Test Volkswagenu Passat Alltrack 2.0 BiTDI 4Motion: Stále svěží vítr

Vw Passat Biturbo B8 01

Pokud by to snad někdo z vás netušil, tak pasáty jsou tropické větry, které vanou v rovníkových oblastech naší milé planety Země. Na rovníku jak známo panuje ukrutné horko a zmíněné větry tyto končiny ochlazují, díky čemuž se místní obyvatelé neupečou k smrti. Vpravdě důležité tyto pasáty, že? V Evropě je situace velmi podobná. Místní obyvatelé vyšší střední třídy se díky Passatům mohou snadno odlišit od tříd nižších a dát tak světu na odiv, jak jsou úspěšní. Bylo to tak před dvaceti lety, nic moc se na tom nezměnilo dodnes. Pravda, že na záda jím foukají jiné větry, ty z Mladé Boleslavi.

Na výsadním postavení Volkswagenu Passat ve střední třídě to ale fakticky nic nemění… Nebo že by? Osmá generace je tu s námi už sedmým rokem, portfolia automobilek se plní SUV a crossovery, na záda mu dýchají i z vlastní stáje… (Test Tiguanu již brzy na Autozinu!) Je Passat jen obstarožním kusem historie, který brzy odvane čas, nebo má i v dnešní době co nabídnout?

OBRNĚNÝ LUXUS

Jak Passat Alltrack vypadá?  Na první pohled je docela „placatý“, nejvíce vás upOutá dlouhá kapota s nízkou linií oken, docela podobně, jako Opel Insignia. Obdobně „drsnějším“ odrůdám břichoplazivých kombíků, je kolem dokola obložen nevzhledným černým plastem, to aby ho nešlo poškodit. Je to velmi praktické, byť nepříliš estetické.

Foto: Jindřiška Lidická

Pokud na oplastovaný Alltrack zvolíte správný barevný odstín, jako byla naše testovaná „Lahvová zeleň“, nenechá nikoho na pochybách, že jde o luxusní vůz z vyšší společnosti. Vlastně jsem se po celý testovací týden, snad za to mohla právě ona barva, nemohl zbavit pocitu, že vypadá jako pravý Jaguar z Anglie. Vznešený a na úrovni, přitom přiměřeně moderní. Ano, je na Passatu trochu znát, že už má svá léta. Jeho design ovšem právě jako staré víno, zraje k dokonalosti. Ještě se sluší dodat, že světlá výška je o 25 mm vyšší, což má blahodárný vliv obzvláště na jízdní komfort.

Foto: Jindřiška Lidická

Co ještě dodat? I jako Alltrack se Passat drží svých nadřazených hodnot, svých kvalit, přitom je přiměřeně usedlý, takže v něm nevypadáte jako nějaký šílenec bez vkusu. Nechci to přehánět s přídavnými jmény, to poslední co mě stran Passatu napadá je TRADIČNÍ. Myslím, že z generace B8 jednou budou oblíbené veterány. Co myslíte Vy?

PRACOVNA S PRAVÝM DŘEVEM

Jestli někde Passat ukazuje svůj věk, je to právě interiér. Znovu mě napadá historická paralela. V osmdesátých letech měla auta účelové, praktické a krásné interiéry. V devadesátých se pak často proměnily v nechutnou změť podivných tvarů z šedého plastu. Jednoduše řečeno, osmdesátky byly krásné, devadesátky spíš hnusné. Něco podobného nastává v automobilové branži i dnes. Úhledné, kvalitní interiéry s otočnými ovladači, změtí tlačítek, s ručičkami a ciferníky. Tohle všechno v nové dekádě střídají digitální kokpity s obřími dotykovými obrazovkami, které se nemusí líbit každému.

Mohlo by vás zajímat:  Nissan Micra TEKNA DCi 90 – pátá generace s dieselem pod kapotou
Foto: Jindřiška Lidická

Jak bystrý čtenář správně tuší, Passat patří do té první kategorie, kde je ještě vše v pořádku. Kabina na vás dýchne jemným luxusem a stejně jako zvenku, určitou tradicí. Použité materiály jsou i na omak velmi kvalitní, kůže je opravdu z mrtvé krávy atd. Z čeho jsem byl velmi nadšený je opravdové leštěné dřevo, kterému sekundují stejně jako u Golfu, kožená ortopedická sedadla ErgoComfort, ze kterých nebolí záda, ani když sedíte hlavou dolů.

Máme tu ještě jeden designový prvek, který nemůžu vynechat. Tím je horizontální „nekonečná“ mřížka ventilace, táhnoucí se přes celou palubní desku. Pokud si objednáte černý interiér se stříbrným obložením, právě tahle mřížka dodává docela hranatému interiéru poněkud technicistní a chladný punc, jakkoliv dle mého velmi moderní. Karty se obrací obrací o 180 stupňů, pokud je interér v béžové kůži  Vienna s pravým leštěný ořechem, jako ten náš testovaný. Technicistně precizní místo pro řidiče-robota se promění… Na luxusní klasický Jaguar. Parádní. Za 63 tisíc ho můžete mít i v základní výbavě Business.

Foto: Jindřiška Lidická

Staromilce potěší panel klimatizace disponující otočnými ovladači, progresivci zase ocení graficky dokonalý digitální kokpit s množstvím funkcí a nový dotykový systém MIB3. Ten jako zázrakem fungoval bez obtíží. Zapomněl jsem se rozpovídat o prostoru, je to tím, že je ho všude dost. Na ramena, na hlavu, nohy, vepředu, vzadu, v kufru… Cestovatelé nebudou mít problém se po složení zadních sedadel v kufru vyspat, ledničku, či menší gauč pak Passat bez problémů odstěhuje. Na to ty kombíky potřebujeme, ne?

NEČEKANĚ KOMFORTNÍ 

Už jsem se zmiňoval, že Alltrack má vyšší světlou výšku, tím pádem vyšší zdvih tlumičů, tím pádem umí jezdit až překvapivě komfortně. Byl jsem až překvapen, jak plavný a houpavý umí být i na devatenácti-palcových kolech. Tohle většinou Volkswageny moc nezvládají. Před několika lety, když jsem byl ještě mladý chlapec bez vousů, dostal můj pan bratr služební Passat B8 R-line. Poskakoval, drncal, podvozek rachotil, bylo to vpravdě nepříjemné svezení, oprávněně jsem tedy měl strach, který se naštěstí rozptýlil.

Mohlo by vás zajímat:  První jízda - Peugeot 308
Foto: Jindřiška Lidická

Nemusí však zůstat jen u komfortu. Máme tady adaptivní podvozek DCC, spolu s výběrem jízdních režimů. Je tedy jen na vás, jestli to máte radši na tvrdo (SPORT), nebo na měkko (COMFORT). Kýžená nastavení se pak aplikují i na pohonnou jednotku a kdo chce, může si udělat režim svůj. Já jezdil většinu času na maximální komfort, s ECO pohonem a nejtužším sportovním řízením, jelikož jsem zvyklý na závodní vozy bez posilovače.

Jízda Passatem nikdy nebyla kdovíjakou zábavou, na to tu jsou jiní. Je to docela nuda, ale velmi jistá. Podvozek si poradí s jakoukoliv nerovností, aniž by ho to rozhodilo a díky pohonu všech čtyř kol 4Motion, jsou jeho hranice daleko za hranicí mého strachu. Hodně jsem jezdil v zasněžených horských oblastech, kde nebyl problém držet se místních majitelů Subaru, svištících nepředpisovými rychlostmi.

Foto: Jindřiška Lidická

Přiznám se, že mě adaptivní podvozky trochu štvou, jsem totiž velmi nerozhodný. DCC však z Passatu dělá velmi univerzální vůz, který umí být konejšivě pohodlný i sportovně přesný, díky pohonu všech čtyř kol taky pekelně rychlý. Snad jen ve volantu není žádný zvláštní cit, u nových aut poměrně běžná věc… Najezdil jsem Passatem hodně po Praze, jeho jasnou doménou je však dálnice, ideálně Německá, protože…

ZROZEN PRO AUTOBAHN

Není jen zásluhou podvozku, že umí být tak velký a těžký Passat hodně rychlý. Rychlý, nikoliv sportovní! Pod kapotou testovaného kousku se nachází „klasické“ 2.0 TDI, ovšem v té nejsilnější možné verzi, která má 500 Nm a 240 koní, už vám tedy svítá, že rychlost není jen o slušném podvozku. Výkon, za který by se nemusel stydět ani třílitrový šestiválec je z čtyřválečku vymačkán dvěma turbodmychadly a to co předvádí na silnici, je takovým protipólem Insignie. Jak se to říká hezký česky? Jede jak píchlá svině!

Foto: Jindřiška Lidická

V první řadě bych rád zmínil, že je motor poměrně hlučný, stále je to však ve slušných mezích, příplatkové DynAudio ho v případě potřeby utlumí do pozadí. Má vůbec cenu psát, jak Passat s nejsilnějším motorem jezdí? Ono to není tak úplně jednoduché. Tak předně tu máme volič jižních režimů. Na ECO nebo COMFORT,  byste stěží poznali rozdíl proti základní jednotce se sto padesáti koni. Sedmistupňové DSG si řadí v nízkých otáčkách, cesta za okny ubíhá tak nějak automaticky, plyn lechtáme a jedem za 6 litrů… Jestli jste se v tom našli, kupte si nejslabší TDI.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mini JCW a Paceman JCW
Foto: Jindřiška Lidická

Nejsilnější 2.0 BiTDI se probouzí až v jiných dimenzích. Můžeme nechat normální režim a hodně šlapat na plynový pedál, nebo rovnou volit Sport (jen pozor, podvozek s ním začne nepříjemně drncat). Teď se teprve otřese zemské jádro! Nekonečný příval ohromné síly, ať jedete 90, nebo 180 se dostavuje okamžitě, dech mu začíná docházet až někde za číslem 230, to už je akcelerace jen pozvolná. DSG v tomto režimu řadí příkladně rychle.

Předjíždění jiných aut v rychlosti nad 200 je úplná hračka, akustický hluk vám však stále dovoluje konverzaci se spolujezdcem o bájné třístovce… Nejvyšší číslo, které jsem zahlédl, bylo 258, samozřejmě že na německé dálnici. A přesně k tomuhle potřebujete 240 koní. Jezdit 200+ po německých dálnicích. Na cokoliv ostatního stačí slabší motorizace, ať už 200, nebo 150 koní. Musím ale uznat, že do svého Passatu v lahvově zelené by chtěl právě tenhle motor, čistě jen z rozmaru.

Jsem příjemně překvapen, že i s nejsilnějším BiTDI se dokáže držet Passat na uzdě a jezdit za 8 litrů ve městě, nebo 7 na dálnici. Při 130ti točí na sedmičku necelých 2000 otáček. Držet se na uzdě s takovým výkonem je však neuvěřitelně těžké. Vydržel jsem to jen jeden den, celý zbytek týdne jsem si užíval opojné síly a výkonu, nebál se vysoké rychlosti, načež jsem v tom byl průměrně za 11,3 l/100km. Na čtyřválec je to hodně, na 500 Nm je to ještě docela málo.

DÁLNIČNÍ VICHR

Hvězda Volkswagenu Passat stále září. Přemýšlel jsem velmi dlouho, co mi na testovaném modelu 2.0 BiTDI Alltrack vadilo. Věřte, nebo ne, v podstatě jsem na nic nepřišel. Snad jen trochu chladnější design a málo emocí, jenže kdybych toužil po emocích, koupím si libovolnou Alfu Romeo, za ty potíže to však nestojí.

Foto: Jindřiška Lidická

Podobně jako u nedávno testovaného Golfu, je i Passat v umírající střední třídě etalonem jistoty, oázou klidu a vynikajícím autem, která už nebudou. Někdo by snad mohl namítnout, že je drahý, ale kvalita holt něco stojí… Základní kombík se dá koupit už za 800 tisíc, to není tak zlé, že?

Základní cena: 812 900 Kč
Základní cena testované verze: 1 241 900 Kč (2.0 BiTDI Alltrack)
Cena za testovanou konfiguraci s příplatky: 1 750 000 Kč

Václav Linhart

O Václav Linhart

Kontakt na autora: vaclav.linhart@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora