Nová Škoda Octavia se i ve své čtvrté generaci hrdě hlásí k vrcholným variantám RS a SCOUT. Značně šmrncovní červené RS vybavené dvoulitrovou benzínovou motorizací a šestistupňovým manuálem naším redakčním testem již prošlo, na řadu musela zcela logicky přijít i avizovaná verze SCOUT.
Škoda Octavia SCOUT, toto „outdoorové“ náčiní, je aktuálně v nabídce s jednou benzínovou a dvojicí naftových motorizací, nabízené motorizace vždy spolupracují se sedmistupňovým DSG automatem a pohonem všech kol.
Exteriér a jeho lehké terénní ambice
V rámci exteriéru rozeznáte verzi Scout od klasické Octavie celkem bezpečně. Mezi nejpatrnější prvky patří výrazné oplastování v místě prahů a lemů vozu. Opticky mohutnější jsou také oba nárazníky, které ve své spodní partii dostaly stříbrné prvky evokující „kovovou“ ochranu. Nenechme se ale zmýlit i nadále se totiž jedná o všudypřítomný plast. Kontrastním stříbrným lakováním pak elegantně disponují také zpětná zrcátka.
K dalším jasně patrným prvkům verze Scout patří zvýšený podvozek, který je o 15 mm vyšší, než je tomu u klasické Octavie. Poslední exteriérovou odlišností testované verze jsou pak plaketky s nápisem „Scout“ na předních blatnících vozu.
Škoda Octavia čtvrté generace je rozhodně povedeným vozem, a to nejen po stránce vnějšího designu. Optické úpravy týkající varianty Scout pak hodnotím jako velmi decentní a povedené.
Interiér jen s minimálními změnami
Varianta Scout se na samotném pojetí interiéru podepisuje jen minimálně. Palubní deska je zde vyložena elegantním obkladem s dřevěným dekorem, zřejmě pro navození atmosféry horského srubu, kterým každý majitel Octavie Scout zcela jistě disponuje. Dále tu máme pohodlné a objemné přední sedačky s vyšitým nápisem Scout.
Samotná palubní deska díky její digitalizaci a minimalizování mechanických ovladačů působí velmi jednoduchým a svěžím dojmem. Elegantní horizontální linie ji pak přehledně dělí do jednotlivých základních partií.
Přehledný přístrojový štít před řidičem nabídne již známé plně digitální prostředí, u kterého lze přepínat mezi jednotlivými styly zobrazení. Dále lze díky pravému rolleru na volantu měnit zobrazované údaje uvnitř jednotlivých budíků. Po stranách displeje jsou pak umístěny známé indikátory teploty motoru a stavu paliva.
Hlavní displej palubního infotainmentu v testované výbavě Scout disponoval systémem Columbus a uhlopříčkou 10“. Jeho základní obrazovka nabídne dvě hlavní plochy. Do první části si navolíte oblíbené funkce, ta druhá je pak věnována médiím.
Přes displej infotainmentu se ovládají i další funkce, kterými jsou jízdní asistenti, klimatizace, nastavení vozu, telefon a samozřejmě navigace. Tento přistup ovládání jednotlivých funkcí přes avizovaný displej přinesl pro mě zcela vítané zjednodušení palubní desky.
Pod displejem palubního infotainmentu je dále umístěno pár klasických mechanických ovladačů, které jsou velmi elegantně integrovány do jednoho rámečku s výdechy klimatizace.
Středový tunel nabídne jednoduché a vzdušné tvary díky přítomnosti minimalizovaného ovladače automatické převodovky. Na jeho ovládání si je zapotřebí zprvu zvyknout, ergonomicky však funguje dobře a po stránce estetické k němu také nemám výhrad.
Stran vnitřních rozměrů čtvrté generace rozhodně potěší mezigenerační nárůst. Plusové milimetry si vůz připsal jak do délky, šířky, tak i výšky. Navýšení se dočkal také zavazadlový prostor, který nově nabídne 640 litrů, při sklopených opěradlech dokonce 1700 litrů.
Nabízené motorizace a jízdní dojmy
Škoda Octavia Scout je aktuálně v nabídce s dvoulitrovým benzínovým TSI (140 kW výkonu), dále je k dispozici přeplňovaná dvoulitrová nafta o výkonech 110 nebo 147 kW. Nabízené motorizace se vždy pojí se sedmistupňovým DSG automatem a pohonem všech kol.
My jsme Octavii Scout vyzkoušeli s dlouho jedinou nabízenou motorizací, tedy se šlechtěnou dvoulitrovou naftou o výkonu 147 kW. Octavia s touto jednotkou zvládá stovku za velmi slušných 6,8 sekundy a maximální rychlost je omezena na 230 km/h.
Její projev a spolupráce se sedmistupňovým automatem je již tradičně na vysoké „koncernové“ úrovni. Dvouspojkový automat tedy řadí bezproblémově, hladce a promptně. Jeho ovládání minimalizovaným voličem je uživatelsky také velmi komfortní.
Stran podvozku, Octavia čtvrté generace je s motorizacemi nad 110 kW výkonu vybavena zadní víceprvkovou nápravou typu multi-link. Testovaný Scout tímto zavěšením tedy také disponoval. V porovnání s naší první testovanou 110 kW naftovou Octavií čtvrté generace to bylo opravdu znát. „Klasická“ zadní náprava slabších motorizací se totiž při přejíždění nerovností umí celkem nepříjemně ozvat.
Podvozek testovaného vozu byl doplněn o příplatkový podvozek DCC. Adaptivní podvozek DCC si již tradičně zaslouží slova chvály, v individuálním režimu ho můžete nově ladit ještě do měkčí polohy, než nabízí samotný režim komfort, stejně tak do tvrdší, než nabídne sportovní režim. Rozsah nastavení je tedy opravdu velký a nová generace Škody Octavia je s tímto podvozkem velmi komfortní.
Přidanou hodnotou verze Scout je terénní jízdní režim Off-road. Tento režim má přesah do chování samotné čtyřkolky, stabilizačního systému a aktivuje se také asistent pro jízdu z kopce. Pohon všech kol pak již tradičně využívá ověřeného systému typu Haldex.
Stran spotřeby, nejsilnější nafta, automat a čtyřkolka si během týdenního testu řekli o průměrných 8,0 litrů na 100 km. Díky nemoci jsem bohužel s vozem nenajel tolik kilometrů a ty co jsem zvládl, tak ty byly spíše v ostřejším tempu.
Jízdní dojmy z testované Škody Octavia Scout jsou tedy veskrze pozitivní. Scout disponoval veškerými výhodami vozu s pohonem všech kol, o který se stará potentní a kultivovaná naftová motorizace spolupracující s automatickou převodovkou DSG.
Závěrem
Škodu Octavia ve výbavové variantě Scout pořídíte od 876 900 Kč včetně DPH. Pod kapotou tohoto vozu bude dvoulitrové TSI se 140 kW výkonu, dále sedmistupňový automat a pohon všech kol. Za stejnou cenu je pak v nabídce slabší 110 kW nafta, opět s automatem a pohonem všech kol. Vrcholem se pak stává námi testovaná 147 kW nafta, tu pořídíte od 926 900 Kč včetně DPH.
Škoda Octavia čtvrté generace je vozem, který nabídne velmi pohledný exteriér doprovázený prostorným a ergonomicky výborně fungujícím interiérem. Testované pohonné ústrojí disponuje komfortními jízdními vlastnostmi s více než dostačujícím výkonem. Vrcholná a stylová verze Scout pak přichází s bohatou výbavou a díky svým „terénním“ ambicím také s širším polem své působnosti.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora