Test Volkswagen Crafter FREESTYLE, SICAR – po práci zábava

1

Redakčnímu testu jsme aktuálně podrobili největšího zástupce užitkových vozů automobilky Volkswagen, tedy model Crafter. Volkswagen Crafter je pak vozem mnoha podob, svým budoucím uživatelům je totiž k dispozici od klasické „plechovky“, přes minibus, obytný vůz, případně „sklápěč“, který se stal mým příjemným společníkem v rámci posledního redakčního testu tohoto modelu.

Protentokrát tu máme jistou kombinaci výše uvedených specifikací Crafteru. Pod označením Freestyle je k dispozici „prosklený“ Crafter, který uveze až 8 pasažérů a jeho nákladový prostor disponuje sklopnou vestavbou dvoulůžka od společnosti Sicar. Součástí této nejen volnočasové výbavy se stala také výsuvná markýza a dvojice rozkládacích židlí a stolečku.

Foto: Jan Horský

Exteriér – jednoduché a zcela praktické linie

Základní kontury Crafteru jsou tvořeny důrazem na praktické vlastnosti tohoto vozu. Vůz tak disponuje jednoduchými a čistými liniemi, které jsou pro vozy automobilky Volkswagen celkem typické. Jisté zjemnění pak probíhá v jednotlivých detailech, v případě aktuální generace Crafteru nejvíce patrných v rámci přední partie.

Její pojetí pak záměrně vychází z menšího sourozence, tedy z modelu Transporter šesté generace. Výrazné horizontální členění se pak elegantně propisuje jak do masky vozu, tak i do tvarování předního nárazníku. Bohaté chromování přední masky se navíc efektně přelívá i do předních světlometů.

V případě aktuálně testované verze Freestyle stojí za povšimnutí zatmavení bočního a zadního prosklení vozu, nebo přítomnost boční výsuvné markýzy.

Foto: Jan Horský

Interiér – ergonomicky zvládnutý a víceúčelový

Pln vzpomínek, z posledního testu Crafteru, natěšeně usedám i do verze Freestyle. Od poslední recenze se samozřejmě nic výrazně nezměnilo, i nadále zde vládne ohromná prostornost, výborný výhled a ergonomie ovládání blížící se osobnímu vozu. V kontextu s testovaným automatem je pak tento poznatek ještě o poznání intenzivnější.

Samotné uspořádání prvků interiéru je plně v duchu jeho menšího sourozence, Transporteru. Ovládání a řízení vozu je uživatelsky velmi příjemné a Crafter vás celkem hravě nechá zapomenout na to, o jak velký vůz se vlastně jedná.

Mohlo by vás zajímat:  Mitsubishi L200 INSTYLE DC 2.4 DI-D – pátá generace jistoty

Palubní deska nabídne jednoduché čistě horizontální členění. Její rozdělení na dvě základní hmoty je podpořeno kontinuálním odkládacím prostorem. Palubka přístrojů před řidičem u testovaného vozu disponovala klasickými analogovými ukazateli, mezi kterými se nacházel displej palubního počítače. Střední části palubní desky dominoval displej palubního infotainmentu, ovladače klimatizace, uzávěrky zadního diferenciálu, asistentu pro jízdu z kopce, dále pak ergonomicky ideálně posazený volič osmistupňového automatu.

Obrovskou pochvalu si zaslouží multifunkční volant, jeho velikost a nasazení v samotné palubní desce pocitově posouvá ovládání Crafteru směrem k osobním vozům.

Testovaný Freestyle nabídl vpředu klasické uspořádání s trojicí sedadel, prostřední navíc disponovalo sklopným opěradlem, které bylo vybaveno praktickou odkládací plochou, navíc s držáky na pití.

Foto: Jan Horský

Za první řadou pak v případě testovaného vozu máme prostor nabízející hned více využití. Podlaha je v tomto prostoru vybavena vodícími lištami, ve kterých se v podélném směru svobodně pohybuji jednotlivé sedačky. Ty disponují kotvícím mechanismem, který je umožňuje libovolně posouvat v rámci avizovaných lišt. Samotné sedačky jsou navíc dobře dimenzované, polohovatelné a vybavené područkami. Množství sedaček a jejich poloha jsou pak libovolné, vše dle vašich aktuálních požadavků.

Foto: Jan Horský

V zadní části Crafteru se pak nacházela již avizovaná vestavba od společnosti Sicar. Tato vestavba nabízí sklopné dvoulůžko, které se celkem prakticky vyklápí k samotným bokům karoserie. Pod každým z lůžek, v místě nad „podběhy“ vozu, jsou umístěny poměrně skromné úložné boxy. V jednom z nich byly uloženy dodatečné výztuhy lůžka, v druhém pak libovolně, v našem případě zde byla uložena teleskopická „tyč“ pro vytažení boční markýzy. Součástí přestavby od Sicaru je také dodatečné zateplení a odhlučnění interiéru, k dosažení dostatečného komfortu pak slouží i nezávislé topení.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën ë-SpaceTourer: Společník na rodinné výlety plánované podle toho, jak je nabitá baterie

V případě častějšího používání sklopné postele je lepší zvolit uspořádání pouze s jednou řadou solitérních sedadel (tedy kapacita 5-6 pasažérů). Za předpokladu, že z vozu „vystěhujete“ všechny sedačky, nabídne Crafter úložný prostor o délce bezmála 3,5 metrů.

Další výhodou kotvících lišt v podlaze je, že se do nich nemusí chytat pouze jednotlivé sedačky, společnost Sicar totiž v rámci svého portfolia nabízí například držák na motocykl.

K dalším neodmyslitelným prvkům této výbavy se stala dvojice rozkládacích židlí a stolku, oboje je pak prakticky uloženo ve „vacích“ umístěných v rámci zadních dveří.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Volkwagen Crafter je v nabídce s dvoulitrovou naftou ve více výkonových variantách (75, 103 a 130 kW výkonu), dále s pohonem jedné nebo obou náprav, k dispozici je také s šestistupňovým manuálem nebo osmistupňovým automatem.

Testovány Freestyle pak disponoval jistým ceníkovým vrcholem, tedy 130 kW naftou, osmistupňovým automatem a pohonem všech kol 4MOTION.

Dvoulitrová motorizace se již tradičně vyznačovala kultivovaným chodem s velmi dobrým odhlučněním směrem do prostoru kabiny. Výkonný diesel je pro Craftera těchto rozměrů více než adekvátní a s vozem si hravě poradí i v rámci dálničního tempa.

Stran převodovky, zde jsem lehce zavzpomínal na poslední test Craftera, který disponoval manuální šestistupňovou převodovkou. Jednotlivé rychlosti jste tam v případě prázdného vozu „nasázeli“ velmi rychle, a tak nějak přirozeně. Aktuálně testovány osmistupňový automat řadí sice krásně hladce, u nižších rychlostních stupňů je však o něco pomalejší, rozvážnější. Přikládám to však k jeho nastavení v kontextu s možnou zátěži, kterou je vůz připraven převážet.

Mohlo by vás zajímat:  Test Dacia Spring: Cenově nejdostupnější elektromobil má co nabídnout. Ale jenom někomu

Otázka využití pohonu všech kol 4MOTION bude jistě dost subjektivní, testovány vůz navíc disponoval příplatkovou uzávěrkou zadního diferenciálu.

Crafter je nutno pochválit za jeho spotřebu, která se mi při klidné a rozvážné jízdě podařila stlačit na hranici 9 l / 100 km. Na auto těchto rozměrů disponující pohonem všech kol a automatickou převodovkou je to velmi slušný údaj.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Volkswagen Crafter Freestyle je dle výše uvedených řádků ohromně univerzálním vozem, který nabídne více možností využití. Jeho univerzálnost však v kontextu s vyšší pořizovací cenou může celkem paradoxně zúžit profil jeho uživatelů, protože každý, kdo se pro něj bude rozhodovat, ho jednoduše bude chtít využít ze 100%.

Pořizovací cena je bohužel největší slabinou testovaného kousku. Skříňový Crafter středního rozvoru startuje na částce 845 790 včetně DPH, jedná se o klasickou dodávku s dvoulitrovou naftou o výkonu 75 kW a šestistupňovým manuálem.

Testovaný kousek byl však vybaven nejsilnější 130 kW naftou, osmistupňovým automatem a pohonem všech kol, zde pořizovací cena startuje na 1,2 milionu korun včetně daně, jeho bohatá příplatková výbava pak jeho pořizovací cenu posunula k hodnotě 1,9 milionu korun. K tomu všemu tu máme ještě vestavbu od Sicaru, která přijde na necelých 470 000 Kč. V součtu jsme tedy na hodnotě pořizovací ceny převyšující 2,3 milionu korun, a to Crafter Freestyle posouvá do celkem nezáviděníhodné situace vůči svým potencionálním zákazníkům.

Na druhou stranu Volkswagen Crafter je ve své kategorii ostříleným pracovníkem, který nabídne svěží design, ergonomicky dobře fungující kabinu, nebo širokou paletu nabízených naftových motorizací a testovaná verze Freestyle pak jeho pole působnosti jen úspěšně rozšiřuje.

 

 

 

 

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora