Test Volkswagenu Golf 1.5 eTSI DSG – nová generace zaujme výraznou přední partií a dotykovým interiérem

2

Redakčním testem nám aktuálně prošel jeden z nejdůležitějších zástupců nižší střední třídy. A tím zástupcem nebyl nikdo jiný než léty prověřený Volkswagen Golf. Model Golf je tu s námi již od sedmdesátých let a automobilka Volkswagen nám ho nyní nabízí již v osmé generaci.

Testovaný vůz byl vybavený novinkovou mild-hybridní patnáctistovkou eTSI, která výborně spolupracovala se sedmistupňovým DSG automatem. Vůz dále disponoval výbavou 1st Edition, která vychází z výbavového stupně Style.

Foto: Jan Horský

Exteriér, změny převážně v rámci přední partie

Mé první „internetové“ setkání s novou generací Golfu ve mně vyvolalo trochu rozpačitých pocitů. Za tyto pocity pak mohla převážně přední partie a její pojednání. Osmá generace je totiž i nadále v základních tvarech stále klasickým Golfem, který ale najednou přichází s celkem netradičním pojetím avizované přední partie. Již jsem si ale celkem zvykl, že co se designu aut týče, netřeba dělat ukvapené závěry a vůz si vždy zažít jednoduše v reálu.

A stejně tak tomu bylo i u testovaného kousku, mé první kroky vedou právě k avizované přední partii. Ta disponuje výrazně nízko posazenou a velmi subtilní přední maskou, na kterou přímo navazují přední LED Matrix IQ LIGHT světlomety. Jejich denní svícení (směrová světla) vytváří decentní světelnou linku a ohraničují jejich horní partii. Tato linka pak přímo navazuje na chromovanou linku přední masky, která pak u vyšších stupňů výbavy disponuje světelným efektem a propůjčuje tak novému Golfu velmi elegantní a šmrncovní prvek. Přední světlomety se striktně střiženou horní partií pak doznávají jisté hravosti ve své spodní partii. Zde jsou celkem dynamicky odskočené a směrem ke středu vozu se pak logicky zužují.

Foto: Jan Horský

Lehce futuristická přední partie dále nabídne velmi bohaté vykrojení nárazníku, které je horizontálně členěné elegantním „žábrováním“. 

Ostatní partie vozu už nás celkem hravě nechávají vzpomenout na předchozí generaci Golfu. Zde tedy došlo pouze k lehkým retuším a změnám. Bočnímu profilu dále dominuje poměrně mohutný „céčkový“ sloupek, který se efektně propisuje do zadního blatníku a zároveň tak elegantně ukončuje zadní lampy. Ty pak nabídnou novou grafiku a diodovou techniku.

Nového pojednání se však dočkalo logo automobilky, které již není plastické. Dále je tu nová pozice pro označení modelu, to se výrazně zvětšilo a po vzoru svých sourozenců přesunulo doprostřed pátých dveří.

Osmá generace nám tedy po stránce vnějšího designu přináší primárně nové pojetí přední partie. Ta díky nízko posazené a výrazně zúžené přední masce může vyvolávat prvotní rozpaky, ale věřte, že ji určitě přijdete na chuť.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Honda CR-V
Foto: Jan Horský

Interiér, digitalizace a zjednodušení

Zatímco exteriér nové generace přichází s výraznější změnou převážně v rámci přední partie, samotný interiér je pak o mnoho nápaditější a inovativnější.  

Osmá generace Golfu totiž dostala ovládací centrum MIB 3, kterým disponuje například i nová Octavia. Interiér, převážně pak palubní deska doznala tedy značného zjednodušení a mnoho původních ovladačů se přesunulo do digitálního prostředí. Přístup, který již nějakou dobu známe například z francouzských vozů. Osobně pak s tímto řešením nemám problém a uvolnění palubní desky, které s tímto principem přichází, rozhodně oceňuji. 

Novinkové pojednání interiéru je tedy na první pohled jasně patrné. Po usednutí do vozu vás tedy příjemně obklopí jednoduchá a vzdušná palubní deska. Jejím ústředním motivem je prolomená „destička“ táhnoucí se od dveří řidiče až po středový tunel. Její součástí je pak plně digitální přístrojový štít před řidičem, displej palubního infotainmentu a ovladače venkovního osvětlení. Co se týče grafiky obou displejů, zde nemám nejmenších výhrad, oba disponují výborným rozlišením a velmi rychlou odezvou.

Elegantní horizontální proporce samotné palubní desky pak dotváří výdechy klimatizace, které jsou v kontextu s pojetím přední masky velmi subtilní, navíc lemovány decentní chromovanou linkou.  

Minimalizace ovládacích prvků přinesla interiéru výrazné optické zjednodušení, ovládání jednotlivých funkcí vozu však vyžaduje prvotní cvik. Jakmile si ale zvyknete, zjistíte, že je to velmi jednoduché a intuitivní. V centrální části palubní desky jsou umístěny dotykové ovladače zrychlené volby, jedná se o ovladač klimatizace, jízdních asistentů, volby jízdního režimu nebo parkovací asistent. Pod dotykovým displejem palubního infotainmentu jsou dále umístěny také dotykové „posuvné“ ovladače, kterými řešíte nastavení hlasitosti rádia, teploty nebo výhřevu sedadel. Zde se přiznám, že hlasitost rádia jsem raději ovládal přímo z výborného multifunkčního volantu a teplotu řešil přes displej palubního infotainmentu. Tedy dotykové „posuvné“ plochy mi k srdci během týdenního testu bohužel moc nepřirostly.

Dále tu máme středový tunel, který se stejně jako u nové Octavie dočkal malého voliče automatické převodovky. Volič převodovky je tak u nové generace Golfu integrován do jednoho panelu společně se startovacím tlačítkem, ovladačem parkovací brzdy a systému auto hold. Tento panel pak tvoří velmi kompaktní prvek v rámci středového tunelu a dodává této části interiéru opět uživatelsky příjemnou vzdušnost. 

Další vychytávkou nové osmé generace Golfu je hlasové ovládání. Zaklínadlem „Hej Volkswagene“ aktivujete asistentku, která se vám pokusí splnit „všechna“ vaše přání. Hlasově tak aktuálně můžete ovládat funkce radia, telefonu, klimatizace nebo navigačního systému. Dle automobilky se systém hlasového ovládání stále zdokonaluje a v kontextu s novými aktualizacemi by měl umět vždy o něco více.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai i30 Fastback - třetí karosářská varianta

Ve výsledku musím tedy interiér nové generace Volkswagenu Golf rozhodně pochválit. Již od prvního usednutí do vozu mi opravdu sedl. Jeho digitalizace přinesla velkou úsporu jednotlivých ovladačů a s tím i ohromnou vzdušnost. Interiér pak působí velmi prostorně, nemluvě o jeho výborné vnitřní ergonomii.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy z testované mild-hybridní patnáctistovky

Nová generace Golfu je aktuálně v nabídce hned se čtveřicí benzínových a dvojicí naftových motorizací. Ty benzínové zastupuje základní litrová motorizace 1,0 TSI o výkonu 81 kW, dále dvojice motorizací 1,5 TSI, které jsou naladěny na 96 a 110 kW. Nabídku pak uzavírá námi testovaná mild-hybridní motorizace 1,5 eTSI mHEV, která disponuje také 110 – ti kW výkonu. Základní litr a obě patnáctistovky se pojí výhradně se šestistupňovým manuálem, mild-hybridní motorizace pak se sedmistupňovým DSG automatem.

Nafta je pak zastoupena motorizacemi 2,0 TDI, které poskytují výkon 85 a 110 kW. Slabší nafta je v nabídce s manuálem, silnější opět s DSG automatem.

Jak už jsem uvedl, my jsme aktuálně vyzkoušeli benzínovou přeplňovanou patnáctistovku eTSI, která navíc disponovala mild-hybridní technologií. Tato pohonná jednotka nabídne výkonově slušných 110 kW (150 koní), dále pak 250 Nm kroutícího momentu, který je dostupný již od 1500 otáček.  

Samotná mild-hybridní technologie ve voze pracuje s 48 V sítí a baterkou, do které se přes startér-generátor ukládá energie pomocí rekuperace.  

Tato motorizace se pojí pouze se sedmistupňovým DSG automatem, jejich spolupráce je pak v případě nového Golfu velmi dobrá. S DSG převodovkou jsem měl vždy dobré zkušenosti, jen nedávno testovaný T-Cross, který disponoval také přeplňovanou patnáctistovkou a DSG automatem, uměl být při rozjezdech občas celkem otravný, a to díky výraznému „zaškubnutí“. U testovaného Golfu se již nic takového neodehrává a rozjezdy jsou vždy velmi plynulé. To samozřejmě platí i v případě aktivovaného systému start x stop. Myšlenky na jeho vypínaní vás v tomto voze velmi rychle přejdou, protože k tomu jednoduše nebudete mít důvod.

Testována motorizace se dále vyznačuje velmi kultivovaným a ohromně tichým projevem. Díky výbornému odhlučnění pak o motoru v samotné kabině skoro nevíte.

Mohlo by vás zajímat:  Test Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid: Snesitelná lehkost bytí

Nová osmá generace s mild-hybridní technologií je pak velkým manažerem jízdy. Golf při nízké zátěži zvládá pracovat v dvouválcovém režimu, v případě akcelerace si umí pomoci naspořenou elektrickou energií, kterou si sám velmi úspěšně střádá. Vůz si tak díky informacím z navigace, nebo z dopravních značek sám bez vaší asistence přibržďuje a rekuperuje. Samozřejmostí je pak také jízda s vyřazenou rychlostí.

Nový mild-hybridní Golf je tedy velmi snaživý v úspoře paliva, já jsem se s ním v průběhu týdenního testu dostal na spotřebu okolo 6,5 litru.

Podvozkově byl náš testovaný kousek vybaven adaptivním příplatkovým podvozkem DCC a víceprvkovým zavěšením zadní nápravy. Adaptivní podvozek DCC musím rozhodně chválit, v individuálním režimu ho můžete ladit ještě do měkčí polohy, než nabízí samotný režim komfort, stejně tak do tvrdší, než nabídne sportovní režim. Rozsah nastavení je tedy opravdu velký, Golf je tedy s touto konfigurací podvozku velmi komfortní a plavný, zároveň umí přitvrdit a nabídnout dostatek jistoty. Lehkým zklamáním pak pro mě bylo lehké bouchání podvozku na příčných nerovnostech.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Volkswagen Golf osmé generace se, díky digitálnímu interiéru a celkem netradičně pojaté přední partii, úspěšně pokusil vystoupit ze svého zarytého stereotypu. A já mu za tento přístup rozhodně fandím. Jeho nová přední partie nemusí být hned každému pochuti, dejte jí však šanci a bude se vám líbit. Dále je tu nově „digitální“ interiér, který přinesl značné osvěžení a zjednodušení nejen palubní desky.

Osmá generace potěší také velmi komfortním jízdním projevem, ten měla u testovaného vozu za následek hlavně testována mild-hybridní patnáctistovka a její výborný spolupráce se sedmistupňovým DSG automatem. Když si odmyslím občasné „bouchání“ musím pochválit také práci příplatkového adaptivního podvozku.   

A jak je na tom nový Golf s cenou? Základní verze, tedy výbavový stupeň Golf s litrovou motorizací a šestistupňovým manuálem startuje na částce 479 900 Kč včetně DPH. Nejlevnější naftu 2,0 TDI s šestistupňovým manuálem pak ve výbavě Life pořídíte od 593 900 Kč včetně DPH. Námi testovaný benzínový mild-hybrid pak startuje na 653 900 Kč včetně DPH. Pořizovací ceny nové generace umí tedy v návaznosti na jednotlivé výbavové stupně výrazně stoupat. Na vůz, který by byl adekvátní námi testovanému kousku, si pak budete muset připravit již necelých 800 000 Kč včetně DPH.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora