TEST Toyota LAND CRUISER 2.8 D-4D – více výkonu pro léty ověřenou techniku

0

Redakčním testem nám aktuálně prošel legendární Land Cruiser řady 150, a protože tomu jsou již čtyři roky, co jsme se s ním svezli naposledy, zajímalo nás, co je u tohoto modelu nového.

Toyota Land Cruiser je i nadále jistou ikonou a neochvějnou klasikou mezi off-roady s tradičním žebřinovým rámem. Vyvážené jízdní vlastnosti, bohaté terénní schopnosti, kvalitně zpracovaný a prostorný interiér, to jsou i nadále atributy, které prezentují toto vozidlo.

Hlavní a pozitivní změnou, která se v rámci Land Cruiseru odehrála, je navýšení výkonu jeho naftové motorizace. To se velice pozitivně projevilo na jízdním projevu vozu při zachování rozumné spotřeby.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Základní kontury Toyoty Land Cruiser jsou i nadále dobře čitelné. Velká dávka mohutnosti je z jeho vnějšího vzhledu jasně patrná, vyšší stavba karoserie pak naznačuje, že Land Cruiser je off-roadem, který se terénu rozhodně nebojí.

V rámci vnějšího vzhledu se musím zmínit ještě o novém paketu BLACK, ten je součástí nejvyšší výbavy Executive a je v ceně vozu. Paket nabídne jiné pojetí mohutné přední masky, černě lakovaná jsou například zrcátka, lemování mlhovek nebo lišty dveří. Exteriér vozu nabídne navíc prvky vybavené černým chromem. V kontextu s bílým lakováním testovaného vozu vypadal tento paket opravdu velmi povedeně.

Toyota Land Cruiser nabídne tedy mohutné základní tvarování, vůz je však poměrně úspěšně zjemněn v rámci jednotlivých detailů. K těm patří decentní boční nášlapy, elegantně tvarované 19“ palcové disky nebo do barvy vozu lakované „lízátko“ pátých dveří.

Foto: Jan Horský

Interiér

Pojetí interiér je plně v duchu automobilky Toyota, vládne mu tedy jistá decentnost a kvalitní zpracování, v kontextu s testovanou nejvyšší výbavou Executive pak i jistý punc luxusu.

Samotné uspořádání palubní desky je identické jako v případě testovaného vozu před čtyřmi roky. Střední části palubní desky tedy i nadále dominuje jistý „totem“, který je plný jednotlivých ovladačů.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeotu 208 GT LINE 1.2 PureTech 100 MAN6 – další povedený Peugeot

Toyota se i nadále drží teorie „co funkce, to ovladač“, palubní deska je tedy posetá jednotlivými tlačítky, a to na všech možných místech palubní desky.

Avizovaná střední část palubky je věnována inovovanému infotainmentu Toyota Touch 2 s 9“ úhlopříčkou displeje podporujícího Apple Car Play nebo Android Auto. Dále tu máme ovladače klimatizace a ovládání off-roadového pohonného ústrojí.

Bohatá dimenzovanost vnitřního prostoru je jasně patrná již z vnějších proporcí vozu. Příkladná prostornost interiéru je navíc podpořena komfortními a dostatečně dimenzovanými sedačkami, a to na všech pozicích.

Testovány vůz disponoval pětimístnou specifikací, v nabídce modelu Land Cruiser je však i třetí řada sedaček. Sedmimístné uspořádání je pak k dispozici v rámci příplatkového paketu FAMILY.

K dalším paketům patří paket VIP a tím už náš testovaný vůz vybaven byl. V rámci něj pak Land Cruiser disponuje střešním oknem a ze stropu výklopným přehrávačem s obrazovkou pro posádku v druhé řadě vozidla.

Zmínit se musím také o objemném zavazadlovém prostoru (621 l), který je pohodlně přístupný do boku se otevírajícími dveřmi s praktickou a nastavitelnou aretací. Dveře disponují také otevíravým oknem pro rychlý přístup do zavazadlového prostoru, nebo pro převoz delších věcí.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Nabídka motorizací je v případě Land Cruiseru velmi jednoduchá, k dispozici je pouze přeplňovaná nafta o objemu 2,8 litru. Ta však s poslední modernizací doznala pozitivní změny, a to v navýšení výkonu o rovných 20 kW, s tím narostla také hodnota točivého momentu o rovných 50 Nm. Toyota Land Cruiser tak nyní nabídne rovných 150 kW výkonu a 500 Nm točivého momentu. A změna je to opravdu znatelná.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagen Amarok 3.0 V6 PanAmericana

Naftová motorizace nabídne takový ten poctivý „chlapácký“ projev v rámci kterého, už samotný start naznačuje, že tady je „svět ještě v pořádku“. Samozřejmostí je pak její dostatečná kultivovanost projevu a adekvátní odhlučnění směrem do interiéru. Motorizace dále spolupracuje se šestistupňovým hydroměničovým automatem, který sice nepatří k těm nejrychlejším, přesto řadí velice plynule a logicky.

Land Cruiser disponuje také volbou jízdních režimů a vedle režimu Eco, Normal a Comfort nabídne režim Sport a dokonce Sport +. Rozdíly mezi jednotlivými režimy jsou sice patrné, ale v případě Land Cruiseru s nimi nijak výrazně pracovat nepotřebujete. Ve voze oceníte nejvíce komfortní nastavení a občas ho v případě nutnosti rychlého předjetí jednoduše „pinknete“ do Sportu. Vůz následně znatelně ožije, změní se jeho reakce na plynový pedál a automat drží jednotlivé rychlosti o poznání déle.

Podvozkově se v případě Land Cruiseru jedná stále o starou dobrou školu, která je věrná klasickému rámu, na kterém sedí celá karoserie. Vpředu je vůz vybaven nezávislým zavěšením, vzadu pak klasickou tuhou nápravou. Od vyšších výbav Toyota nabízí systém kyneticko-dynamickeho odpružení (KDSS) a zavěšení s proměnlivou tuhostí (AVS), díky kterým Land Cruiser nabídne stabilnější a komfortnější jízdní projev.

Toyota je v terénu samozřejmě ve svém živlu, její nájezdové a přechodové úhly jsou jednoduše bohatě dimenzované. Boční náklon dosahuje hodnoty 42° a brodit je schopná až do hloubky 70 cm. K dispozici máte také řadu asistentů, například systém Crawl Control, který udržuje stálou rychlost vozu, nebo systém Multi-Terrain Select, v rámci kterého si volíte druh povrchu, po kterém jedete. Toyota je samozřejmě vybavena stálým pohonem všech kol, mezinápravovým samosvorným diferenciálem typu Torsen (tím disponuje i zadní náprava) nebo redukční převodovkou.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën C4: Auto jako z jiného světa, se kterým se nechcete držet při zemi

Toyota Land Cruiser je off-roadem vážícím 2,4 tuny, jeho spotřeba je tedy značně odvislá od vašeho jízdního stylu. V rámci klidného tempa se budete pohybovat se spotřebou okolo slušných 8,5 litrů. Ostřejší a dálniční tempo pak spotřebu s klidem vystřelí k hodnotám okolo 11 litrů na 100 km. Nádrž o poctivém objemu 87 litrů však vozu i s touto spotřebou nabídne slušný akční rádius.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Aktuální ceník Toyoty je již tradičně celkem prostý. Toyota Land Cruiser je v nabídce s jedinou motorizací, která se pojí pouze s šestistupňovým automatem. Volit tedy můžete jen mezi jednotlivými stupni výbavy. Základem je výbavový stupeň Prado a Land Cruiser s ním startuje od 1 525 000 Kč včetně DPH. Následuje Comfort (1 625 000 Kč), Invincible (1 865 000 Kč) a vrcholem se stává testovaný výbavový stupeň Executive, který pořídíte od 1 910 000 Kč včetně daně.

K příplatkovým výbavám patří pakety FAMILY (60 000 Kč) a VIP (60 000 Kč). Paket FAMILY vůz obohatí o třetí řadu sedadel, ta umí být buď manuálně, nebo elektricky sklopná, vždy v závislosti na výbavovém stupni vozu. Součástí jsou pak i hlavové airbagy pro třetí řadu sedadel.

Paketem VIP disponoval i náš testovaný vůz, v rámci něj pak dostanete střešní okno a výklopný zábavní systém pro posádku v druhé řadě sedadel.

Toyota Land Cruiser řady 150 je tedy i nadále ohromně schopným a univerzálním vozem. Navýšení výkonu vozu nesmírně pomohlo a vylepšilo tak jeho jízdní vlastnosti. Terénní schopnosti Land Cruiseru pak i nadále zůstávají nad požadavky většiny jeho uživatelů. V rámci interiéru zůstává vůz věrný lehce archaickému přesto osvědčenému schématu, který je podpořen kvalitním zpracováním a dostatečnou prostorností.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora