volič jízdních režimů nebo ovládání klimatizace.

Tyto dvě klíčové výtky ale neznamenají, že by Jeep Compass 4xe byl špatné auto. Naopak. S netradičním druhem pohonu se značka vypořádala velmi dobře, vůz nabídne skvělou všestrannost ve městě i při cestě na chalupu, a rozhodně dokáže být v případě potřeby i úsporný. Krok směrem k elektrifikaci se tedy v případě modelu Compass, až na pár porodních bolestí, povedl.

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora